Over 40.000 innbyggere i Buskerud faller utenfor digitalt

Person leser på mobiltelefon - Klikk for stort bildeIllustrasjonsfoto Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune

Digitaliseringsdirektoratet mener at hver femte innbygger over 18 år, over 40.000 i Buskerud, er sårbare i møte med offentlige digitale tjenester.

Det betyr økt risiko for at personer eller grupper av personer faller utenfor dette tjenestetilbudet. 

Hindringene er knyttet til:

  • tilgang
  • digital kompetanse
  • helse- og livssituasjon
  • forvaltningsforståelse
  • språkferdigheter
     

– Vi skal bidra til at de digitale tjenestene er tilgjengelige for alle, sier Heidi Hovemoen, fylkesbiblioteksjef i Akershus, Buskerud og Østfold. 

– Når Digitaliseringsdirektoratet anslår at så mange som hver femte innbygger kan være sårbare i møtet med offentlige digitale tjenester, er det en utfordring vi må ta på alvor, sier hun. 

Les også: 15 millioner til utbygging av bredbånd i Buskerud

Trenger kurs og veiledning

Mange innbyggere trenger kurs og veiledning i bruk av digitale tjenester. Bibliotek, servicekontorer og innbyggertorg er blant dem som kan tilby hjelp. 

Men for å gi god veiledning, trenger også veilederne å styrke sin kompetanse. I tillegg trenger de å treffes på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer for å bidra til bedre og mer tilgjengelige tjenester. 

– Bibliotekene spiller en svært viktig rolle i dette arbeidet og gjør en kjempejobb med å veilede folk i daglige, digitale gjøremål. 

– Vår rolle er å støtte opp om bibliotekenes veiledningsarbeid. Det gjør vi gjennom prosjekter, nettverk og kompetanseutvikling, fortsetter fylkesbiblioteksjefen.

Bilde av fire personer rundt et bord - Klikk for stort bildeTrond E. Wium (nummer to fra høyre) i gruppesamtale under samlingen på Lillestrøm. Fylkesbiblioteket

– Jeg ble inspirert og fikk masse positive innspill

Nylig møttes veiledere fra hele landet til en erfaringssamling om digital inkludering på Lillestrøm. 

De 80 deltakerne kom blant annet fra bibliotek, servicekontorer, innbyggertorg, NAV, UDI og IMDi. Fra Buskerud var kommunene Drammen, Hole, Kongsberg og Ål representert.

– Jeg ble inspirert og fikk masse positive innspill til hvordan vi best kan etablere et godt tilbud, og ikke minst nå ut til forskjellige målgrupper, sier Trond E. Wium. 

Wium er prosjektleder for digital inkludering i Drammen kommune, som snart skal lansere et veiledningstilbud på kommunens bibliotek og innbyggertorg.

Thea Bellen Haflan fra Kongsberg bibliotek fikk også mye ut av samlingen. Spesielt nyttig var det å gå gjennom reglene som gjelder i en veiledningssituasjon. 

Vi har diskutert hvor mye vi kan hjelpe folk når de skal svare på skjemaer fra for eksempel NAV eller Skatteetaten. 

–  Det var fint å få avklart at vi kan forklare hvor de skal logge inn og hva hvilke ord betyr, men at vi ikke kan fortelle dem hva de skal krysse av for eller skrive, sier hun.

Bilde av Thea Bellen Haflan - Klikk for stort bildeThea Bellen Haflan fra Kongsberg bibliotek. Fylkesbiblioteket

Erfaringssamlingen var et samarbeid mellom KS, Direktoratet for utdanning og kompetanse, Nasjonalbiblioteket, Lillestrømbibliotekene og Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold. 

Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold

  • Styrker bibliotektilbudet i Akershus, Buskerud og Østfold
  • Bidrar til nyskaping gjennom bibliotekutvikling
  • Ivaretar regionale bibliotekoppgaver angitt i Lov om folkebibliotek § 6
  • Er et kommunalt oppgavefellesskap
  • 29 ansatte