Ny podkast-episode: Drømmeyrke - lærer!

Logo til podkasten - Klikk for stort bilde

Noen har en drøm som barn som faktisk blir til virkelighet. Det kan bare ta noen år ...

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Marte og Carina

I denne episoden forteller Marte Grøtåsen og Carina Aalberg hvordan de endte opp som lærere på Helse- og oppvekstfag på Hønefoss videregående skole. Vi får også innblikk i hvem damene støttet seg mest til i ungdommen hvis de sto overfor vanskelige valg.

Vi ser Carina og Marte på klasserom for praksisrom Helse- og oppvekstfag. - Klikk for stort bilde Lise R Sørnskog

Hør episoden på Spotify

Hør episoden på hjemmesiden til PSSST!

Marte

Marte er kontaktlærer på VG2 helsearbeiderfag. I tillegg til denne jobben er hun opptatt av trening og familien, inkludert hunden Dino. I tillegg spiller hun trompet i korps, og mange har garantert sett henne marsjerende gjennom byen 17. mai.

Helt fra barneskolealderen drømte Marte om å bli lærer. Hun ønsket ikke å ta studieforberedende, og tok heller yrkesfaglig utdanning først, og tok fagbrev som hjelpepleier. Med denne utdanningen arbeidet hun innen mange felt, blant annet i hjemmetjenesten, rehabilitering og demens. Marte føler seg litt barnslig og lite voksen, men har likevel tatt lærerutdanning. Hun liker å være lærer først og fremst på grunn av elevene, men også selve faget. Hun ser at det er en fordel med mye forskjellig erfaring i praksisfeltet når man skal undervise.

Carina

Carina er også interessert i trening og kan også skilte med en firbent venn i familien. Hun forteller at hun tidlig i ungdommen ble bevisst på at hun ville bli barnehagelærer, og at hun ble «frelst» da hun gikk barne- og ungdomsarbeider på videregående. Hun visste at hun ville jobbe med barn. Etter å ha tatt studiekompetanse tok hun førskolelærer-utdanning, og ha jobbet i flere år som barnehagelærer og styrer i barnehage. Med mange år som styrer i barnehage i bagasjen gikk ferden til Hønefoss videregående skole hvor hun i dag er kontaktlærer på Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfag. Inngangsporten til denne karriereveien var å være sensor. 

Tekst: Lise Rørholt Sørnskog