Formål
Felles sti- og løypeplan har som formål å bedre villreinens mulighet til å benytte de ulike funksjonsområdene (sommer-, vinter- og kalvingsområder) innenfor leveområdet, og mulighet til trekk innad og mellom funksjonsområdene.
Planen skal foreslå tiltak som kan redusere negative effekter av menneskelig ferdsel på villreinens arealbruk og trekkmuligheter. Innenfor rammene av hva som er forsvarlig av hensyn til villrein, skal det legges til rette for reiseliv og friluftsliv.
Medvirkning
Kommunene, fylkeskommunene, statsforvaltere og Villreinnemnda medvirker gjennom samarbeidet i Hardangerviddarådet. Kommunene har et særskilt ansvar for å nå ut til rettighetshavere og brukergrupper på lokalt nivå, mens fylkeskommunen ivaretar det regionale nivået.
Referanseforum
For å sikre god og bred medvirkning, skal det etableres et referanseforum. Referanseforumet er åpent for grupper av rettighetshavere og brukere som har interesser på Hardangervidda. Interesse for deltakelse i referanseforum meldes inn i høringsprosessen knyttet til oppstarten av arbeidet. Det holdes møter i referanseforumet i tilknytning til høringsfaser for å få innspill. I tillegg skal et referanseforum legge til rette for informasjonsutveksling når det er behov gjennom prosessen.
Høringer
Det gjennomføres fire hørings- og innspillsfaser i prosjektet. Dette kunngjøres gjennom kommunene, fylkeskommunene og direkte til grupper av rettighetshavere og brukere av Hardangervidda. Det kan være hensiktsmessig og slå sammen noen av disse høringene, for eksempel punkt to og tre:
- Innspill til planprogrammet
- Supplering til kunnskapsgrunnlaget med feil og mangler
- Innspill til konkrete tiltak i sti- og løypeplanen
- Høring av forslag til plan
Oppstartsfasen pågikk fra høsten 2021 og fram til sommeren 2022.
Prosjektgruppa ble etablert og består av administrativt ansatte fra partene i Hardangerviddarådet i tillegg til fagfolk fra Norsk Villreinsenter Sør.
Prosjektgruppa la fram forslag til program for felles sti- og løypeplan for Hardangerviddarådet, og rådet vedtok at programmet skulle sendes ut på høring. Programmet beskriver hvordan planarbeidet skal gjennomføres. Høringsperioden var fram til 1. april 2022.
Høringsinnspillene ble behandlet av prosjektgruppa og lagt fram for Hardangerviddarådet som vedtok «Program for felles sti- og løypeplan for Hardangervidda».
- Vedtatt «Program for felles sti- og løypeplan for Hardangervidda». Ta kontakt for å få programmet tilsendt.
Kunnskapsgrunnlaget for ferdsel på Hardangervidda er sammensatt og er summen av både motorferdsel og friluftslivsferdsel, og de ulike aktørene har ulike rettigheter til ferdsel. Vi skal få oversikt over hvem som gjør hva, hva slags lovverk som styrer rettighetene og hvor langt rettighetene går. Det er igangsatt kartlegging av motorferdsel for å se hvordan denne samvarierer med friluftslivsferdselen. Friluftslivsferdselen er kartlagt tidligere og er oppsummert i NINA-rapport 1903 Villrein-ferdselsanalyser på Hardangervidda. Anbefalinger og tiltak (2021). Det er behov for ytterligere kunnskap om drift av turisthytter og forståelse for hvor og hvordan aktiviteter som kiting, hundekjøring, padling, sykling og toppturer foregår.
I 2023 har det nasjonale arbeidet med tiltaksplaner blitt gjennomført i regi av Miljødirektoratet og Statsforvalteren for alle nasjonale villreinområder som kom dårlig ut (klassifisert som rødt) i kalitetsnormarbeidet. Arbeidet med felles sti- og løypeplan ble derfor satt på pause, men starter opp igjen desember 2023. Våren 2024 skal utfordringer og muligheter diskuteres med ulike interessegrupper (referanseforumet), og vi vil gjennomføre informasjons- og innspillsmøter både på nett og fysiske møter lokalt i utvalgte områder.
Hardangerviddarådet fikk det foreløpige kunnskapsgrunnlaget til orientering i april 2023 og vedtok mål og strategier for arbeidet.
I denne fasen skal vi vurdere hvordan ferdselen påvirker villrein og annet naturmangfold. Gjennom resultatene av klassifisering etter kvalitetsnorm for villrein, har vi fått stor kunnskap om hvordan menneskelig aktivitet påvirker villreinen, men vi må få bedre oversikt over hvor friluftslivsferdselen er den dominerende årsaken, og/ eller hvor vi kan endre både friluftslivsferdsel og andre påvirkningsfaktorer samtidig for å bedre forholdene for villreinens arealbruk.
Vi skal også gjennomføre en sårbarhetsvurdering for å se om friluftslivsaktiviteten, kan påvirke annet naturmangfold spesielt negativt. Dette gjennomføres ved å sammenstille kunnskap som er samlet om sensitive arter med kunnskapen vi har om friluftslivsferdsel.
Arbeidet i fase 3 går parallelt med fase 2, og vi vurderer og diskuterer fortløpende utfordringer og innspill til tiltak som kan bidra til å løse utfordringene. Dette vil også være et tema i informasjons- og innspillsmøtene som er nevnt under fase 2.
Mot slutten av denne fasen skal vi vurdere gjennomførbarheten til de ulike tiltakene og prioritere hvilke tiltak som skal presenteres i forslag til plan.
Forslag til plan utarbeides av prosjektgruppa og behandles av Hardangerviddarådet som vedtar om planen skal sendes ut på høring. I løpet av sommerhalvåret 2023 vil forslag til plan ligge ute på høring. Alle innspill bearbeides, og planen revideres før den legges fram for Hardangerviddarådet for endelig vedtak.
Etter vedtaket vil planen offentliggjøres.
Oppfølging av planen etter vedtak i Hardangerviddarådet
Når planen er vedtatt, starter arbeidet med å følge opp tiltak som er bestemt gjennom planarbeidet. Noen tiltak må kanskje forankres i kommunale planer før de blir juridisk bindende og kan iverksettes og andre tiltak vil bli en del av handlingsprogrammet til regional plan når det rulleres. Hardangerviddarådet vil følge opp tiltakene i planen.