Reglement for delegering og tildeling av innstillingsrett fra Buskerud fylkesting

  1. 1 Hjemmel og gyldighet
    1. 1.1 Hjemmel
    2. 1.2 Formål
    3. 1.3 Ikrafttredelse og endringer
  2. 2 Virkeområdet
    1. 2.1 Retningslinjer for bruk av delegert myndighet
    2. 2.2 Myndighet i enkeltsaker
    3. 2.3 Omgjøring
    4. 2.4 Videredelegering
  3. 3 Fylkestinget
    1. 3.1 Myndighet fylkestinget ikke kan delegere etter kommuneloven
    2. 3.2 Myndighet fylkestinget ikke har delegert og som derfor utøves av fylkestinget selv
  4. 4 Fylkesutvalg
    1. 4.1 Myndighet
    2. 4.2 Hovedoppgaver
      1. 4.2.1 Høringsuttalelser og oppnevning av medlemmer til organer der fylkeskommunen ikke har eierinteresser
      2. 4.2.2 Eierrolle i selskaper og sameier
      3. 4.2.3 Innstille til fylkestinget
  5. 5 Hovedutvalgene
    1. 5.1 Myndighet
    2. 5.2 Hovedoppgaver
      1. 5.2.1 Myndighet
      2. 5.2.2 Innstiling til fylkestinget
  6. 6 Fylkesordfører
    1. 6.1 Myndighet
  7. 7 Andre fylkeskommunale råd og utvalg
    1. 7.1 Partssammensatt utvalg
    2. 7.2 Kontrollutvalget
      1. 7.2.1 Kontrollutvalgssekretariatet
    3. 7.3 Fylkesrevisjon
    4. 7.4 Fylkeskommunens klagenemnd
    5. 7.5 Karakterklagenemnda
    6. 7.6 Eldreråd, råd for personer med funksjonsnedsettelse, og ungdomsrådet
    7. 7.7 Flerkulturelt råd
    8. 7.8 Yrkesopplæringsnemnda
  8. 8 Særlig om innstillingsrett til folkevalgte organer
    1. 8.1 Innstillingsrett
    2. 8.2 Innstillingsrett til fylkestinget
    3. 8.3 Innstillingsrett til øvrige folkevalgte organer
  9. 9 Fylkeskommunedirektøren
    1. 9.1 Myndighet
    2. 9.2 Nærmere om utøvelse av offentligrettslig myndighet
    3. 9.3 Nærmere om utøvelse av privatrettslig myndighet
  10. 10 Delegering av myndighet til særlige organer
    1. 10.1 Regionalt forskningsfond Viken
    2. 10.2 Brakar AS
  11. 11 Delegering etter særlovgivningen

10 Delegering av myndighet til særlige organer

10.1 Regionalt forskningsfond Viken

Fondsstyret delegeres myndighet til å treffe beslutninger om tildeling av midler og skal utelukkende legge faglige vurderinger til grunn for tildeling av midler, i henhold til det til enhver tid gjeldende styringsdokumentet for RFF Viken. 

10.2 Brakar AS

Brakar AS har den myndighet som fremgår av leveranseavtalen med fylkeskommunen. 

Brakar AS har fullmakt til å endre takstene for kollektivtransport for sitt virkeområde. Forutsetningen er at gjennomsnittlig takstnivå ikke økes utover kommunal deflator.  

Fylkeskommunens myndighet etter opplæringslovens og friskolelovens regler om skyss og innlosjering delegeres til Brakar AS.