Økonomi- og finansreglement for Buskerud fylkeskommune

  1. 1 Generelt
    1. 1.1 Vedtak
    2. 1.2 Formål
    3. 1.3 Virkeområde
    4. 1.4 Reglement for delegert myndighet
    5. 1.5 Rutinebeskrivelser
  2. 2 Kommuneloven, forskrifter og annet regelverk
  3. 3 Økonomiplan og årsbudsjett
    1. 3.1 Generelt
    2. 3.2 Prosess
    3. 3.3 Vedtak om årsbudsjett og økonomiplan
    4. 3.4 Vedtak om endring av årsbudsjett
    5. 3.5 Budsjettfullmakter
    6. 3.6 Avsetning til og bruk av fond
  4. 4 Årsregnskap
    1. 4.1 Generelt
    2. 4.2 Bruttoprinsippet
    3. 4.3 Anordningsprinsippet
    4. 4.4 Kontantkasser og bankkonti
    5. 4.5 Kontoplanen
    6. 4.6 Aktivering
    7. 4.7 Avskrivninger
    8. 4.8 Overføring av virksomhetenes netto besparelser og overskridelser
      1. 4.8.1 Hovedregel
      2. 4.8.2 Bruk av overførte bevilgninger
    9. 4.9 Strykningsbestemmelser
  5. 5 Rapportering
  6. 6 Kontering, attestasjon og anvisning
    1. 6.1 Hva innebærer kontering, attestasjon og anvisning
    2. 6.2 Delegasjon av anvisnings- og disponeringsmyndighet
  7. 7 Garantier
  8. 8 Finansielle måltall
  9. 9 Tilskuddsforvaltning
  10. 10 Internkontroll
  11. 11 Særskilt om fylkeskommunale foretak
  12. 12 Særskilt om virksomheter med eget styre
  13. 13 Finansreglement
    1. 13.1 Finans- og gjeldsreglementets virkeområde
    2. 13.2 Hjemmel og gyldighet
    3. 13.3 Forvaltning og forvaltningstyper
    4. 13.4 Formålet med fylkeskommunens finansforvaltning
    5. 13.5 Motpartsrisiko ved handel i rente- og valutaderivater
    6. 13.6 Generelle rammer og begrensninger
    7. 13.7 Forvaltning av gjeldsportefølje samt avtaler om finansiell leasing
    8. 13.8 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål
    9. 13.9 Rapporteringsrutiner
    10. 13.10 Konstatering av avvik og vurdering og kvalitetssikring av finansiell risiko
    11. 13.11 Ikrafttreden og revidering av økonomi- og finansreglementet
  14. 14 Vedlegg til finansreglementet

4 Årsregnskap

4.1 Generelt

Årsregnskapet skal avlegges innen 22. februar i året etter regnskapsåret. I forbindelse med regnskapsavslutningen vil regnskapssjefen gi veiledning og bestemmelser i et eget årsoppgjørsskriv.

All tilgang eller bruk av midler i løpet av året som vedrører fylkeskommunens virksomhet, skal framgå av driftsregnskapet eller investeringsregnskapet (arbeidskapitalprinsippet).

4.2 Bruttoprinsippet

Alle utgifter/utbetalinger og inntekter/innbetalinger skal budsjetteres og regnskapsføres brutto. Det skal ikke gjøres fradrag for tilhørende inntekter på utgiftspostene, og det skal heller ikke gjøres fradrag for eventuelle utgifter på inntektspostene.

4.3 Anordningsprinsippet

I kommuneloven og budsjettforskriften er det bestemt at regnskapet skal føres etter anordningsprinsippet. Dette vil si at alle kjente utgifter, utbetalinger, inntekter og innbetalinger skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år, enten de er betalt eller ikke når årsregnskapet avsluttes. At transaksjonen er kjent innebærer normalt at varer er levert og tjenester utført.

4.4 Kontantkasser og bankkonti

Fylkeskommunen er bokføringspliktig, dette innebærer at lov om bokføring (bokføringsloven), forskrift om bokføring og god bokføringsskikk skal følges.

Virksomhetene skal i minst mulig grad benytte kontanter.

Fylkeskommunens bankkonti er organisert i et konsernkontosystem. Utbetalinger må følge rutiner vedtatt av økonomiseksjonen.

