Bente Espeseth / Buskerud fylkeskommune
– Godkjenningen som trafikker fylkeskommune er viktig for oss, ikke bare som en stor arbeidsgiver, men også utad mot våre samarbeidspartnere og innbyggere. For oss som organisasjon betyr godkjenningen at vi jobber systematisk i et arbeid som er helt grunnleggende for samfunnsoppdraget vårt. Det gir både stolthet og motivasjon videre, sier fylkesordfører Tore Opdal Hansen(H).
En omfattende tverrfaglig innsats
Godkjenningen er resultatet av et omfattende arbeid på tvers av avdelingene i fylkeskommunen. Gjennom rutiner, dokumentasjon og konkrete eksempler har avdelingene vist hvordan trafikksikkerhet er en del av både planlegging, drift og utvikling av tjenester. Alt dette materialet er sendt inn til Trygg Trafikk som grunnlag for godkjenningen.
– Dokumentasjonen som er sendt inn viser at det er mye godt arbeid som allerede gjøres i Buskerud fylkeskommune. Samtidig ønsker jeg å utfordre dere litt på ting dere kan gjøre enda litt mer på til regodkjenningen om tre år, sa Elin Agdestein Gran i Trygg Trafikk, som ledet møtet.
– Bruk tiden fremover til å utvikle arbeidet videre. Dere har et godt utgangspunkt, men også muligheter til å bli enda bedre.
En viktig milepæl for organisasjonen
For Buskerud fylkeskommune betyr godkjenningen at arbeidet med trafikksikkerhet nå blir enda tydeligere forankret på tvers av avdelinger og fagområder. Som arbeidsgiver, veieier, skoleeier, planmyndighet og innkjøper har fylkeskommunen en sentral rolle i arbeidet med å forebygge ulykker og bidra til trygg ferdsel.
Godkjenningen gjelder i tre år og forutsetter at fylkeskommunen videreutvikler arbeidet og sørger for at trafikksikkerhet fortsatt er godt integrert i både planer og praksis.