Bak fra venstre ordfører i Nore og Uvdal kommune, Oddvar Svendsen (Frp), Morten Stray Floberghagen, direktør Eiendomsforvaltning i Bane NOR, Liv Berven, daglig leder i reiselivsaktøren SvingOm. Foran Kari Charlotte Larsen, seksjonsleder kulturarv i Buskerud fylkeskommune og ordfører i Rollag kommune, Øystein Morten (Ap).
Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
– Vi forventer at Bane NOR er raske med en utbedring av de punktene i Veggli sentrum der det er sikkerhetsutfordringer, sier Kari Charlotte Larsen, seksjonsleder for kulturarv i Buskerud fylkeskommune.
Kulturarv-lederen i fylkeskommunen møtte Bane NOR sammen med ordførerne i Nore og Uvdal og Rollag kommuner i Veggli fredag ettermiddag.
Bakgrunnen for møtet er at kommunene og fylkeskommunen er bekymret for tilstanden og sikkerhetsnivået på deler av det fredede banestrekket.
Numedalsbanen er fredet etter kulturminneloven, vedtatt av Riksantikvaren i 2013. Fredningen omfatter strekningen fra Rollag til Rødberg.
– Numedalsbanen er et unikt kulturminne og har stor betydning for kommunenes identitet, fortsetter hun.
Det er satt opp gjerder flere steder for å sikre området.
Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
– Dette er ikke bare en vanlig jernbane, det er et unikt kulturminne som skaper attraktivitet. Det jeg har vært redd for er at vi mister dette kulturminnet. Det er historien til hele Numedal, sier ordfører i Nore og Uvdal, Oddvar Svendsen (Frp).
Historien om Numedalsbanen er starten på utviklingen av industrien i Øvre Numedal med utbyggingen av kraftverkene.
– Det var et positivt møte og jeg opplever at vi er enige om hva som må gjøres på kort sikt, og hva som skal til for å få dette i et system på lengre sikt slik at vi klarer å ta vare på dette kulturminnet, sier ordfører i Rollag, Øystein Morten (Ap).
Det er Bane NOR som eier Numedalsbanen. Direktør for Eiendomsforvaltning, Morten Stray Floberghagen, sier befaringen og møtet i Veggli var nyttig.
– Vi har hatt et veldig bra møte, og vi snakker godt om hvordan vi skal jobbe med dette videre. Jeg tror vi har en felles forståelse for hvordan dette ser ut, sier eiendomsdirektøren.
– Vi har i forkant av dagens møte og befaring, hatt et veldig positivt møte med fylkeskommunen. Så skal vi nå kartlegge en del ting om hva som er mulig og hva det vil koste, sier han videre.
Morten Stray Floberghagen, direktør Eiendomsforvaltning i Bane NOR, lyttet til innspillene som kom i møtet. Blant møtedeltakerne var blant andre Anders Baalsrud, nestleder i Norsk Jernbaneklubb og Nils Friis, styreleder i Numedalsbanen.
Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
– Ikke trygt
Store deler av infrastrukturen er i ferd med å forfalle, og enkelte strekninger er i dag ikke trygge å bruke til dresintrafikk grunnet skader som utgjør en risiko for liv og helse.
– Vi er også tydelige på at de strekninger der det kjøres dresin i dag settes i stand for reiselivet og kommunen, fortsetter Kari Larsen i fylkeskommunen.
Strekninger der det kjøres dresin i dag settes i stand for reiselivet og kommunen.
– Jeg synes det er fantastisk positivt at vi sitter sammen alle sammen, og at fylkeskommunen trår til så mye som den gjør, sier Liv Berven, daglig leder i reiselivsaktøren SvingOm.
– Numedalsbanen er den viktigste motoren vi har i reiselivet i Numedal. Jeg har troa på at vi skal få til noe, og spesielt med tanke på 100-årsjubileet om to år, sier hun videre.
Bygningsmassen har, med noen unntak, et stort vedlikeholdsetterslep.
Kulturarv-lederen i fylkeskommunen sier de nå skal følge opp møtet og samle partene igjen på nyåret.
– Vi har bestemt oss for å ta opp igjen arbeidet med forvaltningsgruppen (Bane NOR, kommunene og fylkeskommunen), og der blir det et møte allerede i januar, sier Larsen.
Forfallent stasjonsbygg på Eidsstryken ved Kravikfjorden.
Buskerud fylkeskommune
Politisk behandling og vedtak
Politikerne i hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse i Buskerud fylkeskommune behandlet sak om Numedalsbanen 16. september.
Utvalget uttrykte tydelig bekymring for forfallet og vedtok følgende:
- Hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse mener det er uholdbart at BaneNor ikke følger opp sine forpliktelser i tråd med vernevedtak og forskrift for fredningen av Numedalsbanen.
- Hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse ber fylkeskommunedirektøren styrke oppfølgingen av den fredede Numedalsbanens manglende vedlikehold og markere ovenfor BaneNor at deres prioritering skaper store sikkerhetsmessige utfordringer og uforutsigbarhet for fremtidig bruk.
- Hovedutvalget for kultur, idrett og folkehelse ber fylkeskommunedirektøren følge opp Numedalskommunene tett for å sikre god bruk av Numedalsbanen og historien til beste for lokalsamfunnet fremover.
- HUKIF ber fylkeskommedirektøren bruke fylkeskommunens fulle myndighet i henhold til aktuelle lover og forskrifter i det videre arbeidet med saken, herunder også å vurdere eventuelle anmeldelser.
Riksantikvaren
Ønsket om en jernbane i Numedal ble til da jernbanen fra Drammen til Kongsberg ble åpnet i 1871.
Innbyggerne i Numedal førte en lang kamp for å få sin egen jernbane.
I forbindelse med vannkraftutbyggingen i Norefallene vedtok Stortinget den 3.8.1918 at det skulle bygges en jernbane for transport av utstyr til denne utbyggingen: Numedalsbanen.
Numedalsbanen ble høytidelig åpnet 19.11.1927 og satt i vanlig drift dagen etter.
Kilde: Riksantikvaren