Trafikksituasjonen på E16 - Uholdbart

I løpet av de ti siste årene er ni personer drept på en ca.2,6 kilometer lang strekning på E16. Nå krever leder av hovedutvalget for samferdsel, Christopher Amundsen Wand (H) handling.

Torsdag 25. januar innkalte han derfor til dialogmøte med Vy buss, Trygg Trafikk, Statens vegvesen, kommunene Ringerike og Hole med flere.  Håpet var å komme frem til konkrete strakstiltak som kan gjøre trafikksituasjonen på E16 fra Ve-kysset og til Sundvollen tryggere. 

Mens vi venter på ny vei

Invitert til møtet var også samferdselsdepartementet. 

–Dette er en av de farligste veiene i Norge, og jeg hadde derfor håpet at noen fra departementet hadde stilt på dette møtet, innledet Wand. 

Fylkeskommunen eier ikke europaveiene, og har dermed ingen direkte myndighet til å instruere om tiltak

- Fylkeskommunen har imidlertid en koordineringsrolle for trafikksikkerhet, og i form av den rollen har jeg som fylkespolitiker en samordningsfunksjon, sa Wand, før han satt ordet over til ordfører i Hole, Syver Leivestad (H).

Krever tiltak

- Det er ikke lett å være ordfører når så mange omkommer i trafikken i kommunen din. Jeg kan ikke sitte og se på at det ikke blir gjort noe, sa Leivestad. 

Han fikk støtte av varaordfører i Ringerike kommune, Stian Bakken (SP).

- Vi vet foreløpig ikke når ny vei er på plass, og derfor må vi gjøre tiltak på dagens vei. Vi kan ikke leve med så stor trafikk og med så mange ulykker. Vi må kreve at det blir gjort noe, sa Bakken. 

Han var opptatt av all trafikken på småveiene når det er kø på E16. Dette er veier som ikke er dimensjonert for så mye trafikk, og hvor myke trafikanter har liten beskyttelse. 

-De som benytter disse veiene, holder også en høy fart, fortalte Bakken, som inntil han ble varaordfører, jobbet i utrykningspolitiet. 

Diskusjonen gikk heftig rundt bordet, med mange forslag for å bedre trafikksituasjonen. Blant forslagene var:

  • Lavere fartsgrense
  • Midtdeler
  • Flere fartskontroller
  • Gangfelt ved Kroksund og Sundvollen
  • Fartshumper
  • Automatisk trafikkontroll (fotobokser) som måler bilistenes fartsgrense over en lengre strekning (streknings-ATK)

Forslagene ble svart ut av representanter fra Statens vegvesen, som er de som, på vegne av Staten, har ansvaret for veien.

 

En stor utfordring

Anders Hagerup i Statens vegvesen var enig i at situasjonen er utfordrende. Vegvesenet har tidligere satt ned deler av strekningen fra 80 km/t til 70 km/t.

-En ting er å sette ned farten, men trafikantene må føle at fartsnivået er riktig. Ellers er det lett å ikke følge fartsgrensen, sa Hagerup.

På E16 fra Steinsåsen og til Ringerike grense er det regulert inn midtdeler, men det ligger ikke midler inne til å sette opp dette på det nåværende tidspunkt, ifølge Vegvesenet. Å sette opp midtdeler krever en viss veibredde. Dette fordi nødetatene under utrykning må ha plass til å komme forbi en eventuell kø. Det betyr at et slikt tiltak vil kreve regulering for å få et større areal.  

Vil ha gangfelt i stedet for tilrettelagt krysningspunkt

Ordfører Leivestad i Hole etterlyste også gangfelt ved busstoppet ved Kroksund og ved Sundvollen. I dag er det såkalte tilrettelagte krysningspunkt på begge stedene, noe som gjør at fotgjengerne selv må se til at det er klart før de går over veien. 

-Vi ser at gangfelt som ikke blir regelmessig brukt, ofte skapet en falsk trygghet for fotgjengerne. De tror det er trygt å gå på retten sin, mens bilistene ofte ikke er oppmerksomme eller tar nok hensyn fordi de ikke er vant til at noen bruker gangfeltet, kunne Hagerup fortelle.

Bør vurdere automatisk trafikkontroll (ATK) over en lengre strekning

Gro Ryghseter Solberg, fylkesdirektør for samferdsel i Buskerud fylkeskommune, sitter i det nasjonale kontaktutvalget for trafikksikkerhet sammen med blant annet politiet, utrykningspolitiet og Statens vegvesen. 

- I dette utvalget er det noen tiltak vi en enige om at virker. Det ene er fartskontroller. Det andre er streknings-ATK (to fotobokser er satt i hver sin ende av en strekning. Strekningen har én fartsgrense. red. anm.) Streknings- ATK gjør at bilistene må holde farten nede over en lengre strekning. Jeg mener det er et tiltak som må vurderes, avsluttet Solberg. 

Ikke rundkjøringer

Leif Nilsen og Vidar Engebretsen representerte Vy Buss, og kjenner godt til strekningen på E16.

Engebretsen var, i liket med Bakken, opptatt av småveiene. Representanten fra Vy Buss etterlyste flere kontroller fra politiet på disse veiene, som han mener det kjøres for fort på. Han var også skeptisk til flere rundkjøringer på E16, og viste til at rundkjøringen som ble bygget i Hønen handel, bare har ført til lengre køer. 

Ønsker nytt møte

På slutten av møtet oppsummerte hovedutvalgslederen med å be Vegvesenet undersøke muligheten for å sette ned farten, samt sette opp en streknings-ATK. Han ønsker et nytt møte for å få status på tiltakene. 

Wand oppfordret også til å påvirke politisk for å få skape forståelse for alvoret, og nødvendigheten av å få på plass tiltak så raskt som mulig.