En ny kontraktsform skal redusere kostnadene til drift og vedlikehold av fylkesveinettet
Morten Brakestad
– I den nye kontraktsformen betaler vi både mannskap og materiell per time for utført arbeid og vi bestiller tiltak fra entreprenøren når det er behov. Vi vil med andre ord være tettere på og ta størres styring, sier Bjørn Nyhus, seksjonsleder ved drift og vedlikehold i Buskerud fylkeskommune.
For den delen av kontrakten som omhandler vinterdrift og beredskap, vil entreprenøren fortsatt ha et selvstendig ansvar for utførelsen.
Det betyr at de skal iverksette nødvendige tiltak basert på behov, uten at det blir bestilt fra fylkeskommunen.
Styring etter behov
Den nye kontraktsformen sikrer at fylkeskommunen har styring med hvilke tiltak som utføres og hvordan det prioriteres mellom drift og vedlikehold.
Samtidig vil en endring til timebasert oppgjør for alle oppgaver redusere den økonomiske risikoen for entreprenørene.
Bjørn Nyhus, seksjonsleder for drift og vedlikehold i Buskerud fylkeskommune
Buskerud fylkeskommune
– Tidligere har vi hatt kontrakter der vi har betalt fastpris og enhetspris. En del av oppgavene som har ligget i kontrakten har vært gjort etter faste intervaller, i stedet for etter behov, fortsetter han.
– Vi ser at denne typen kontrakter har ført til en prisøkning i driftskontraktene. Vi håper at denne økningen stopper eller reduseres med de nye kontraktene, og at vi dermed kan få flere entreprenører til å levere inn tilbud, sier Nyhus.
En annen fordel ved denne kontraktsformen er at den styrker samarbeidet mellom entreprenør og fylkeskommunen, og utnytte kunnskapen begge parter sitter med for å komme frem til økonomisk og teknisk best mulige løsninger.
Innlandet fylkeskommune har utviklet og brukt denne kontraktsformen siden 2020, og har gode erfaringer med at denne kontraktsformen gjør det mulig å redusere kostnadene
Kontraktsformen følger fylkestingets vedtak fra 19. juni 2024 om å endre kontraktsstrategi og innkjøpsordning for drift og vedlikehold av fylkesvei til mer byggherrestyrte kontrakter.
Numedalskontrakten først ut
Først ut til å prøve den nye kontraktsformen er kontrakten for drift og vedlikehold av fylkesveiene i Numedal.
Den dekker kommunene Flesberg, Rollag, Nore og Uvdal, samt deler av Hol, Sigdal, Modum, Kongsberg og Øvre Eiker, totalt 450 kilometer med vei og gang- og sykkelvei.
Kontrakten varer fra 2026 til 2031, med mulighet for forlengelse i opptil fire år, hvorav tre år gjensidig opsjon og ett år byggherrestyrt. Den blir utlyst høsten/vinteren 2025, med oppstart 1. september 2026.