Innkjøring forbudt. Nå er det ikke lov å kjøre inn i Øvre Storgate/Landfalløya fra rundkjøringen på Landfalløya.
Bente Espeseth, Buskerud fylkeskommune
Arbeidene med å oppgradere fylkesvei 2729 på strekningen Øvre Storgate–Landfalløya startet opp i februar i 2023.
Med oppgraderingen ønsker Buskerud fylkeskommune å gjøre gata mer attraktiv for myke trafikanter, med spesielt vekt på syklende. For å få det til, er det gjort flere endringer i gata.
Enveiskjørt
I gjennomsnitt kjørte det 1300 biler i gata daglig, og den ble brukt som snarvei når det var kø i Rosenkrantzgata. Et «rotete» trafikkbilde, med en smal gate med toveistrafikk og smale fortau, gjorde det krevende å ferdes trygt i gata. For å gjøre gata sikrere er det nå innført enveiskjøring i gata. Det nye kjøremønsteret er slik at du har lov til å kjøre inn fra Øvre Sund bru, og i retning Landfalløya, men du har ikke lov til å kjøre inn Øvre Storgate fra rundkjøringen på Landfalløya.
Illustrasjonen viser det nye kjøremønsteret i Øvre Storgate
Buskerud fylkeskommune
Sykkelfelt
Et mål for prosjektet har vært å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklistene i gata. Øvre Storgate er en del av en regional sykkelrute, og en viktig sykkelrute inn mot Drammen sentrum. På hverdagene bruker ca. 500 syklister gata til og fra sentrum. For å bedre forholdet for syklistene, er det laget et eget sykkelfelt på sørsiden av gata. Sykkelfeltet er plassert slik at du kjører mot kjøreretningen. Det betyr at du skal bruke sykkelfeltet om du sykler i retning sentrum. Dersom du kommer fra sentrum, skal du sykle i gata. Det betyr at du deler veibanen med bilene.
Skal du i retning Drammen sentrum, må du bruke sykkelfeltet
Bente Espeseth, Buskerud fylkeskommune
Ikke slik
Bente Espeseth, Buskerud fylkeskommune