Veiledningsordningen: – Hun gir meg trygghet

Trygghet i rollen som lærer. Fylkeskommunen tar i bruk nye verktøy.

Nyutdannet lærer Katrina Murray sammen med veilederen sin, Ingunn Loftheim Dale ved St. Hallvard videregående skole i Lier. Begge setter stor pris på møtene de har i løpet av skoleuka. Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune

– For meg som lærer så er det en fin trygghet å ha en veileder som følger meg, en som jeg kan gå til, sier lærer Katrina Murray ved St. Hallvard videregående skole i Lier.

Murray er inne i sitt første fulle arbeidsår.

Torsdag deltok hun på en samling i fylkeshuset i regi av Buskerud fylkeskommune og Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. 

Totalt 30 nyutdannede lærere og veiledere fra de videregående skolene deltok.

– Målet med samlingen er å introdusere og ta i bruk nylig utviklede verktøy for veiledning, laget for å fremme kvalitet i veiledning av nyutdannede og nytilsatte, forklarer Astrid Kristiansen i fylkeskommunen.

– Mulighet til refleksjon

– I en travel hverdag så gir veiledningsordningen meg mulighet til å få reflektert over undervisningsmetoder, og da er det fint å få tenkt over hvorfor jeg gjør som jeg gjør, og at vi får satt av tid til det, fortsetter læreren.

 – Katrina er en ressurs for meg også med nye perspektiver og en annerledes innfallsvinkel, sier Ingunn Loftheim Dale, veileder ved St. Hallvard videregående skole.

Loftheim Dale var en av flere veiledere som deltok i samlingen. Hun og Murray møtes en gang i uka til samtale. 

– Det er givende å få lov til gi støtte og veiledning i de utfordringene som ligger i lærerjobben, sier veilederen.

Vi er likeverdige i organisasjonen.

– Jeg føler ikke at det er noe jeg må bevise, men du støtter meg, poengterer lærer Katrina Murray.

I løpet av torsdagen i fylkestingssalen var det lagt opp til foredrag, diskusjoner og gruppearbeid på tvers av skolene.

Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune