Geir Dahlberg
1. Profesjonsfellesskap
Vi søker hele tiden å forbedre oss gjennom både å utvikle og aktivt arbeide i våre ulike profesjonsfellesskap, fra teamene rundt klassen, via fagmøter, områdemøter, ledermøter og fagressursmøter, til jobbing på tvers. Det er gjennom arbeid på disse arenaene vi i år ønsker å ha tydelig fokus på:
Elevmedvirkning og vurdering for læring
I to skoleår nå har vi hatt et samarbeid med UiO og FIKS for å ha et økt fokus på elevmedvirkning og vurdering for læring. Dette arbeidet ønsker vi å jobbe videre med på egen hånd.
Klasseledelse
Relasjonsbygging og ledelse av læringsarbeidet i undervisningsgruppene er viktige faktorer for at elevene våre skal lykkes. Ved at våre lærere er dyktige på klasseledelse, relasjonsbygging og trygge rammer - og har fokus på elevenes opplæring når det gjelder sammenheng, yrkesretting og relevans – mener vi at vi legger godt til rette for god læring.
Læring skjer gjennom samarbeid og aktivitet i et læringsfellesskap og kjennetegnes ved gode relasjoner, tilhørighet, relevans, tydelige mål og tilbakemeldinger, samt variasjon og nytenking.
Lærerne er organisert i team rundt klassen med tett samarbeid og jevnlige møter der det bl a arbeides med å lage/samordne planer for å skape helhet i elevens opplæring, sørge for god elevinvolvering og utnytte lærernes ressurser best mulig for å styrke elevenes kompetanse i grunnleggende ferdigheter.
2. Utnytte digitale ressurser både pedagogisk og administrativt for ansatte og elever
De siste års endringer i våre digitale verktøy - det siste nå er overgang til ny plattform i Buskerud fylke - gir ansatte nye utfordringer i hvordan vi både skal ta vare på og utvikle vårt digitale arbeid.
Dette skoleåret håper vi å utvikle og forbedre vår bruk av digitale verktøy for å fremme bedre kommunikasjon med både elever og ansatte.
Vi ønsker også å være i forkant av den digitale utviklinga i klasserommet og ser at vi må ha fokus på de utfordringene og mulighetene AI gir skoleverket.
Lederteam 14. mai 2024