Kuttene i busstilbudet som ingen ønsker

– Det er sterkt beklagelig at vi må gjennomføre kutt i busstilbudet i fylket, når vi i stedet burde satse på en videreutvikling og forbedring av dagens kollektivtilbud til fylkets innbyggere.

Bilde av busser - Klikk for stort bilde Marcus Pasveer / Brakar

– Dessverre er den økonomiske situasjonen i nye Buskerud fylkeskommune så krevende at det ikke finnes noe alternativ på kort sikt. Det skriver fylkesordfører Tore Opdal Hansen (H) i et brev til Drammen kommune.

Brevet fra fylkesordføreren er et svar på et brev fra Drammen kommune, der Drammen mener at kuttene i busstilbudet vedtatt av Buskerud fylkeskommunes hovedutvalg for samferdsel 9. april i år innebærer et mislighold av fylkeskommunene forpliktelser i avtalen med staten om belønningsmidler til Buskerudbyen.

Kommunen mener fylkeskommunen ikke er i posisjon til å kunne foreta kuttene.

– Som fylkesordfører er jeg opptatt av at vi har et godt tjenestetilbud til alle våre innbyggere, og jeg er den første til å beklage at vi nå står i en situasjon der vi i stedet gjør hverdagen for mange i Buskerud vanskeligere. Det må gjennomføres store kutt innenfor en rekke av våre tjenestetilbud for å sikre et forsvarlig og bærekraftig budsjett for fylket, skriver fylkesordføreren.

En krevende økonomisk situasjon innebærer kutt i tjenestetilbudet

Nye Buskerud fylkeskommune står i en krevende situasjon etter overgangen fra Viken der det mangler 250 millioner kroner, økende til 300 millioner kroner mot slutten av økonomiplanperioden for å opprettholde tjenestetilbudet fylket hadde i Viken-perioden.

For å sikre en forsvarlig og bærekraftig økonomi må det gjennomføres kostnadsreduksjoner som også påvirker kollektivtilbudet.

I brevet fra Buskerud fylkeskommune forklares den økonomiske situasjonen rundt reduksjonene i buss-tilbudet nærmere.

Avtale om belønningsordning mellom Staten og Buskerudbyen ble inngått 6. juli 2022. I avtalen heter det: «Det foreslås i hovedsak å videreføre dagens nivå for busstilbud 2022 og framover.»

Nivået på busstilbudet i 2022 er videreført fram til sommeren/høsten 2024. Buskerud fylkeskommune er som påpekt i en krevende økonomisk situasjon, og det er nødvendig med budsjettreduksjon på kollektivområdet for å balansere budsjettet til Buskerud fylkeskommune.

I 2024 er det behov for å finne inndekning for 45 millioner kroner, og reduksjonen i tilbudet er gjort i hele fylket. I Buskerudbyen er kollektivtilbudet vedtatt redusert med 7 prosent etter at justering for kostnadsvekst er hensyntatt.

Kostnadsvekst utover ordinær lønns- og prisvekst

Kollektivtrafikken har kostnadsvekst utover ordinær lønns- og prisvekst. Området ble delvis kompensert i 2023 med engangsmidler. Disse midlene finnes ikke i 2024. 

Tilskuddet fra fylkeskommunen til kollektivtransport var 472 millioner kroner i 2022. Deflatorjustert blir dette 519 millioner kroner i 2024-kr. Tilskuddet til kollektivtransport i 2024 er 530 millioner kroner.

Kostnadsveksten pr. km til kollektivtransporten i Drammen og Lier var 28 prosent fra 2022- 2024. Den store kostnadsveksten innenfor kollektivsektoren er generell på landsbasis. 

Årsaken er økning i energipriser, lønnsutvikling, renter og generell prisstigning. Kommunal deflator var i samme periode 10 prosent. Kostnadsveksten i kollektivsektoren er derfor ikke på langt nær kompensert fra staten. Fylkeskommunen har dermed fått store nye utgifter uten at inntektssiden er justert tilsvarende.

Deler av belønningsmidlene benyttes til å øke kollektivtilbudet. Beløpet har ikke vært deflatorjustert siden 2019. I avtaleperioden fra 2022 er det en underdekning på 13,7 millioner kroner fra Buskerudbyen dersom kommunal deflator hadde vært benyttet. Dette mellomlegget er finansiert av fylkeskommunen fram til nedtrekket i 2024, og utgjør 27 prosent av nedtrekket.

Kort oppsummert er fylkeskommunens begrunnelse for at vi ikke bryter belønningsavtalen med staten følgende:

  • Reduksjonen i tilbudet er 7 prosent i Buskerudbyen, 93 prosent av tilbudet videreføres
  • Tilskuddet fra fylkeskommunen til kollektivtransport er høyere i 2024 enn i 2022
  • Staten har ikke kompensert gapet mellom kommunal deflator og prisveksten i kollektivtransporten, og det kan ikke forventes at fylkeskommunen skal dekke opp dette ved å redusere andre fylkeskommunale tjenester
  • Buskerudbyen har ikke deflatorjustert belønningsmidlene til kollektivtransport siden 2019, og dette utgjør 27 prosent av nedtrekket.


I brevet avslutter fylkesordfører Tore Opdal Hansen med å understreke at Buskerud fylkeskommune deler Drammen kommunes bekymringer for kuttene i busstilbudet, og at fylket vil vurdere fornyet satsing så fort den økonomiske situasjonen tillater dette.