Ny podkast-episode: Datateknologi og elektronikk, en praktisk realfagsutdanning

Podkastlogo - Klikk for stort bilde

Nye karrierehistorier – denne gangen er det lærerne Eirik og Per som forteller sine historier.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

En realfagsutdanning er kanskje ikke for alle. Men for de som enten ser at her finnes det mange muligheter i et spennende arbeidsliv, eller kanskje bare brenner for fag som matematikk, fysikk, data og elektronikk, så er det viktig å kjenne til data- og elektronikkutdanningen her ved Hønefoss videregående skole.

I denne podkasten får du møte våre engasjerte lærere, Per Olerud og Eirik Farestveit Erstad. Da disse karene skulle velge seg utdanning hadde de svært ulikt fokus. Mens Per så alle jobbmulighetene disse fagene kunne gi, så var Eirik mer lidenskapelig opptatt av alt det morsomme disse fagene inneholdt. Lytt til historiene deres og finn ut hvordan arbeidsmarkedet åpner seg for folk med denne kompetansen. 

Vi ser Per og Eirik - Klikk for stort bilde Silje N S Lafton

God lytt til dere alle!

Hør episoden på Spotify

Hør episoden på hjemmesiden til PSSST!

Per Olerud

Per Olerud er for tiden firebarnsfar, ektemann, bonde og lærer. Men han har også levd et variert og innholdsrikt arbeidsliv før han startet som lærer i elektronikkfag her ved Hønefoss videregående skole. Etter en solid ingeniørutdanning i Forsvaret og ellers mange år med arbeidserfaring fra samme instans, så forstod han raskt at han hadde tatt noen kloke valg når det gjaldt utdanning. Det har aldri stått på mangel av jobbtilbud rundt Per. Til tross for at han aldri var spesielt interessert i verken elektronikkfag eller matematikk, så forstod han tidlig at disse fagene var inngangsnøkkel til veldig mange interessante arbeidsplasser. Han røper at han egentlig ikke var så veldig interessert i noe som helst, men han forstod at utdanning var nøkkelen til sikker inntekt og jobbmuligheter. Han valgte utdanning etter behovet i arbeidslivet. 

Per forteller at en omsorgsfull mor, en engasjert far og en inspirerende onkel har vært viktig for han i valgsituasjoner. Om han ikke tenkte sånn på det på den tiden, så ser han nå i ettertid at det var morens kunnskap til sønnen sin, og en tilfeldig stillingsutlysning i Forsvaret som gjorde at han havnet den veien. Samtidig var den positive onkelens innspill med på at valgene hans som ung mann ville kunne forme resten av livet hans. Han, og også hans far, var såpass inspirerende at Per gjorde reflekterte og smarte valg av utdanning. Heldigvis havnet han til slutt her hos oss hvor han nå kan formidle alt han kan til våre ungdommer.

Eirik Farestveit Erstad

Eirik Erstad er en godt gift ung mann, som er lidenskapelig opptatt av sport, film og data. Han opplever seg selv som litt nerdete i interessene sine, og har alltid vært opptatt av skole og gode karakterer. Han har alltid likt å fordype seg i matematikk og naturfag og var i et miljø på videregående der alle var interessert i det samme. Han kunne sitte hjemme og kose seg med matematikkoppgaver! Han valgte å studere fysikk, fordi han syntes det var gøy, ikke fordi han skulle bruke det i et yrke. Men han spanderte på seg et slags «friår» etter videregående for å studere idrett, og senere et friår i Kina for en annerledes opplevelse. Han kaller seg selv nerdete, og det er i så fall i ordets aller mest positive forstand. Elevene våre syns det skinner gjennom at Eirik elsker fagene sine, og formidler de på en praktisk og morsom måte.  

Foreldrene til Eirik hadde ikke høy utdannelse og var ivrige på at han og søsknene skulle få seg gode utdanninger og trygge jobber. I dag jobber han med å formidle interessene sine, matematikk, fysikk og data. Han syns stadig realfag er morsomt og kommuniserer det til elevene. «Skal man holde ut i mange år i en jobb, så må man synes at det man gjør er morsomt», sier han. I Norge i dag har vi behov for mye folk med realfagsutdanning, og på spørsmål om hva som motiverte Eirik, så forteller han at gode resultater på skolen og følelsen av å mestre og få til var viktige drivkrefter hos han. Ved siden av undervisningen driver han med innebandy, og ser gjerne sport på TV. Da kobler Eirik av fra en ellers nokså teoretisk hverdag. 

Vi kan lære mye av historiene til Per og Eirik. Men en ting som ungdom i dag virkelig kan gjøre mer av, er å snakke om de viktige tingene i livet. For eksempel valg av utdanning. Hvem har de rundt seg som kan fortelle om erfaringene sine? I denne podkasten hører vi at foreldre, andre familiemedlemmer, ektefeller og lærere sitter med mange gode råd. Og ikke minst kan de snakke mer med hverandre i klasserommet. Det er sånn vi blir kjent med alle mulighetene som finnes der ute. Vi må lære av hverandre og hverandres historier.

Tekst: Silje N S Lafton