3.1 Generelt
I henhold til kommuneloven § 14-3 skal fylkestinget innen utgangen av året vedta en økonomiplan som minst omfatter de fire neste årene, samt årsbudsjett for neste budsjettår.
3.2 Prosess
Det skal være en felles prosess for utarbeidelse av økonomiplan og årsbudsjett, med endelig vedtak i fylkestinget i desember året før budsjettåret. Økonomiplanen er en fireårig handlingsplan for gjennomføring av fylkestingets målsettinger og prioriteringer innenfor forventede inntektsrammer. Årsbudsjettet skal være identisk med første året i økonomiplanen og er en bindende plan for bruken av fylkeskommunens midler i budsjettåret (bevilgningsdokument). Økonomiplan og årsbudsjett skal fremstilles i et samlet dokument.
Fylkestinget behandler i juni hvert år sak om økonomiske rammebetingelser og strategier/tiltak som brukes som grunnlag for det videre arbeidet med økonomiplanen og årsbudsjettet på høsten.
Økonomiplan og årsbudsjettet vedtas endelig av fylkestinget i desember. Fylkestingets vedtak er basert på fylkeskommunedirektørens forslag og innstillingen fra fylkesutvalget.
3.3 Vedtak om årsbudsjett og økonomiplan
Fylkestinget vedtar økonomiplan/årsbudsjett på følgende detaljnivå:
- Fylkeskommunens driftsbudsjett vedtas som netto utgifter (ramme) pr. avdeling og for finansområdet, jf budsjettforskriftens § 5-4 2.ledd
- Øvrige poster, jf budsjettforskriftens § 5-4 1.ledd, settes også opp som netto rammer
- Fylkeskommunens investeringsbudsjett vedtas som brutto ramme per avdeling, jf budsjettforskriftens § 5-5 2.ledd
- Særskilt vedtak om fylkeskommunens låneopptak for budsjettåret.
- Særskilt vedtak om netto driftsbudsjett for kontrollutvalg, kontrollutvalgssekretariat og fylkesrevisjon
3.4 Vedtak om endring av årsbudsjett
Fylkestinget må selv vedta endringer av budsjettet på det nivå de har fattet sitt opprinnelige vedtak. Det skal legges frem budsjettjusteringssak til fylkestinget dersom det skjer vesentlige endringer i inntekter eller utgifter som årsbudsjettet bygger på. Det skal også legges frem budsjettjusteringssak dersom det skjer endringer som er i strid med de mål, premisser og prioriteringer som ble lagt til grunn ved opprinnelig vedtak om budsjettet eller endringene på annet vis som må regnes for å være av prinsipiell betydning.
3.5 Budsjettfullmakter
Delegasjon av budsjettdisponeringsmyndighet og andre budsjettfullmakter følger av det til enhver tid gjeldende reglement for delegert myndighet i Buskerud fylkeskommune.
3.6 Avsetning til og bruk av fond
Fylkestinget selv bestemmer avsetning til og bruk av reservefond og andre generelle fond.
Fylkeskommunedirektøren kan sette av til fond fra et avdelingsbudsjett der hvor det er gitt tilskudd til eksterne ett budsjettår, men hvor utbetalingen av tilskuddet ikke skjer før senere år. Dette for å sørge for at midler finnes der fylkeskommunen har pådratt seg en forpliktelse overfor 3. part.
Fylkeskommunedirektøren kan bruke av fond for å finansiere tiltak hvor det er avsatt til fond tidligere år, forutsatt at utbetalingen fortsatt tilfredsstiller premissene for avsetningen.