Over 70 lærere og skoleledere i videregående i Buskerud deltok onsdag på samling om elevmedvirkning.
Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
– Jeg tenker at det er opplevelsen av å være tilstede når man snakker om motivasjon, det er viktig for elevene - så er det også viktig for lærerne.
– Når man er her i dag så blir man motivert og delaktig på en helt annen måte enn om det var tre stykker som skulle fortelle resten om det, sier rektor Siri Syvertsen ved Numedal videregående skole.
Hun hadde tatt med seg over 20 lærere og ledere til samlingen om elevmedvirkning i fylkeshuset i Drammen.
– For oss å kunne utvikle profesjonsfellesskapet og for å jobbe med elevmedvirkning på egen skole, så er det essensielt å ha med alle, fortsetter hun.
Det er Universitetet i Oslo (FIKS, Utdanningsvitenskapelig Fakultet) som står bak samlingen i samarbeid med Buskerud fylkeskommune.
– Det viktigst jeg håper deltakerne sitter igjen med er økt forståelse og kjennskap til hva elevmedvirkning handler om, men også noen konkrete råd og metoder, sier Bjørn Bolstad, seniorrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Bolstad har 30 års erfaring som lærer og skoleleder og arbeider nå på Universitetet i Oslo.
Den nye opplæringsloven sier at elevene «har rett til medverknad i alt som gjeld dei sjølve».
Les også: Ny opplæringslov: Dette er de viktigste endringene
– I den nye loven så er det tydeliggjort at eleven skal involveres i alt som angår dem, omfanget er nytt, poengterer han.
FIKS har arrangert tilsvarende samling for Østfold i Fredrikstad 5. mars. Oslo og Akershus har samling i Oslo 25. mars.
Jo Helge Ansnes Schei fra FIKS engasjerte deltakerne i salen.
Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
I seminaret onsdag ble temaet elevmedvirkning belyst fra forskjellige synsvinkler:
- Hvordan henger elevmedvirkning og motivasjon sammen?
- Hvordan organiserer skoler seg for å få i stand elevmedvirkning?
- Hvordan reagerer elever i møte med økt frihet, og hva sier det oss om hvordan vi må gå frem?
- Hva innebærer det for elevene at opplæringen er relevant?
– Man har den teoretiske forankringen rundt det og problematiserer litt, og man kommer ikke med helt ferdigtygde fasiter på lettvinte løsninger, man går i dybden og det synes jeg er bra, avslutter rektoren ved Numedal videregående skole.
Over 20 lærere og skoleledere hadde tatt turen ned fra Numedal videregående skole for å delta på samlingen i fylkeshuset i Drammen.
Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
- Fylkeskommunen eier 12 videregående skoler
- 9 900 elever
- UngInvest AIB
- Fire sentre for voksenopplæring
- 1 250 lærebedrifter
- 2 200 lærlinger og lærekandidater