Viderefører tilskudd til Ungt Entreprenørskap Buskerud

Ungt Entreprenørskap treffer særlig utfordringene og målene for innenforskap.

Foto av fire jenter på stand - Klikk for stort bilde Ungt Entreprenørskap Buskerud

Hovedutvalget for utdanning vedtok torsdag ettermiddag å videreføre fast tilskudd til Ungt Entreprenørskap Buskerud.

– Entreprenørskap og innovasjon blir vesentlig for framtidens verdiskaping i Buskerud. Vi ser verdien i det arbeidet som gjøres for å fremme nettopp denne nyskapingen som vi trenger for fremtiden, sier Simen Murud (Høyre), leder av hovedutvalget.

Entreprenørskap og innovasjon blir vesentlig for framtidens verdiskaping i Buskerud.

Aktiviteten til Ungt Entreprenørskap Buskerud retter seg mot barn og unge i både grunnskolen og i videregående opplæring.

– Å trekke entreprenørskap inn i opplæringen i fagene som metode og gjennom å etablere, drive og avvikle ungdomsbedrifter, gir elevene god kunnskap, forståelse og erfaring med verdiskaping og å utvikle produkter enten det er varer eller tjenester, fortsetter han.

Les også: Tok 2. plass i innovasjonscamp for videregående skoler

Foto utstilling Utstilling Ungt Entreprenørskap - Klikk for stort bilde Utstilling Ungt Entreprenørskap Buskerud

Buskerud fylkeskommune er en hovedsamarbeidspartner

Ungt Entreprenørskap Buskerud har i mange år fått årlig fylkeskommunalt driftstilskudd fra Buskerud fylkeskommune før Viken, og fra Viken fylkeskommune til Ungt Entreprenørskap Viken i perioden 2020-2023. 

Ungt Entreprenørskap Buskerud har flere samarbeidspartnere. Buskerud fylkeskommune er en hovedsamarbeidspartner. 

Les også: Signerte ny samarbeidsavtale: – Vil være en pådriver i entreprenør- og innovasjonsarbeid

Formålet er entreprenørskap og skaperglede hos unge gjennom å inspirere unge til å tenke nytt og skape verdier. 

Smilende ung mann i dressjakke ute i vinterlandskap - Klikk for stort bildeSimen Murud leder hovedutvalg for opplæring i Buskerud fylkeskommune. Buskerud fylkeskommune

Stor aktivitet ut mot skoler

Det er en ideell organisasjon med stor aktivitet ut mot både grunnskoler og videregående skoler. 

– Entreprenørskap og ungdomsbedrift som metode for elever bidrar positivt til at flere fullfører og består den videregående opplæringen, mener Murud.

– Opplæringen blir mer praktisk rettet og virkelighetsnær. Den kan også bidra til å styrke deltakelsen i arbeidslivet, avslutter Simen Murud.