Elevene møter profesjonelle utøvere gjennom Den kulturelle skolesekken. – Det er viktig for oss at tilbudet har en profesjonell kvalitet, og at elevene skal få et likeverdig tilbud uavhengig hvor i fylket elevene bor og går på skole, sier Lill Carin Jacobsen i DKS Buskerud.
Erik Brandsborg / Kulturtanken
– Mange barn og unge i Buskerud har lite eller ingen tilgang til kunst- og kulturopplevelser utenfor skolen. For flere av elever i dette fylket utgjør derfor DKS sitt tilbud de eneste kulturopplevelser de får gjennom et helt år, sier Lill Carin Jacobsen, fagleder for DKS Buskerud.
Jacobsen og hennes kolleger i Buskerud fylkeskommune sørger for at 40 000 elever i grunnskolen og videregående skole i fylket får glede av tilbudet.
– Enkelte vil oppleve opplevelsene som uviktige og andre vil elske et avbrekk i undervisningen der de møter noe annet. Uansett vil kunst og kulturerfaringer stimulere til refleksjon og en større forståelse for mangfold, livsmestring og utforskertrang, fortsetter hun.
Elevene skal få et likeverdig tilbud uavhengig hvor i fylket de bor og går på skole.
I skoleåret 2024/2025 er 200 utøvere på turné i Buskerud, 85 produksjoner skal turnere (Filmformidlinger, teaterforestillinger, konserter og formidlinger av visuell kunst og forfatterbesøk).
Fylket arrangerer ca. 2000 kulturarrangementer årlig, i gymsaler, klasserom, auditorium, kulturhus og kinosaler rundt omkring i fylket vårt.
Her kan du lese mer om hvem som deltar i programmet for 2024/2025
Buskerud fylkeskommune
Den kulturelle skolesekken bidrar til en rausere skolehverdag
I Den kulturelle skolesekken er mangfoldsperspektivet helt essensielt. Regjeringen har definert tydelige overordnede mål for ordningen.
DKS skal sikre et gratis og profesjonelt kulturtilbud til alle skoleelever, og tilbudet skal representere et kulturelt mangfold av sjangere, utrykk og utøvere.
Ordningen sikrer med dette at alle elever i norsk skole får en rik, inkluderende og sammensatt skolehverdag, ved å vise et mangfold av kunst- og kulturuttrykk som speiler samfunnet vårt.
– Å forebygge utenforskap ved å løfte stemmer fra minoriteter og marginaliserte grupper er viktig for ordningen, sier Jacobsen i DKS Buskerud.
DKS kan bidra til å gi elever som lett kan kjenne på utenforskap, en følelse av tilhørighet, og en større anerkjennelse og respekt fra medelever. Elevene får oppleve ulike mennesker og deres historier.
– Det å synliggjøre og fremme ulike perspektiver kan bidra til å utvikle en større grad av empati og forståelse hos elevene, for mennesker med annen bakgrunn, seksualitet og identitet enn seg selv.
– For Den kulturelle skolesekken i Buskerud er det viktig å bekjempe stereotypier og fordommer og på denne måten bidra til å hindre utenforskap og psykisk uhelse, avslutter Lill Carin Jacobsen.