Internasjonalisering
Det var en spent gjeng som stod klare på Gardermoen søndag 16.april. Turfølget bestod av 11 elever fra VG1 elektro, samt én lærer fra elektro, og én lærer fra FBIE (Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign). Turen gikk til Oberhausen i Tyskland. En mindre by som ble bygget opp med drift av kullgruver og produksjon av stål rundt år 1860.
Her i Oberhausen skulle elektroklassen være i 14 dager, for å samarbeide med elever og lærere fra Hans-Sachs-Berufskolleg. Formålet med turen var å arbeide sammen om en fremtidsby, hvor det styrende prinsippet var byutvikling med bærekraft som fornybar energi.
Elling Kjos
Samarbeidet startet allerede i 2020, da lærere fra de to skolene, Hønefoss videregående skole fra Hønefoss og Hans-Sachs-Berufskolleg fra Oberhausen, utviklet ideen til prosjektet «Fremtidens by». Prosjektet er finansiert av EUs Erasmus+-program. Gjennom bruk av intelligent elektronikk i husene og gjennom bruk av fornybar energi, skulles det skapes en by der høy livskvalitet og bærekraft sto sentralt. Gjennom de 3 årene prosjektet har vart har vi jobbet med pedagogiske metoder for å fremme kreativitet og samarbeid hos elevene. Både gjennom å utvikle oppgaver sammen, men også dele erfaringer med utstyr og programvare.
Programmet for disse 14 dagene bestod av mer enn å være på skolen, og det var planlagt flere utflukter som var relatert til oppgaven elevene stod ovenfor. Gjennom de imponerende bildene i utstillingen "The Fragile Paradise" i Gasometer ble det tydelig for elevene hvor viktig det er med riktig bruk av jordens ressurser er, og dermed hvor viktig prosjektet deres er for fremtiden.
Besøket i Altmarkgarten, et drivhus på en bygning midt i byen, viste en mulig løsning for fremtidig forsyning av frukt og grønnsaker til innbyggerne i en by.
Elevene fikk også se Siemens Energy i Mülheim. Under besøket viste guiden i en simulering av hvilke effekter nedstengningen av kjernekraftverk i Tyskland har på strømnettet, og hvilke tiltak som er mulige for å stabilisere strømnettet med fornybare energikilder.
De besøkte også en av de mange kullgruvene som er i området og fikk et innblikk i hvordan området ble utviklet med over 100 gruver og 500.000 ansatte under sin storhetstid. Elevene fikk da høre om at området sliter med ettvirkning av forurensning og tap av arbeidsplasser i Ruhr-området som har 5.1 millioner innbyggere.
Hvorfor Erasmus+?
Her på Hønefoss videregående søkte vi på Erasmus-prosjektet fordi vi ønsker å øke internasjonaliseringen i undervisning og utvikle nye undervisningsmetoder på tvers av landegrenser og nettverksplattformer. Gjennom Erasmus+ vil vi ha muligheten til å møte, og samarbeide, med lærere og elever fra forskjellige europeiske land. Dette vil utvide vår kunnskap om europeisk kultur, skole og arbeidsliv. Vi tror dette vil gi oss muligheten til å lære om nye metoder og tilnærminger til undervisning, som vi kan ta med tilbake til egen skole.
Prosjektet ga elevene fremtidsrettet kunnskap om bærekraft og utnyttelse av fornybar energi, og ga dem mulighet til å påvirke en bærekraftig fremtid og få fordeler i arbeidsmarkedet. Resultatet av prosjektet var at elevene fikk en bedre forståelse av bærekraft fra et europeisk perspektiv, og lærte om Tysklands industrielle reise fra kulldrift til søkelyset på fornybar energi. Gjennom å arbeide med mikroprosessorer, sensorer og modeller, satt elevene igjen med fremtidsrettet kunnskap og endringskompetanse til å tilpasse seg mot fremtidens utfordringer.
Fremtidsbyen
Elling Kjos
I løpet av 2 uker så jobbet de norske og tyske elevene sammen ved å bruke engelsk som språk. I tillegg så hadde elevene en speed introduksjon i tysk-norsk og norsk-tysk.
Det var utrolig fint å se elevene jobbet så intensivt sammen, selv om oppgavene var komplekse og dagene ble lange. I starten brukte elevene tid på å sette seg inn i ulike problemer og løsninger rundt med fornybar energi og bærekraft i forbindelse med fremtidsby. Byen ble planlagt, bygget helt fra grunnen av. Der det ble brukt utstyr som laserkutter, 3D-printer og 3D-programmer for å planlegge og gjennomføre byggingen av byen. Problemene som måtte løses var alt fra hvordan sette inn solceller, sensorer til å rense gråvann ved hjelp av planter, belysning i by og hus, plass for elbiler/elsykler intern i byen og parkområde.
Elevene brukte mange dager til å programmere løsninger som et fremtidshus kunne bruke for å kunne ha et redusert energiforbruk samtidig som at løsningene er smarte for et smarthus. Gjennom å arbeide med mikroprosessorer, sensorer og modeller, satt elevene igjen med fremtidsrettet kunnskap og endringskompetanse til å tilpasse seg mot fremtidens utfordringer. Vi er begeistret for prosjektets suksess og vil fortsette å iverksette det vi har lært i vårt videre arbeid med internasjonalisering og bærekraft.
SYR (samarbeid, yrkesretting og relevans) og prosjektjobbing
Når elevene oppnår å lage et «produkt» som de er stolte av, oppnår ofte elevene mye læring og kunnskap på veien. Det at vi har fått til et samarbeid på tvers av fagretningene er viktig for å få til. Dette gjør at vi får til naturlige kunde-fagperson situasjoner, men også at vi til sammen kan få til et godt produkt, der design, utforming og bruk av lys, lyd og mikrokontroller henger sammen.
Det at skoleåret kan består av flere prosjekter/produkter gjør at vi må ha mulighet til å endre fokus og plan på kort tid. Selv om noen prosjekter blir planlagt over lang tid og noen kommer i gang på kort tid, er fleksibilitet og det å se muligheter viktig for å komme i gang med mange av prosjektene.
Elling Kjos
Tekst: Aina O S Nordlund og Elling Kjos