Kunnskapsministeren har, sammen med fylkeskommunene, igangsatt arbeidet med å fornye avgangsmarkeringen i videregående skole.
Buskerud fylkeskommune / regjeringen.no
Flere ungdommer opplever utenforskap både før og under russefeiringen. Problematikken er for lengst løftet av både medier, fagfolk, foreldre og elevene selv. Nå jobbes det politisk, både på nasjonalt og regionalt nivå, med å endre avgangsfeiringen og gjøre den mer inkluderende.
Fra Buskerud deltok deltok fylkesordfører Tore Opdal Hansen og leder for hovedutvalg for opplæring, Simen Murud (H).
– Tusen takk for at dere tar dere tid til å prate om dette igjen, sa kunnskapsministeren da hun ønsket velkommen til det digitale møtet.
Ser for seg tre hovedgrep for mer inkludering
Kari Nessa Nordtun ga en status i arbeidet på nasjonalt nivå, og kommentere den ferske handlingsplanen som er utarbeidet av den nasjonale arbeidsgruppa for ny avgangsmarkering.
– Vi ønsker alle å endre russe- og avgangsfeiringen, og grunnlaget for denne. Forslagene fra arbeidsgruppen er gode, sa Nessa Nordtun.
Hun trakk særlig frem tre hovedmålsetninger i rapporten:
- Avgangsfeiringen flyttes til etter eksamen, når undervisningsåret er ferdig
- Markedsaktørenes skal ikke ha styringen over feiringen, og deres innflytelse må begrenses
- Det tilrettelegges for at avgangselevene kan ha en felles feiring og et sted å være
Tverrpolitisk enighet om å endre dagens russefeiring
Fylkeskommunene anerkjenner at utfordringene med avgangsfeiringen er noe de som skoleeiere må jobbe med. Dette fordi alle elever har rett til et trygt og godt læringsmiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring.
Slik russefeiringen praktiseres i dag påvirker den mange elevers hverdag negativt, både på og utenfor skolen. Det er derfor tverrpolitisk enighet om at man ønsker å endre dagens feiring. Det er også enighet om at endringene må inneholde noen felles nasjonale føringer.
KS stiller seg bak arbeidet
Gunn Marit Helgesen, KS
Kommunenes organisasjon
Kommunenes organisasjon (KS) har, sammen med utdanningsdirektørene i Norge, vedtatt arbeid for en strategi og handlingsplan for en ny feiring fra 2026. Ungdom i hele Norge har vært involvert gjennom fylkeskommunale ungdomsråd, undersøkelser, innspillssamlinger og et ungdomspanel.
I møtet deltok også Gunn Marit Helgesen, leder i KS.
– Det er enighet om at russefeiringen medfører store utfordringer for enkeltpersoner og skolene. Derfor er det godt at arbeidet med ny feiring skyter fart. Forslagene engasjerer, både politikere, fagfolk, foreldre og ikke minst ungdommene, sa hun.
Helgesen påpekte at utfordringene varierer, og at det derfor er naturlig at løsningene sees i sammenheng med de regionale utfordringene.
Russefeiringen går på kryss og tvers av fylkesgrensene
Alle fylkene orienterte om sitt pågående arbeid med en mer inkluderende avgangsfeiring.
Flere uttrykte et behov for felles nasjonale løsninger, fordi russefeiringen går på tvers av fylkesgrensene. Det ble også understreket at det er viktig å få med seg ungdommene på de endringene som gjøres. Mange elever har allerede engasjert seg i dette.
Tidspunkt for eksamensgjennomføringen er også noe man må vurdere nøye, så god opplæring fortsatt er i fokus.
Bredt samarbeid om ny feiring i Buskerud
Fylkesordfører Tore Opdal Hansen satte pris på muligheten til å delta, og å diskutere et så viktig tema med kunnskapsministeren og de andre fylkeskommunene. Han orienterte fra Buskerud sammen med utvalgsleder Simen Murud.
Simen Murud (H)
Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
– Det jobbes etter flere spor i Buskerud. I dette arbeidet deltar både administrasjonen, de enkelte skolene, kommunene, elevrådene, Ombudet for barn og unge, politiet og de som jobber med forebyggende rusarbeid, sa Murud.
– Buskerud er et mangfoldig fylke med store og små skoler. Det gjør at det er forskjellige utgangspunkt på skolene. Samtidig kjenner ikke russefeiringen fylkesgrensene, og det er behov for noen felles nasjonale regler som gjelder for alle.
Opdal Hansen trakk særlig frem Kongsberg, hvor det gjøres en stor innsats for å gjøre russefeiringen mer inkluderende, med møteplasser for alle. Her jobber skolene og kommunen sammen med Sparebank 1-stiftelsen, som bidrar med finansiering.
– Dette prosjektet blir det veldig spennende å følge med på fremover, sa han.