Ungdommen vår syns det kan være vanskelig å vite hva som er gode valg. Kristin Berteig og Ingrid Sofie Sørensen deler sine erfaringer fra den gangen de stod i den samme valgsituasjonen. Ingrid fikk velge helt selv, men Kristin følte seg forpliktet til å gjøre det foreldrene mente var et riktig valg for henne. Hør hvor viktig det er å kunne jobbe og studere noe som passer for akkurat deg.
Hør episoden på Spotify
Hør episoden på hjemmesiden til PSSST
Under finner du hovedtrekkene av podkasten i tekstform.
Kristin
Kristin vokste opp i Bærum med foreldre som hadde klare forventninger til henne om utdanningsvalg. Selv var de høyt utdannet og tenkte at dette ville være riktig også for datteren. Kristin selv drømte om å gå på det som den gang kaltes yrkesskolen. Hun hadde oppdaget en utdanning som het «Kjole og drakt», men foreldrenes forventninger til studiespesialiserende veide tyngre da valget skulle tas. Kristin var «flink pike» og fullførte gymnaset som det het den gangen. Men etter å ha hanglet seg gjennom tre år der med nokså dårlige karakterer og lav motivasjon, så tok hun et selvstendig valg. Hun startet på nytt på videregående skole. Da ble det grunnkurs tekstilformgivning og senere videregående kurs i klesformgivning. Kristin ønsket å jobbe med hendene sine og følte nesten hun var kommet til himmelen da hun kunne få utdanne seg innen noe hun hadde lyst til. Hun fikk til slutt bruk for både studiekompetansen og yrkesutdanningen sin, fordi hun valgte høyere utdanning etter hvert.
Ingrid
Ingrid vokste opp i en håndverkerfamilie på Røyse på omtrent samme tiden. Røyse var da et lite attraktivt sted å vokse opp – skikkelig på bygda. Foreldrene la ingen føringer for hvilken utdanning Ingrid skulle velge, men støttet valgene hele veien. Hun tror i dag at hun burde ha valgt «Tegning, form og farge» på det som da het yrkesskolen. Men fordi hun lot seg påvirke av det venninnene valgte, så ble det studiespesialiserende på henne også. Hun hanglet seg gjennom videregående hun også, og tenkte at da hadde hun tre år på å tenke på hva hun ville bli. Det resulterte i at det ble to år etterpå, med det hun egentlig likte, tegning, form og farge og vev. Hun måtte ta opp noen fag for å komme inn på den faglærerutdanningen hun ønsket seg, og måtte jobbe ganske hardt ved siden av for å klare seg økonomisk ved siden av studielånet.
Ulike karriereveier
Mange utdanninger og erfaringer senere jobber de begge her hos oss på Hønefoss vgs. Ingen av dem hadde noen plan om å bli lærere, men nå har de jobbet i mange år på FBIE og interiør/ eksponeringsdesign. Veien hit har gitt mange erfaringer som kommer våre elever til gode. Mange av erfaringene har de fått fordi de ikke var redde for å ta noen omveier og nye valg. De turte begge å følge drømmene sine, ta selvstendige valg og dermed fått muligheten til å jobbe med noe som de elsker.
Tekst: Silje N S Lafton