Geir Dahlberg
1. Fagfornyelsen
Vi har hatt sterkt fokus på Fagfornyelsen helt siden den kom, og den har vært en naturlig forlengelse av vårt eget fokusområdet SYR – Sammenheng, yrkesretting og relevans. Vi har tre temaer vi har særlig fokus på i skoleåret 2023-2024, elevmedvirkning, vurdering for læring og SYR.
Elevmedvirkning og vurdering for læring
I skoleåret 2022-2023 starta skolen opp et samarbeid med UiO og FIKS for å ha et økt fokus på elevmedvirkning. Vi forlenger dette samarbeidet i skoleåret 2023-2024 og skal ha et særlig fokus på elevmedvirkning når det gjelder vurdering for læring.
SYR
Vi viderefører og videreutvikler skolens SYR-arbeid. Hensikten er fortsatt å styrke elevenes opplæring når det gjelder sammenheng, yrkesretting og relevans (SYR).
Læring skjer gjennom samarbeid og aktivitet i et læringsfellesskap og kjennetegnes ved gode relasjoner, tilhørighet, relevans, tydelige mål og tilbakemeldinger, samt variasjon og nytenkning.
Lærerne er organisert i team rundt klassen med hyppige møter der det bl a arbeides må å lage/samordne planer for å skape helhet i elevens opplæring og sørge for god elevinvolvering, utnytte lærernes ressurser best mulig for å styrke elevenes kompetanse i grunnleggende ferdigheter.
2. Utnytte digitale ressurser både pedagogisk og administrativt for ansatte og elever
De siste års endringer i våre digitale verktøy (bl a som følge av fylkessammenslåing og overgang til nytt skoleadministrativt system), og det at vi nå skal tilbake til Buskerud fylke gir oss utfordringer i hvordan vi skal utnytte både pedagogiske og administrative digitale verktøy.
Dette skoleåret håper vi å utvikle og forbedre vår bruk av verktøyene både for å oppnå enda bedre digital kommunikasjon for våre elever og ansatte - i tillegg å være i forkant av den digitale utviklinga i klasserommet. Vi vil derfor dette skoleåret ha spesielt fokus på overgangen til nye plattformer i Buskerud fylke og utfordringene/mulighetene AI gir skoleverket.