Retningslinjer ved fravær i Buskerud fylkeskommune
3 Fraværsreglene
3.1 Hovedregel
Alt fravær skal i utgangspunktet registreres og telle med. Forskrift til opplæringsloven § 9-53 (lovdata.no) nevner imidlertid noen fraværsgrunner som, når de er dokumentert, ikke skal telle med i 10-prosenten. I tillegg inneholder forskrift til opplæringslovens § 9-8 (lovdata.no) bestemmelser om fravær som også er inkludert i tabellen under.
3.2 Dokumentert fravær med grunn som er nevnt i forskrift til opplæringsloven
3.3 Rettigheter etter opplæringsloven med forskrift
Hvis en elev er borte fra skolen på grunn av en rettighet som er gitt i opplæringsloven, for eksempel rådgivning, møte med PP-tjenesten eller elevrådsarbeid som er godkjent av skolen eller avtalt med rektor eller andre ansatte, er dette ikke fravær. Når det gjelder elevrådsarbeid eller arbeid i andre medbestemmelsesorganer, føres det ikke fravær når eleven møter i kraft av sitt verv eller sin rolle, og på møter som vedkommende er innkalt eller invitert til. Eleven må avtale slike møter med skolen på forhånd.
Elever vil heller ikke få fravær i timer som skolen etter timeplanen har planlagt å tilby, men som faller bort, for eksempel på grunn av utløsning av brannalarm, mangel på vikar eller liknende.
3.4 Opplæring på alternativ opplæringsarena
Opplæring i hjemmet eller på institusjon på grunn av langvarig sykdom eller liknende er en del av den ordinære opplæringen, og regnes derfor ikke som fravær. Timer som skolen har planlagt på alternativ opplæringsarena er ikke fravær. Dersom eleven ikke tar del i opplæringen på den alternative opplæringsarenaen, skal dette registreres som fravær på vanlig måte.
I tilfeller med pålegg om karantene, må skolen sørge for at eleven får opplæringen digitalt, for eksempel gjennom overføring fra klasserommet via Microsoft Teams. I slike tilfeller må opplæringen ha elevaktive deler, slik at lærer kan vite at eleven er til stede. Digital deltakelse er tilstedeværelse, og skal registreres slik.
3.5 Organisert studiearbeid
Organisert studiearbeid skal realisere mål fra læreplaner i fag, og er ikke fravær. Dersom skolen vurderer at grunnen til at eleven er borte fra skolen gir større nytte for den enkelte elev, og i neste omgang for opplæringsgruppen, enn at eleven er til stede på skolen etter timeplanen, kan skolen legge til rette for organisert studiearbeid i hele eller deler av perioden eleven er borte fra skolen. I vurderingen av om en slik avtale kan inngås, skal skolen legge vekt på hvordan eleven har vist seg i stand til å ta ansvar for læringen sin, hvor stort samlet fravær vedkommende har, om eleven holder avtaler med skolen og elevens faglige ståsted. Det er ikke anledning til å avtale organisert studiearbeid for å skaffe eleven fri til å reise bort eller delta i sammenhenger som ikke nevnes i tabell 3.2, eller anses som faglig relevante.
3.6 Eksamen
Forberedelser og oppmøte til eksamen som inngår i det vanlige fagvalget til eleven, regnes ikke som fravær fra det som er timeplanlagt undervisning på samme tid, se forskrift til opplæringslovens § 1-6 (lovdata.no).
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet et skriv om eksamen, prøver og dokumentasjon som omtaler spesielle fraværstilfeller, for eksempel fraværsføring ved utvidet tid. Se informasjon om slike spesialtilfeller: Føring av vitnemål og kompetansebevis (udir.no - skal oppdateres)
3.7 Forhold som ligger utenfor elevens kontroll
Dersom fravær fra opplæringen skyldes forhold som åpenbart ligger utenfor elevens kontroll, for eksempel stans eller forsinkelser i kollektivtrafikk, kan rektor avgjøre at det likevel ikke skal føres fravær.
3.8 Dokumentert fravær av grunner som er nevnt i tabell 3.2 over
Når eleven er borte av årsaker nevnt i forskrift til opplæringslovens § 9-53 (lovdata.no) (se tabell 3.2 over), og fraværet er dokumentert, er det ikke satt noe øvre tak på hvor lenge eleven kan være borte. Læreren må imidlertid ha et vurderingsgrunnlag for å kunne sette karakter i faget, se forskrift til opplæringsloven § 9-1 (lovdata.no).
3.9 Mulighet for utvidet grense for udokumentert fravær ved vanskelig livssituasjon
I spesielle tilfeller kan rektor bestemme at en elev som har gått over grensen på 10,0 prosent, og ikke har tilstrekkelig dokumentasjon, likevel skal kunne få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter. Årsaken til fraværet må gjøre det klart urimelig at eleven ikke får karakter, og det udokumenterte fraværet i faget kan ikke være høyere enn 15 prosent. Dette er en snever unntaksbestemmelse som gjør det mulig å ivareta elever som befinner seg i en vanskelig livssituasjon. Rektor må vurdere elevens situasjon og hvorfor vedkommende ikke har møtt opp i timene. Det er altså årsaken til fraværet som er avgjørende for om rektor kan bruke dette unntaket. Forutsetningen er hele tiden at læreren har vurderingsgrunnlag.
Skolen skal holde oversikt over hvor mange elever de har som har fått utvidet fraværsgrensen fra 10,0 til 15,0 prosent. Retningslinjene fra Utdanningsdirektoratet sier at dette er en unntaksbestemmelse som skal gjelde svært få elever. Skolen bør vurdere å rutinefeste behandlingen av disse unntakstilfellene slik at de behandles likt og etter loven. Skolen bør ha systemer som gir oversikt over hvor mange elever på skolen som går inn under dette unntaket.
3.10 Fraværsføring når eleven kommer for sent
Når eleven kommer 15 minutter for sent til en opplæringsøkt, vil den manglende tilstedeværelsen bli registrert med fravær lik opplæringsøktas lengde i VIS.