Samarbeider med Numedalskommunene om bedre tannhelse for eldre

Buskerud fylkeskommune har inngått en samarbeidsavtale med de tre kommunene om en felles digital samhandlingsplattform «Tannhelsehjelpen».

Tannhelsehjelpen er en nettapplikasjon som kan brukes på nettbrett, PC og mobil, som fungerer som en digital samhandlings- og kunnskapsplattform for helse- og omsorgspersonell. Illustrasjon: Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune Eidsvoll kommune

– Vi er opptatt av å gi et godt tannhelsetilbud til innbyggerne, og denne avtalen skal sørge for bedre tannhelse spesielt til eldre, sier fylkestannlege Merete Berg-Berthinussen.

Fylkestannlegen sier eldre med pleiebehov, enten på institusjon eller i hjemmesykepleie, er en stor pasientgruppe som har rett til gratis tannhelsetjenester.

– Vi får stadig flere pleietrengende eldre pasienter med egne tenner. Og det er et økende behov for å kunne hjelpe pasienter der de befinner seg, sier hun.

App for bedre munnhelse

For å møte disse utfordringene har Buskerud fylkeskommune inngått et samarbeid med helse- og omsorgstjenestene i de tre Numedalskommunene (Flesberg/Rollag/Nore og Uvdal) om prosjektet Tannhelsehjelpen - en felles digital samhandlingsplattform.

De to kommunalsjefene Kjersti Walter (Flesberg) og Hilde Heggelien (Nore og Uvdal) ser fram til å ta i bruk den digitale Tannhelsehjelpen. Privat

– Det er spennende å ta i bruk nye digitale løsninger, og det er viktig at vi er på ballen tidlig,  sier Kjersti Walter, kommunalsjef for helse og omsorg i Flesberg kommune.

– Dette kan være med på å øke kvaliteten overfor sårbare grupper, og øke kompetansen for de som jobber med dette hos oss i kommunen, sier kommunalsjefen.

– Dette er vi veldig positive til! Vi håper dette skal øke kompetansen og at man raskere kommer i kontakt med tannhelsetjenesten, og at beboerne på sykehjemmet vårt får god behandling, sier Hilde Heggelien, helse og omsorgssjef i Nore og Uvdal kommune.

  • Tannpleier skal fortsatt besøke sykehjem minimum fire i året og ved behov. 
  • Tannpleier skal ha dialog med helsepersonell, følge med på munnhelsen, gi opplæring mm. 
  • Dette samarbeidet er viktig for å møte utfordringer med tann- og munnstell for en aldrende befolkning.
  • Det er fortsatt kommunen sitt ansvar å følge opp den daglige munnpleien til sine brukere i institusjon og i hjemmebaserte tjenester. 

Økt oppmerksomhet på tannhelse blant de ansatte

Appen Tannhelsehjelpen er tidligere testet ut sammen med sykehjem, hjemmetjenesten og bo- og helsesentre i Kongsberg kommune (deltok som pilotkommune i utviklingsfasen, støttet av Helsedirekoratet). 

– Tannhelsehjelpen bidro til økt oppmerksomhet på tannhelse blant de ansatte, sier Lisbeth Dahl, assisterende seksjonsleder og fagansvarlig ved Edvardsløkka Bo- og aktivitetssenter i Kongsberg kommune.

– Personalet har også fått mer kunnskap om forskjellige utfordringer, behandlinger og produkter innen tannhelse og tannstell via appen, sier Dahl.

– Den gjorde også at vi i kommunen fikk et tettere samarbeid med tannhelsetjenesten, og terskelen for å ta kontakt ble lavere, poengterer hun.

– Plattformen skal bidra til bedre munn- og tannhelse blant eldre med pleiebehov gjennom økt kompetanse hos helsepersonell og tettere samarbeid mellom den kommunale helse- og omsorgstjenesten og den fylkeskommunale tannhelsetjenesten, fortsetter fylkestannlegen i Buskerud som sier løsningen kommer i gang så snart det er praktisk mulig.

Figuren viser befolkningsutviklingen i Numedal de neste 25 årene. Kilde for tall: Statistisk sentralbyrå (framskrivninger)
  • Økning (65 år og eldre): + 22 %
  • Nedgang (20-64 år): - 4% 
  • Nedgang (0-19 år): - 1,3 % 

Økt samhandling med kommunene

Helse- og omsorgstjenesten i kommunen og den fylkeskommunale tannhelsetjenesten er forankret på forskjellige forvaltningsnivåer.

For å løse felles utfordringer og lovpålagteoppgaver er det nødvendig med samarbeid på tvers av sektor- og tjenestegrenser.

– På grunn av den demografiske utviklingen i Norge, endringer i befolkningens munnhelse og økt behov for komplekse og ressurseffektive tjenester, står tannhelsetjenesten og helse- og omsorgstjenestene i kommunene overfor nye utfordringer som krever økt digital samhandling, avslutter fylkestannlege Merete Berg-Berthinussen.

Bilde av ny fylkestannlege - Klikk for stort bildeFylkestannlege Merete Berg-Berthinussen Buskerud fylkeskommune / Carsten Øhrn