Fokusområder

Hønefoss videregående skole jobber grundig med mange temaer og viktige områder. For skoleåret 2024–2025 holder vi fast på viktige områder vi har jobba med over flere år, men har følgende fokusområder:

  1. Profesjonsfellesskap
  2. Utnytte digitale ressurser
Bilde viser alle ansatte sittende i skolens store trapp - Klikk for stort bilde Geir Dahlberg

1. Profesjonsfellesskap

Vi søker hele tiden å forbedre oss gjennom både å utvikle og aktivt arbeide i våre ulike profesjonsfellesskap, fra teamene rundt klassen, via fagmøter, områdemøter, ledermøter og fagressursmøter, til jobbing på tvers. Det er gjennom arbeid på disse arenaene vi i år ønsker å ha tydelig fokus på:

Elevmedvirkning og vurdering for læring

I to skoleår nå har vi hatt et samarbeid med UiO og FIKS for å ha et økt fokus på elevmedvirkning og vurdering for læring. Dette arbeidet ønsker vi å jobbe videre med på egen hånd.

Klasseledelse

Relasjonsbygging og ledelse av læringsarbeidet i undervisningsgruppene er viktige faktorer for at elevene våre skal lykkes. Ved at våre lærere er dyktige på klasseledelse, relasjonsbygging og trygge rammer - og har fokus på elevenes opplæring når det gjelder sammenheng, yrkesretting og relevans – mener vi at vi legger godt til rette for god læring.

Læring skjer gjennom samarbeid og aktivitet i et læringsfellesskap og kjennetegnes ved gode relasjoner, tilhørighet, relevans, tydelige mål og tilbakemeldinger, samt variasjon og nytenking.

Lærerne er organisert i team rundt klassen med tett samarbeid og jevnlige møter der det bl a arbeides med å lage/samordne planer for å skape helhet i elevens opplæring, sørge for god elevinvolvering og utnytte lærernes ressurser best mulig for å styrke elevenes kompetanse i grunnleggende ferdigheter.

2. Utnytte digitale ressurser både pedagogisk og administrativt for ansatte og elever

De siste års endringer i våre digitale verktøy - det siste nå er overgang til ny plattform i Buskerud fylke - gir ansatte nye utfordringer i hvordan vi både skal ta vare på og utvikle vårt digitale arbeid.

Dette skoleåret håper vi å utvikle og forbedre vår bruk av digitale verktøy for å fremme bedre kommunikasjon med både elever og ansatte.

Vi ønsker også å være i forkant av den digitale utviklinga i klasserommet og ser at vi må ha fokus på de utfordringene og mulighetene AI gir skoleverket.

Lederteam 14. mai 2024