Fylkestinget vil fremskynde arbeidet med å gjøre riksvei 7 mer trafikksikker

Fylkestinget gikk i møte 17.desember inn for å videreføre bompengeinnkrevingen på riksvei 7 Sokna - Ørgenvika for å finansiere videre utbedring og utvikling av rv. 7 gjennom Hallingdal.

En vei med to biler  - Klikk for stort bildeFylkestinget ønsker fortgang i utbedringen av riksvei 7 Google Maps

– Denne saken handler om en av dødsveien i fylket vårt. Den handler om å si ja eller nei til 100 millioner ekstra hvert år i fire år for å fremskynde arbeidet med å gjøre riksvei 7 bedre og mer trafikksikker, sa Christopher Amundsen Wand (H)

–Et vedtak om videre bompengefinansiering skal ikke være en sovepute for å få på plass statlig finansiering, og vi må fortsatt øve press på Stortinget og regjeringen for å få statlig finansiering på plass.  En tryggere riksvei 7 er veldig viktig for regionen og for fylket, sa Wand, og la til at det er veldig godt å ta juleferie med denne saken i boks.

en mann snakker fra en talerstol - Klikk for stort bildeLeder av hovedutvalget for samferdsel, Christopher Amundsen Wand, var fornøyd med resultatet av avstemningen i fylkestinget Buskerud fylkeskommune

Han benyttet også anledningen til å rose administrasjonen for jobben som er gjort med å få på plass likelydende forslag hos alle de berørte kommunen og fylkeskommunen i denne saken. 

 

 

 

 

Et vedtak om videre bompengefinansiering skal ikke være en sovepute for å få på plass statlig finansiering

Ønsker bompengeinnkreving til juni 2029

Bompengeinnkrevingen for rv. 7 Sokna – Ørgenvika skal avvikles allerede 28. februar 2025, mer enn fire år tidligere enn opprinnelig planlagt. Med vedtaket ber fylkestinget Samferdselsdepartementet om å åpne for at bompengeinnkrevingen videreføres fram til juni 2029, som opprinnelig planlagt. Dette innebærer til sammen 15 år med innkreving av bompenger i bomstasjonen ved Brekkebygda i Ringerike kommune. 
Likelydende vedtak er gjort i kommunestyrene i Ringerike og Krødsherad, samt i alle kommunene som inngår i Hallingdalsregionen, det vil si Flå, Nesbyen, Gol, Ål, Hol og Hemsedal.

Inntektene fra videreføringen av innkrevingen skal gå til å framskynde utbedringene av rv. 7 gjennom Hallingdal og forberedelser til anleggsstart for prosjektet rv. 7 Ørgenvika – Kittilsvik. Eventuelle resterende bompengemidler vil gå til finansiering av tiltak i en framtidig Veipakke Hallingdal. 
Det legges ikke opp til låneopptak i den videreførte innkrevingsperioden. 

Foreslår å justere takstene

Fylkestinget forutsetter i vedtaket at dagens takstnivå og rammene for fastsatt gjennomsnittstakst videreføres med noen justeringer: 

  • Det innføres betaling for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 på 50 prosent av grunntakst, etter fratrukket brikkerabatt. Grunntaksten for takstgruppe 1 fratrukket rabatt er på kr. 86.
  • Varebiler med nullutslipp og nullutslippskjøretøy i takstgruppe 2 skal fortsatt ha fritak for betaling av bompenger. Grunntaksten for takstgruppe 2 fratrukket rabatt er på kr. 175.
  • Kjøretøy i takstgruppe 2 med gass som drivstoff vil få fritak for betaling av bompenger. Fritaksordninger for øvrig forutsettes å følge nasjonale takstretningslinjer.

 

I vedtaket foreslår fylkestinget at bompengeselskapet får fullmakt til å prisjustere grunntakstene i samsvar med konsumprisindeksen uten ny lokalpolitisk behandling. Dersom det blir behov for å justere grunntakstene utover dette, må dette behandles lokalpolitisk, som innebærer positive vedtak i berørte kommuner og i Buskerud fylkeskommune.