Tannhelsehjelpen er en nettapplikasjon som kan brukes på nettbrett, PC og mobil, som fungerer som en digital samhandlings- og kunnskapsplattform for helse- og omsorgspersonell. Illustrasjon: Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune
Eidsvoll kommune
– Vi er opptatt av å gi et godt tannhelsetilbud til innbyggerne, og denne avtalen skal sørge for bedre tannhelse spesielt til eldre, sier fylkestannlege Merete Berg-Berthinussen.
Fylkestannlegen sier eldre med pleiebehov, enten på institusjon eller i hjemmesykepleie, er en stor pasientgruppe som har rett til gratis tannhelsetjenester.
– Vi får stadig flere pleietrengende eldre pasienter med egne tenner. Og det er et økende behov for å kunne hjelpe pasienter der de befinner seg, sier hun.
App for bedre munnhelse
For å møte disse utfordringene har Buskerud fylkeskommune inngått et samarbeid med helse- og omsorgstjenestene i de tre Numedalskommunene (Flesberg/Rollag/Nore og Uvdal) om prosjektet Tannhelsehjelpen - en felles digital samhandlingsplattform.
De to kommunalsjefene Kjersti Walter (Flesberg) og Hilde Heggelien (Nore og Uvdal) ser fram til å ta i bruk den digitale Tannhelsehjelpen.
Privat
– Det er spennende å ta i bruk nye digitale løsninger, og det er viktig at vi er på ballen tidlig, sier Kjersti Walter, kommunalsjef for helse og omsorg i Flesberg kommune.
– Dette kan være med på å øke kvaliteten overfor sårbare grupper, og øke kompetansen for de som jobber med dette hos oss i kommunen, sier kommunalsjefen.
– Dette er vi veldig positive til! Vi håper dette skal øke kompetansen og at man raskere kommer i kontakt med tannhelsetjenesten, og at beboerne på sykehjemmet vårt får god behandling, sier Hilde Heggelien, helse og omsorgssjef i Nore og Uvdal kommune.
- Tannpleier skal fortsatt besøke sykehjem minimum fire i året og ved behov.
- Tannpleier skal ha dialog med helsepersonell, følge med på munnhelsen, gi opplæring mm.
- Dette samarbeidet er viktig for å møte utfordringer med tann- og munnstell for en aldrende befolkning.
- Det er fortsatt kommunen sitt ansvar å følge opp den daglige munnpleien til sine brukere i institusjon og i hjemmebaserte tjenester.
Økt oppmerksomhet på tannhelse blant de ansatte
Appen Tannhelsehjelpen er tidligere testet ut sammen med sykehjem, hjemmetjenesten og bo- og helsesentre i Kongsberg kommune (deltok som pilotkommune i utviklingsfasen, støttet av Helsedirekoratet).
– Tannhelsehjelpen bidro til økt oppmerksomhet på tannhelse blant de ansatte, sier Lisbeth Dahl, assisterende seksjonsleder og fagansvarlig ved Edvardsløkka Bo- og aktivitetssenter i Kongsberg kommune.
– Personalet har også fått mer kunnskap om forskjellige utfordringer, behandlinger og produkter innen tannhelse og tannstell via appen, sier Dahl.
– Den gjorde også at vi i kommunen fikk et tettere samarbeid med tannhelsetjenesten, og terskelen for å ta kontakt ble lavere, poengterer hun.
– Plattformen skal bidra til bedre munn- og tannhelse blant eldre med pleiebehov gjennom økt kompetanse hos helsepersonell og tettere samarbeid mellom den kommunale helse- og omsorgstjenesten og den fylkeskommunale tannhelsetjenesten, fortsetter fylkestannlegen i Buskerud som sier løsningen kommer i gang så snart det er praktisk mulig.
Figuren viser befolkningsutviklingen i Numedal de neste 25 årene. Kilde for tall: Statistisk sentralbyrå (framskrivninger)- Økning (65 år og eldre): + 22 %
- Nedgang (20-64 år): - 4%
- Nedgang (0-19 år): - 1,3 %
Økt samhandling med kommunene
Helse- og omsorgstjenesten i kommunen og den fylkeskommunale tannhelsetjenesten er forankret på forskjellige forvaltningsnivåer.
For å løse felles utfordringer og lovpålagteoppgaver er det nødvendig med samarbeid på tvers av sektor- og tjenestegrenser.
– På grunn av den demografiske utviklingen i Norge, endringer i befolkningens munnhelse og økt behov for komplekse og ressurseffektive tjenester, står tannhelsetjenesten og helse- og omsorgstjenestene i kommunene overfor nye utfordringer som krever økt digital samhandling, avslutter fylkestannlege Merete Berg-Berthinussen.
Fylkestannlege Merete Berg-Berthinussen
Buskerud fylkeskommune / Carsten Øhrn