Knutepunkt Kongsberg sett fra lufta.
Christian Stelzl / Brakar
Sammen med ordførerne i Buskerudbysamarbeidet har han kommet med et utspill til samferdselsministeren om bedre togtilbud i Buskerudbyen.
Fylkesordføreren mener det er viktig å komme med disse signalene nå, før behandlingen av Nasjonal Transportplan (NTP).
Buskerudbysamarbeidet er et forpliktende samarbeid der fylkeskommunen, Statens vegvesen, jernbanedirektoratet, Statsforvalteren i Oslo og Viken, og kommunene Kongsberg, Øvre Eiker, Drammen og Lier er med.
Samarbeidet jobber for å løse felles utfordringer innen transport, miljø og arealutvikling. Geografisk strekker Buskerudbyen seg fra Kongsberg til Lier.
En god stasjonsstruktur
I fjor var det over 6,5 millioner av- og påstigninger innenfor Buskerudbyen,
Buskerudbyen har et fortrinn få andre byområder kan skilte med. Hele ti jernbanestasjoner binder bybåndet i regionen sammen. Det må utnyttes bedre for å få flere til å velge tog fremfor bil.
Økt frekvens på dagens skinner er helt i tråd med NTP-målet om å få mer ut av infrastrukturen vi allerede har.
Fylkesordfører Tore Opdal Hansen er opptatt av at det blir et bedre togtilbud mellom Drammen og Kongsberg.
Buskerud fylkeskommune
Felles mål om to tog i timen til Kongsberg
En ny utredning gjort i regi av Buskerudbyen, viser at det kan være mulig å få flere togavganger til Hokksund og Kongsberg til en brøkdel av den prisen som har vært anslått tidligere.
Kongsberg har et sterkt teknologimiljø som tiltrekker seg mange pendlere. Teknologimiljøet er i utvikling, og har behov for å rekruttere flere tusen nye ansatte de neste årene.
– Skal de lykkes, er det viktig å ha et godt kollektivtilbud. Derfor er det viktig å ha et mål om to tog i timen til Kongsberg, sier Opdal Hansen.
Må settes av midler i å utvikle togtilbudet mellom Drammen og Kongsberg
I dag er det kun ett tog i timen mellom Drammen og Kongsberg mesteparten av døgnet, samt noe økt tilbud i rush.
Den omfattende utredningen fra Buskerudbyen trekker frem fire ulike scenarier som vil kunne gi økt togfrekvens i hele eller deler av døgnet.
De fire alternativene fra utredningen er:
- Forbedret togtilbud i rush (kl. 05-07 og kl. 15-17:30) til Kongsberg, anslått kostnad 0-340 mill. kr
- Utvidet rushtidstilbud (kl. 05-09 og kl. 15-19) til Kongsberg med bruk av fjerntog, anslått kostnad 340 mill. kr
- To tog i timen med fast halvtimesintervall til Hokksund, anslått kostnad 400 mill. kr
- To tog i timen med fast halvtimesintervall til Kongsberg, anslått kostnad 5,61 mrd. kr
– Grunnlaget Buskerudbyen har lagt frem er et veldig godt utgangspunkt. Så godt, at vi mener det må settes av midler til utvikling av togtilbudet mellom Drammen og Kongsberg i kommende NTP, sier fylkesordføreren.
Fire tog i timen fra Brakerøya stasjon er helt nødvendig
Nytt sykehus på Brakerøya skal stå ferdig i 2025.I lang tid har det vært lovet fire avganger i timen fra Brakerøya stasjon. Dette skulle tre i kraft fra desember 2025.
Fire avganger i timen fra Brakerøya har også vært en forutsetning for planleggingen av trafikken i området.
Nye signaler fra Jernbanedirektoratet tilsier at dette likevel ikke kan tas for gitt, og det bekymrer fylkesordføreren.
– Når mange tusen ansatte og pasienter skal til og fra området hver dag, er det behov for flere avganger enn to stopp i timen, som er situasjonen i dag. Vi ber derfor departementet gjør det som er mulig for at det skal bli fire stopp i timen som forutsatt, sier Opdal Hansen
Nytt sykehus på Brakerøya blir både et regionalt helsetilbud og en stor arbeidsplass for hele regionen. I tilknytning til sykehuset kommer det også en helsepark med mange arbeidsplasser. I tillegg er det store planer for utvikling av Fjordbyen Lier og Drammen.