SEMES – vårt internasjonale prosjekt på studiespesialisering

Logo internasjonalisering - Klikk for stort bildeLogo internasjonalisering  Vårt internasjonale prosjekt, Students' Education Mobility about Energy Sources (SEMES), er et prosjekt som varer over et skoleår for elever i videregående opplæring.

Målet med prosjektet er en kombinasjon mellom å lære om ulike energikilder og bli kjent med nye venner, nye kulturer, historie og skikker i landene vi skal jobbe sammen med. Dette prosjektet er et samarbeid mellom Gymnazium Teplice i Tsjekkia, Menntaskólinn í Kópavogi  på Island og Numedal Videregående skole. Prosjektet involverer 52 elever i alderen 15 – 19 år og 9 lærere. Vi håper at vi i løpet av prosjektperioden kan få muligheten til å få besøk av elever fra Tsjekkia og at våre elever som deltar i prosjektet kan reise til Tsjekkia. I Tsjekkia er planen å møte elever fra Island. Prosjektperioden har blitt utvidet med et skoleår på grunn av Covid – 19 slik at prosjektet avsluttes skoleåret 2021/ 22.

Logo internasjonalisering - Klikk for stort bildeLogo internasjonalisering

Prosjektets hovedfokus er energikilder. Elevene vil bli introdusert for ulike energiproduksjonsmetoder i samarbeidslandene, og finne informasjon om hvilken påvirkning energiproduksjonen kan ha på nærliggende områder. I Tsjekkia er hovedfokuset på kjernekraft, i Norge på vannkraft og på Island vil elevene undersøke geotermisk energi. I forbindelse med besøk til skolene vil elevene besøke andre steder som er interessante i forhold til energiproduksjon. Elevene vil jobbe i grupper for å kunne diskutere sammen og lære om de ulike energiproduksjonsmetodene i samarbeidslandene samt hvordan denne produksjonen påvirker samfunnet og naturen i nærområdet.

logo internasjonalisering - Klikk for stort bildeLogo internasjonalisering

Prosjektet er finansiert av Iceland, Lichtenstein and Norway grants og DZS (DZ education).