Menneskesyn og holdninger

Dette rammeverket ble vedtatt i Viken fylkeskommune, og gjelder inntil videre for Buskerud fylkeskommune.

Menneskesynet skal brukes som kompass for hvilke felles profesjonelle holdninger vi legger til grunn i Buskerud fylkeskommunes bedriftsopplæring. 

Symboler for verdier og holdninger i Vikenskolen - Klikk for stort bildeMenneskesyn og holdninger Annette Grøsland/Fete typer

Menneskesynet viser hvilke forutsetninger og verdier vi legger til grunn i arbeidet med lærlingens,  instruktørens, og faglig leders læring og utvikling.   

Menneskesynet i Buskerud fylkeskommunes bedriftsopplæring 

  • Alle mennesker er unike og likeverdige     
  • Alle mennesker har potensial for læring og utvikling  
  • Alle mennesker lærer og utvikler seg gjennom mestring og utfordringer  
  • Alle mennesker lærer og utvikler seg både individuelt og i samspill med andre   
  • Alle mennesker har behov for trygghet og tilhørighet   
  • Alle mennesker har behov for å bli møtt med tillit   
  • Alle mennesker har behov for anerkjennelse   
  • Alle mennesker kan påvirke egen læring og utvikling 

Menneskesynet er formulert og utledet fra § 1-1 i Opplæringsloven og innledningen til kapittel 1, 2 og 3 i overordnet del av læreplanen.  

Holdninger 

Holdninger er resultat av opplevelser, erfaringer eller kunnskap og utvikles i samspill med omgivelsene. Vi kan vi si at en holdning er en «[…] tendens til å tenke, føle eller handle positivt eller negativt overfor noe eller noen.» (Store norske leksikon).  Holdninger kan være både private og profesjonelle og begge tar utgangspunkt i hva som er viktig eller verdifullt.  I profesjonell sammenheng danner holdninger et felles forpliktende grunnlag for profesjonens aktører.    

Profesjonelle holdninger bygger på et felles, begrunnet verdigrunnlag. De utarbeides med utgangspunkt i styringsdokumenter,  bestemmelser fra lovgivende institusjoner og det som er alminnelig akseptert i samfunnet. 

Synspunkter og handlinger begrunnes objektivt, logisk og rasjonelt. Kritiske innspill vil av den grunn i mindre grad oppfattes som personlig kritikk, da grunnlaget for kritikken hentes i et felles referansegrunnlag utenfor den enkelte.  

Eksempel: Vår oppfatning og forpliktelse er at elevens og lærlingens faglige og sosiale læring ikke kan isoleres fra hverandre. Derfor må begge deler vektlegges i det daglige pedagogiske arbeidet (Overordnet del, kapittel 2.1 Sosial læring og utvikling). 

Felles holdninger i Buskerud fylkeskommunes bedriftsopplæring 

  • Vi er opptatt av at alle lærlinger gjennomfører opplæringen    
  • Vi er opptatt av at lærlinger med ulike utfordringer blir møtt på ulike måter 
  • Vi er opptatt av at alle lærlinger blir best mulig rustet for videre liv 

Sammenhengen mellom menneskesyn og holdninger 

Menneskesynet er kompass for hvordan alle de ulike aktørene som arbeider i videregående opplæring, ser på og møter hverandre i arbeidet for elevens og lærlingens beste. Menneskesynet ligger til grunn og forplikter fylkeskommunen på samme måte som det forplikter lærebedriftene og opplæringskontorene. 

Holdningene er rettet spesielt mot dem som står i sentrum for arbeidet vårt, uavhengig av hvor i bedriftsopplæringen vi jobber: Lærlingene. 

Å leve ut Buskerud fylkeskommunes felles holdninger innebærer å vurdere handlinger, prioriteringer og beslutninger opp mot disse på alle nivåer. Dette betyr at vi må jobbe sammen for å konkretisere hvordan holdningene kan sees igjen i praksis.