Egil Granum
Vi ønsker velkommen til nytt skoleår og gleder oss til å se dere alle sammen!
Sommerstengt
Skolen er stengt i uke 29–31 på grunn av ferieavvikling, og åpner igjen mandag 4. august kl. 09.00.
Ansatte
Alle lærere og elevveiledere møter mandag 11. august til første planleggingsdag. Alle nytilsatte møter fredag 8. august til nytilsattmøte kl 1000. Andre ansatte starter opp igjen etter sommerferien etter avtale. Program for planleggingsdager (DOCX, 217 kB).
Startsamtale
Alle elever på Vg0 (kombinasjonsklassene) og Vg1 vil motta personlig invitasjon på SMS i uke 33 til startsamtale med tidspunkt 18. august eller 19. august (for enkelte store klasser). Alle blir innkalt til startsamtale med foresatte.
Det samme gjelder elever på Vg2 og Vg3, bortsett fra de gjennomgående klassene (2HEB, 2KDA, 2MKA, 3DEA, 3HEA, 3HEB, 3KDA og 3MKA). Startsamtalene på Vg2 og Vg3 er uten foresatte (foresatte til elever under 18 år kan være med hvis de ønsker).
For de gjennomgående klassene på Vg2 og Vg3 blir det mulig for elevene å kontakte kontaktlærer for å få en samtale 19. august dersom de ønsker det.
Vi ber dere holde av disse datoene.
Skjema som benyttes under startsamtale
Vi ber alle forberede samtalen ved å fylle ut skjemaet i forkant.
Startsamtaleskjema for nye elever ved Hønefoss videregående skole (DOCX, 32 kB)
Startsamtaleskjema for elever som har vært elever ved Hønefoss videregående skole tidligere (DOCX, 33 kB)
Samtykkeskjema for lån av lærebøker skal også lastes ned og underskrives før startsamtalen finner sted. Lærebøker vil ikke bli utlevert dersom samtykkeskjema ikke er underskrevet.
Oppmøte første skoledag
Første skoledag mandag 18. august er det ikke felles samlinger. Hele dagen er satt av til startsamtaler. Alle elever får SMS med tidspunkt for oppmøte for den enkelte. Samme dag blir det
- utdeling av lærebøker (husk å ta med underskrevet Samtykkeskjema for lån av lærebøker),
- fotografering (portrett til digitalt skolebevis)
- tildeling av bokskap - ta med lås til ditt bokskap (2-6 mm) eller sekk til å ha lærebøkene i, kodelås anbefales
Felles oppmøte andre skoledag (tirsdag 19. august)
- Alle elever på Vg0 (kombinasjonsklassene) og Vg1 møter kl. 08:20 i “Storgata” (trappa rett innenfor skolens inngangsparti)
- Alle elever på Vg2 og Vg3 møter kl. 09:30 i “Storgata” (trappa rett innenfor skolens inngangsparti)
- De gjennomgående klassene (2HEB, 2KDA, 2MKA, 3HEA, 3HEB, 3DEA, 3KDA og 3MKA) møter direkte i klasserom kl. 08:20. (De får informasjon om hvilket rom av sin kontaktlærer i forkant)
- Alle elever får opplyst hvilken klasse de er plassert i under sin startsamtale
- Yrkessjåfør starter opp på Risesletta onsdag 13. august. Elevene får egen innkalling til oppstart
- Alle voksenklasser starter opp i løpet av uke 34. Alle elever får egen innkalling med informasjon om når og hvor de skal møte opp.
Utstyr
Informasjon om innkjøp av utstyr (ikke PC), verktøy, arbeidstøy, osv vil bli gitt ved skolestart. Vi anbefaler at elevene venter med å kjøpe inn til denne informasjonen har blitt gitt. Les mer om PC lenger ned i artikkelen.
Takk ja til plass i VIGO og møt opp første dag
Er du ikke til stede når skolen starter opp, kan plassen din gå til en elev fra ventelisten. Er du syk eller har en annen viktig grunn til at du ikke kan møte opp, må du gi beskjed til skolen – i så god tid som mulig.
Er det fortsatt mulig å komme inn der jeg vil?
Har du ikke fått plass på den skolen eller det utdanningsprogrammet du ønsker, og står på venteliste, må du vente til du eventuelt blir kontaktet av skolen du står på venteliste til.
Klasser og lærere
Du får vite hvem du kommer i klasse med når du begynner på skolen (under din startsamtale). Hvilke lærere du får, hvilken klasse du skal gå i og hvilke fag du skal ha, finner du i InSchool. Se under menypunktet «Klasser og grupper». Du får tilgang til InSchool så snart skolekontoen din er aktivert.
Elev-PC
Alle elever må selv sørge for å ha en bærbar PC eller Mac til skolestart.
Du kan bruke din egen maskin hvis du har en god nok maskin fra før, eller du kan kjøpe ny. Når du er elev i Buskerud, tilbyr fylkeskommunen en avtale for kjøp av PC tilpasset behovet til ditt utdanningsprogram, eller en Mac. Sjekk krav til egen PC/Mac i veiviseren på elev-PC-sidene. Veiviseren gir også svar på hvilke maskiner du kan kjøpe. Du kan bestille PC eller Mac når du har fått skoleplass.
PC og Mac kjøpt gjennom ordningen skal settes opp som private maskiner, ikke som skole-PC eller skole-Mac. Skolekontoen brukes deretter for å få tilgang til programvare, printer og skolens nettverk.
