- Aktuelle fag: Kan brukes i mange fag, særlig norsk, samfunnsfag, RLE, engelsk, medier og kommunikasjon Antall deltakere: Ubegrenset
- Tidsramme: Forberedelse på skolen + hjemmelekse + etterarbeid
- Nødvendig utstyr: PC eller penn og papir
Skrive leserinnlegg
Alle elever skriver et leserinnlegg om noe de er opptatt av som engasjerer eller provoserer dem.
- Oppgaven kan være åpen, eller
- ha forhåndsvalgte tema om valg og demokrati
- eller ha bestemte tema, som for eksempel:
- hvorfor bruke stemmeretten?
- hva engasjerer eller provoserer i nærmiljø eller på skolen?
- hva skal til for å få det bedre på skolen, i nærmiljøet, i regionen eller nasjonalt?
Bruk gjerne tid på skolen for at hver enkelt skal finne vinkling på oppgaven sin og eventuelt skrive første utkast.
Når utkastet er laget, setter elevene seg i ring og leser høyt for hverandre. La elevene gi hverandre positive tilbakemeldinger og konstruktive forslag til hvordan innleggene kan bli bedre. Skrivingen og bearbeidingen er hjemmearbeid.
Før opplesingen i ring oppfordrer vi til å bruke «bli kjent øvelser» for å gjøre elevene mer avslappet og trygge på hverandre.
Når leserinnleggene er ferdige, dersom eleven ønsker det, kan de sendes til en avis, postes på Facebook eller lignende.