Skap aktivitet som aktivitør! Nytt tilbud 2022

Solveig, Martin og Caroline ønsker å skape livsglede for andre gjennom aktivitet! De utforsker det nye Vg2-tilbudet og vurderer om de skal bli landets fremtidige eksperter på tilpassede aktiviteter!

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fremtidige aktivitører? fv. Caroline Schwencke (16), Solveig Valset (17) og Martin Nagel (16)  

 

-Det er spennende med et helt nytt tilbud. Som aktivitør tror jeg man får en variert hverdag og nye utfordringer daglig. Det er en glede i seg selv å kunne glede andre, sier Solveig Valset (17) som går Vg1 på Helse- og oppvekstfag.

Sammen med sine medelever får Solveig muligheten til å utforske det nye aktivitørfaget gjennom timene i yrkesfaglig fordypning. I et nyinnreda praksisrom fylt med fargerikt materiell viser hun og klassekameratene Martin Nagel (16) og Caroline Schwencke(16) frem varierte aktiviteter som de lærer i faget. Origami, klossebygging, ord-tale-kort, balleker og koordinasjonsøvelser er eksempler på ressurser helsefagelevene har i sitt har i sitt aktivitetsarsenal.

-Vi må kunne mye om hvordan vi kan stimulere brukere med tilpassede aktiviteter. Finmotoriske øvelser og arbeid kan være avslappende for kropp og sinn. Det gir også god trening av konsentrasjonen, sier Martin Nagel.

Helhetlig aktivitetstilbud for brukere 

Når elevene reflekterer over aktivitørrollen peker de på evnen til å styre brukernes tanker bort fra det negative, og over til noe positivt.

-Noe å pusle med, enkle aktiviteter, kanskje lage en fin ting, tror jeg skaper mestringsfølelse og motivasjon, sier Martin. Elevene tror inaktivitet, få hobbyer og lite å gjøre kan være starten på både kjedsomhet, depresjon og angstfølelser. Derfor ser de behovet for aktivitører, som kan bidra til å stimulere ulike brukergrupper på en helhetlig og tilpasset måte. Ifølge elevene innebærer det både fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og åndelige aktiviteter.

 Fra høsten 2022 tilbys Vg2 aktivitør som en splitter ny retning innenfor avdeling for Helse- og oppvekstfag. Akkurat som Martin og Solveig, vurderer Caroline Schwenche å søke på det nye tilbudet. Hun peker på muligheten til å være kreativ, aktiv og ha en variert arbeidshverdag som positive trekk ved aktivitørfaget. I tillegg til kreativiteten mener hun en god aktivitør bør være utadvendt, omsorgsfull og ha evnen til å lede grupper.

Mange aktuelle arbeidsplasser

Avdelingsleder på Helse- og oppvekstfag, Aud Helen Honerud Olsen, er begeistret for det nye faget avdelingen nå får tilby. Hun jobber med å kartlegge fremtidige praksis- og læreplasser. Skal vi tro henne, er det et stort landskap å lete i.

-Det er mange arbeidsplasser som kan ha bruk for aktivitørkompetansen. Med sterkere søkelys på både folkehelse, blant annet i kvalitetsreformen «Leve hele livet» (st.meld.nr15, red.adm) bør denne kompetansen bli ettertraktet i kommunes omsorgstilbud. Aktivitører vil også kunne jobbe i barnehage, skole, SFO, kulturtilbud, frivilligheten, innen rusrehabilitering og fengselsvesenet, sier Honerud Olsen.

Du kan lese mer om Vg2 aktivitør her