Fokusområder

Hønefoss videregående skole arbeider målrettet med flere sentrale utviklingsområder. For skoleåret 2025–2026 viderefører vi viktige satsinger fra tidligere år, samtidig som vi utvikler disse videre gjennom våre profesjonsfellesskap.

Bilde viser alle ansatte sittende i skolens store trapp - Klikk for stort bilde Geir Dahlberg

Vi er opptatt av å skape en skole der både elever og ansatte utvikler seg sammen. Fokusområdene våre gir retning for det vi tror skaper god læring, trivsel og fremtidsrettet kompetanse.
– Lederteamet ved Hønefoss videregående skole

Skolen arbeider kontinuerlig med å styrke kvaliteten i opplæringen. Det gjør vi ved å utvikle og bruke profesjonsfellesskap aktivt – fra klasseteam, fagmøter og områdemøter, til ledermøter, fagressursmøter og samarbeid på tvers. 

I skoleåret 2025-2026 har vi særlig fokus på følgende områder (se kortversjon nederst i artikkelen):

1. Klasseledelse

God klasseledelse er avgjørende for elevenes læring, trivsel og utvikling. Vi legger vekt på trygge relasjoner, tydelige rammer og aktiv ledelse av læringsarbeidet. Lærerne våre arbeider systematisk for å skape inkluderende læringsmiljøer der alle elever opplever mestring, tilhørighet og motivasjon.

Vi vektlegger:
•    gode relasjoner mellom lærer og elev
•    tydelige forventninger og læringsmål
•    relevant og variert undervisning
•    jevnlige tilbakemeldinger og elevinvolvering
•    helhet og sammenheng i opplæringen
•    lik og forutsigbar praktisering av regler og rutiner

Lærerne er organisert i team rundt klasser og elevgrupper. De planlegger og utvikler undervisningen i fellesskap, noe som bidrar til sammenheng, relevans og yrkesretting. Teamarbeidet styrker elevenes faglige utvikling og grunnleggende ferdigheter gjennom målrettet bruk av lærernes samlede kompetanse.

Gjennom tydelig ledelse, relasjonsbygging og samarbeid skaper vi et læringsmiljø der elevene får gode forutsetninger for å lykkes.

2. Elevmedvirkning og vurdering for læring

Vi viderefører arbeidet med elevmedvirkning og vurdering for læring som en integrert del av god klasseledelse. Elevene skal oppleve at deres stemme har betydning, og at vurderingsarbeidet støtter læring og utvikling.

3. Digital utvikling

Vi ønsker å utnytte digitale ressurser slik at de gir merverdi – både pedagogisk og administrativt. Det digitale området er i stadig utvikling, og vi er opptatt av å være i forkant ved å utforske, lære og dele erfaringer. 

I skoleåret 2025–2026 har vi særlig fokus på:

Kunstig intelligens (KI): 

KI har potensial til å påvirke både undervisning og administrative prosesser. Vi ønsker å gjøre ansatte i stand til å bruke KI-verktøy på en relevant og konkret måte i egen arbeidshverdag. Dette krever utforsking, opplæring og erfaringsdeling.

Pedagogisk bruk av digitale verktøy: 

Det gjøres allerede mye godt digitalt arbeid i undervisningen. Vi ønsker å styrke dette ytterligere gjennom deling av god praksis, systematisk utviklingsarbeid og støtte til innovativ bruk av teknologi der det gir tydelig pedagogisk merverdi.

Innføring av nye oppgaver i InSchool: 

Endringer i InSchool medfører nye arbeidsoppgaver for både lærere og merkantilt ansatte. Et eksempel er arbeidet med Individuelt tilrettelagt opplæring (ITO). Dette krever opplæring, tett samarbeid og erfaringsdeling på tvers av roller.

Kortversjon 

Fokusområder 2025–2026

Hønefoss videregående skole viderefører og utvikler tre sentrale satsingsområder i skoleåret 2025–2026:

1. Klasseledelse

Vi legger vekt på tydelig ledelse, trygge relasjoner og et inkluderende læringsmiljø. Gjennom samarbeid i klasseteam og felles planlegging skaper vi helhet og sammenheng i undervisningen – til beste for elevenes læring og trivsel.

2. Elevmedvirkning og vurdering for læring

Elevene skal være aktive deltakere i egen læring. Vi jobber med vurderingspraksis som støtter utvikling og bygger motivasjon.

3. Digital utvikling

Vi bruker digitale verktøy for å skape pedagogisk og administrativ merverdi. I år har vi særlig fokus på kunstig intelligens (KI), videreutvikling av pedagogisk praksis og nye funksjoner i InSchool.

Lederteamet, 3. juni 2025