Fylkesordfører Tore Opdal Hansen hadde med seg fylkesdirektør for samferdsel Gro R. Solberg
Nett-TV. Stortinget.no
Torsdag 11. april møtte Opdal Hansen opp til transport- og kommunikasjonskomiteens muntlige høring av forslag til NTP. I løpet av 12 minutter fremførte han Buskeruds appell om endringer. I tillegg til å avholde en muntlig høring, er fylkeskommunene også bedt om å levere inn skriftlige tilbakemeldinger på forslaget til ny plan.
Tore O. Hansen med transport- og kommunikasjonskomiteen under høringen av NTP
Bente Espeseth, Buskerud fylkeskommune
En real kalddusj for Buskerud
I januar i år var transport- og kommunikasjonskomiteen på et tredagers besøk i Buskerud, der de både fikk se og høre om transportutfordringene i Buskerud. Håpet var at besøket skulle sette spor i form av vei-midler til Buskerud i NTP.
– Det var et positivt besøk fra komiteen. I tiden før NTP ble lagt frem fikk vi mer besøk. Denne gang av statsråd, statssekretærer og andre politikere som ga positive signaler om at vei-midlene var på vei.
–Derfor ble det en real kalddusj da vi leste forslaget til NTP, og ikke fant en eneste krone til Ringeriksbanen, E16, Dagslett-E18 og de andre viktige samferdselsprosjektene i første periode av planen, sier en oppgitt Hansen.
Første periode av NTP er fra 2025 og 2030. Prioriteringer etter 2030 er i praksis uten betydning, da NTP revideres hvert fjerde år.
–Nå setter jeg min lit til at stortingspolitikerne hører på oss og endrer forslaget til vår fordel. Jeg håper også at Buskerud-benken aktivt vil bidra inn mot avstemningen i Stortinget senere i år, avslutter Opdal Hansen.
Tore O. Hansen og Gro Solberg etter høringen av NTP
Bente Espeseth, Buskerud fylkeskommune