Fokusområder

Hønefoss videregående skole jobber grundig med mange temaer og viktige områder. For skoleåret 2023–2024 har vi valgt å holde fast på viktige områder vi har jobba med over flere år, men at vi videreutvikler følgende fokusområder.

Bilde viser alle ansatte sittende i skolens store trapp - Klikk for stort bilde Geir Dahlberg

1. Fagfornyelsen

Vi har hatt sterkt fokus på Fagfornyelsen helt siden den kom, og den har vært en naturlig forlengelse av vårt eget fokusområdet SYR – Sammenheng, yrkesretting og relevans. Vi har tre temaer vi har særlig fokus på i skoleåret 2023-2024, elevmedvirkning, vurdering for læring og SYR.

Elevmedvirkning og vurdering for læring

I skoleåret 2022-2023 starta skolen opp et samarbeid med UiO og FIKS for å ha et økt fokus på elevmedvirkning. Vi forlenger dette samarbeidet i skoleåret 2023-2024 og skal ha et særlig fokus på elevmedvirkning når det gjelder vurdering for læring.

SYR

Vi viderefører og videreutvikler skolens SYR-arbeid. Hensikten er fortsatt å styrke elevenes opplæring når det gjelder sammenheng, yrkesretting og relevans (SYR).

Læring skjer gjennom samarbeid og aktivitet i et læringsfellesskap og kjennetegnes ved gode relasjoner, tilhørighet, relevans, tydelige mål og tilbakemeldinger, samt variasjon og nytenkning.

Lærerne er organisert i team rundt klassen med hyppige møter der det bl a arbeides må å lage/samordne planer for å skape helhet i elevens opplæring og sørge for god elevinvolvering, utnytte lærernes ressurser best mulig for å styrke elevenes kompetanse i grunnleggende ferdigheter.

2. Utnytte digitale ressurser både pedagogisk og administrativt for ansatte og elever

De siste års endringer i våre digitale verktøy (bl a som følge av fylkessammenslåing og overgang til nytt skoleadministrativt system), og det at vi nå skal tilbake til Buskerud fylke gir oss utfordringer i hvordan vi skal utnytte både pedagogiske og administrative digitale verktøy.

Dette skoleåret håper vi å utvikle og forbedre vår bruk av verktøyene både for å oppnå enda bedre digital kommunikasjon for våre elever og ansatte - i tillegg å være i forkant av den digitale utviklinga i klasserommet. Vi vil derfor dette skoleåret ha spesielt fokus på overgangen til nye plattformer i Buskerud fylke og utfordringene/mulighetene AI gir skoleverket.