Fylkestinget ønsker fortgang i utbedringen av riksvei 7
Google Maps
– Denne saken handler om en av dødsveien i fylket vårt. Den handler om å si ja eller nei til 100 millioner ekstra hvert år i fire år for å fremskynde arbeidet med å gjøre riksvei 7 bedre og mer trafikksikker, sa Christopher Amundsen Wand (H)
–Et vedtak om videre bompengefinansiering skal ikke være en sovepute for å få på plass statlig finansiering, og vi må fortsatt øve press på Stortinget og regjeringen for å få statlig finansiering på plass. En tryggere riksvei 7 er veldig viktig for regionen og for fylket, sa Wand, og la til at det er veldig godt å ta juleferie med denne saken i boks.
Leder av hovedutvalget for samferdsel, Christopher Amundsen Wand, var fornøyd med resultatet av avstemningen i fylkestinget
Buskerud fylkeskommune
Han benyttet også anledningen til å rose administrasjonen for jobben som er gjort med å få på plass likelydende forslag hos alle de berørte kommunen og fylkeskommunen i denne saken.
Et vedtak om videre bompengefinansiering skal ikke være en sovepute for å få på plass statlig finansiering
Ønsker bompengeinnkreving til juni 2029
Bompengeinnkrevingen for rv. 7 Sokna – Ørgenvika skal avvikles allerede 28. februar 2025, mer enn fire år tidligere enn opprinnelig planlagt. Med vedtaket ber fylkestinget Samferdselsdepartementet om å åpne for at bompengeinnkrevingen videreføres fram til juni 2029, som opprinnelig planlagt. Dette innebærer til sammen 15 år med innkreving av bompenger i bomstasjonen ved Brekkebygda i Ringerike kommune.
Likelydende vedtak er gjort i kommunestyrene i Ringerike og Krødsherad, samt i alle kommunene som inngår i Hallingdalsregionen, det vil si Flå, Nesbyen, Gol, Ål, Hol og Hemsedal.
Inntektene fra videreføringen av innkrevingen skal gå til å framskynde utbedringene av rv. 7 gjennom Hallingdal og forberedelser til anleggsstart for prosjektet rv. 7 Ørgenvika – Kittilsvik. Eventuelle resterende bompengemidler vil gå til finansiering av tiltak i en framtidig Veipakke Hallingdal.
Det legges ikke opp til låneopptak i den videreførte innkrevingsperioden.
Foreslår å justere takstene
Fylkestinget forutsetter i vedtaket at dagens takstnivå og rammene for fastsatt gjennomsnittstakst videreføres med noen justeringer:
- Det innføres betaling for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 på 50 prosent av grunntakst, etter fratrukket brikkerabatt. Grunntaksten for takstgruppe 1 fratrukket rabatt er på kr. 86.
- Varebiler med nullutslipp og nullutslippskjøretøy i takstgruppe 2 skal fortsatt ha fritak for betaling av bompenger. Grunntaksten for takstgruppe 2 fratrukket rabatt er på kr. 175.
- Kjøretøy i takstgruppe 2 med gass som drivstoff vil få fritak for betaling av bompenger. Fritaksordninger for øvrig forutsettes å følge nasjonale takstretningslinjer.
I vedtaket foreslår fylkestinget at bompengeselskapet får fullmakt til å prisjustere grunntakstene i samsvar med konsumprisindeksen uten ny lokalpolitisk behandling. Dersom det blir behov for å justere grunntakstene utover dette, må dette behandles lokalpolitisk, som innebærer positive vedtak i berørte kommuner og i Buskerud fylkeskommune.