NB! Viktig beskjed til de som skal starte opp på
- Kunst, design og arkitektur (KDA): Vi anbefaler sterkt at dere velger PC og ikke Mac. Dersom dere insisterer på å kjøpe Mac blir det på eget ansvar.
- Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBIE): Dersom du tenker deg videre på Vg2 Interiør og eksponeringsdesign anbefaler vi at du velger en litt kraftigere modell enn den minste.
Les mer om elev-PC og bestilling
Aktiver din skolekonto
For å kunne koble til trådløst nettverk, installere nødvendige programmer og skrivere på din PC eller Mac, samt få tilgang til Teams og InSchool (skoleadministrativt system), må du aktivere skolekontoen (brukerkontoen) din. Du vil motta en aktiverings-SMS fra Buskerud fylkeskommune med den informasjonen du trenger. SMS-en blir sendt ut cirka 8. august eller en av de påfølgende dagene.
Aktiver skolekonto og kom i gang med elev-PC/-Mac
Hvis du har glemt passord eller glemt brukernavn, finner du også hjelp på samme side.
InSchool
InSchool vil være en stor del av skolehverdagen din. Du vil se viktig informasjon som timeplan, klassetilhørighet, kontakt- og faglærere, fravær, anmerkninger og karakterer. Du kan også levere digitale søknader og gjennomføre fagvalg i InSchool.
Les mer om InSchool og se hjelpevideoer
Digitalt skolebevis og fotografering
Alle elever skal bruke PocketID som skolebevis. Dette er et digitalt skolebevis med bilde. Skolen tar bilder av nye elever på starten av skoleåret, også nye elever på skolen på Vg2 og Vg3.
Du som allerede er elev på skolen fra før, trenger ikke å ta nytt bilde. Skolebildet ditt fra forrige skoleår blir brukt i det digitale skolebeviset.
Fravær
Du melder fravær i InSchool. Er du syk eller forhindret fra å møte på første skoledag, må du kontakte skolen direkte.
Kontaktinformasjon til skolen
Fraværsreglement for elever i Buskerud fylkeskommune.
Utfyllende fraværsregler for Hønefoss videregående skole (DOCX, 27 kB)
Skoleskyss
Videregående elever bosatt i Buskerud som har rett til skoleskyss må hvert år søke om skoleskyss via minskyss.brakar.no. Fra høsten 2025 blir skolebilletten tilgjengelig i Brakars mobil-app.
Finn ut om du har rett på skoleskyss
Gratis lærebøker og andre læremidler
Du får låne de læremidlene du trenger i forbindelse med opplæringen. Bøker blir utlevert ved skolestart og skal leveres inn igjen før skoleslutt. Vi ber deg behandle dem pent. Du må erstatte bøker som blir borte eller ødelagt.
Se avtale om lån av læremidler.
Lån og stipend
Alle elever i videregående skole kan søke lån og stipend fra Lånekassen. Husk å søke om utstyrsstipend innen fristen 15. november! Elever i videregående opplæring kan få utstyrsstipend, men du må søke for å få det. Du kan også søke om borteboerstipend eller inntektsavhengig stipend.
Les mer om utstyrsstipend på Lånekassen.no
Skoleruta
Se skoleferier og fridager for kommende skoleår
Rådgivere og helsesykepleier på skolen
Trenger du noen å snakke med om utfordringer i skolehverdagen? Skolen har flere typer rådgivere som kan hjelpe deg.
Les mer om skolens elevtjeneste
Reglementer
Lurer du på noe om fravær, skolereglementet eller hvilke rettigheter og plikter du har som elev i videregående skole?
Se oversikt over reglementer som gjelder for deg som elev
Utfyllende skolereglement for Hønefoss videregående skole (DOCX, 49 kB)
Spørsmål?
Kontakt skolens ekspedisjon på telefon 31 00 27 00 eller på e-post.
Parkering
Det er begrenset med parkeringsplasser ved skolen. Vi oppfordrer alle til å benytte alternativ transport.
Vår parkeringsplass kan benyttes av elever, ansatte og gjester. Parkeringsplassen er delt i to:
- Vestlig del er forbeholdt elever
- Østlig del er forbeholdt gjester og ansatte
Alle har ansvar for å registrere sin bil via Aimo Parks app. Det er én app-registrering for elever, og én for gjester/ansatte. En kan ikke registrere seg begge steder. Elevene vil få informasjon av sin kontaktlærer og i Teams om hvordan de går fram for å få registrert seg. Merk at eleven sjøl må sørge for å oppgi korrekt informasjon til sin kontaktlærer. De to første skoledagene (18.-19. august) og resten av uke 34 vil det ikke bli utført kontroll på parkeringsplassene. Vi oppfordrer likevel alle som kan til å gå, sykle eller benytte kollektivtransport til skolen.
Fra uke 35 vil det bli utført kontroll. Dersom kjøretøyet ikke er registrert i app, må en sørge for registrering via sin kontaktlærer. I nødstilfeller kan en benytte registrerings-ipad ved henvendelse i ekspedisjonen inntil registrering i app er foretatt. Registrering der gjelder én dag på elevparkering. Gjester/ansatte må henvende seg i ekspedisjonen dersom de har parkert med kjøretøy som ikke er registrert i app.
Forsikringer
Du som elev er forsikret gjennom fylkeskommunens avtale med KLP. Forsikringen gjelder personskade, og dekker ikke personlig utstyr eller verdisaker som PC, telefoner, klokker, smykker, sykler og lignende.
Les mer om hva forsikringen dekker og hvordan du bruker den
FAQ - De vanligste spørsmålene for deg som har søkt videregående opplæring
Velkommen til skolestart!