4.5 Kontoplanen

Kontoplanen danner et viktig grunnlag for god økonomistyring. Den skal videre gi grunnlag for sammenstilling av regnskapsopplysninger i henhold til kravene til årsregnskapet og regnskapsrapporteringen i KOSTRA.

Den interne kontoplanen består av følgende dimensjoner:

Kontoplanen - Økonomi og finansreglement
Art Obligatorisk – rapporteres til KOSTRA Gjenspeiler typen inntekter eller utgifter
Ansvar Obligatorisk Gjenspeiler hvem som har budsjettansvar for utgiften
Funksjon Obligatorisk – rapporteres til KOSTRA Gjenspeiler fylkeskommunale tjenester. Inndelingen i funksjoner samsvarer med inndelingen i funksjoner i KOSTRA, med muligheter for ytterligere spesifisering/inndeling
Prosjekt Valgfritt Brukes for å spesifisere prosjekter. Valgfritt i drift og obligatorisk i investering.
Diverse Valgfritt Valgfritt, bruk kan tilpasses ulike formål.

I tillegg kan kontoplanen inneholde dimensjoner for god prosjektstyring, oversikt over eiendeler, grunnlag for avskrivninger mv.

Kontoplanen oppdateres årlig, slik at den samsvarer med KOSTRA-veilederen.

4.6 Aktivering

Alle utgifter som føres i investeringsregnskapet skal aktiveres i fylkeskommunens balanse.

4.7 Avskrivninger

Avskrivninger på driftsmidler beregnes ut fra anskaffelseskost som er aktivert. Avskrivningene beregnes etter en lineær modell, dvs. med like stor andel av anskaffelseskost (like store beløp) i hvert av årene i avskrivningsperioden. Avskrivningen starter året etter at anskaffelsen er foretatt/året etter at et bygg er tatt i bruk.

Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å gjennomføre avskrivninger og foreta nødvendige budsjettjusteringer.

4.8 Overføring av virksomhetenes netto besparelser og overskridelser

Reglene under dette avsnitt har til formål å:

  • Sikre god økonomistyring ved å gi mulighet for å se bevilgninger i sammenheng mellom år.
  • Hindre ressurssløsing ved at virksomheter ikke skal føle seg tvunget til å bruke opp budsjettet innen årets slutt.
  • Sikre ansvarlighet ved at merforbruk må dekkes inn i neste års budsjett.

4.8.1 Hovedregel

Fylkeskommunale avdelinger/seksjoner/virksomheter kan overføre netto besparelser på driftsbudsjettet mellom år innenfor en ramme på 2 prosent av netto driftsbudsjett. Besparelser ut over 2 prosent kan overføres hvis avdelingen/seksjonen/virksomheten har særskilte behov.

Fylkeskommunale virksomheter skal dekke inn overskridelser i sin helhet året etter at de har oppstått. Dersom merforbruket er over 2 prosent av bruttobudsjettet, kan inndekking skje over to budsjettår. Gjenstående beløp på reserveposter kan overføres.

Mindreforbruk på bevilgninger av prosjektkarakter o.l. overføres dersom dette skyldes at prosjektet har en annen fremdrift enn budsjettåret.

Med netto besparelse og netto overskridelse menes her det beløpet som fremkommer i fylkeskommunens driftsregnskap som avvik mellom netto utgifter i revidert driftsbudsjett og netto utgifter i driftsregnskapet etter at det er foretatt eventuelle bundne avsetninger.

4.8.2 Bruk av overførte bevilgninger

Overførte bevilgninger skal brukes i samsvar med de prioriteringer og mål som fremgår av økonomiplan/årsbudsjett eller andre styringsdokumenter. Bruken av fond skal ikke binde opp utgifter til drift i flere år fremover, dvs. disponeringen skal ha preg av å være av engangskarakter og enkelt kunne reverseres.

4.9 Strykningsbestemmelser

Strykninger foretas etter reglene i budsjettforskriftens § 4-2.

Fylkeskommunedirektøren har fullmakt til å foreta strykninger og eventuelt disponere disposisjonsfond ved avslutning av årsregnskapet dersom årsregnskapet viser et merforbruk.

Eventuelle strykninger foretas i denne rekkefølgen:

  • Stryke overføring til investering
  • Stryke avsetning til disposisjonsfond. Først strykes avsetninger vedtatt av fylkestinget, så strykes avsetninger foretatt av avdelinger, seksjoner og virksomheter
  • Stryke inndekning av tidligere års merforbruk.