1.1 Hjemmel
Reglementet er utarbeidet etter L17.07.1998 nummer 61 Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 12-3, inkludert endringer i opplæringslova § 12-3 annet ledd med virkning fra 01.08.19 jamfør lov 21.06.2019 nummer 60.
1.2 Virkeområde og formål
Yrkesopplæringsnemnda skal fremme behov hos, og synspunkt fra, arbeidslivet overfor fylkeskommunen. Yrkesopplæringsnemnda skal i form av vedtak uttale seg i saker som fylkeskommunen etter opplæringsloven § 4-8 er pliktig til å framlegge for nemnda. Dette gjelder blant annet saker om godkjenning av lærebedrifter og tap av godkjenning, og om fylkeskommunens kvalitetssystem for fag- og yrkesopplæring.
Yrkesopplæringsnemnda består av 15 medlemmer med personlige varamedlemmer som samlet skal ha en bred innsikt i fag- og yrkesopplæringen, og i nærings- og sysselsetningsformål. Representantene fra arbeidslivet skal være i flertall, og nemnda skal ha minst én elev-, lærling eller lærekandidatrepresentant. I tillegg bør det være to observatører. Observatører har tale- og forslagsrett. Fylkestinget oppnevner:
- Fem representanter som oppnevnes etter forslag fra arbeidsgiverorganisasjonene.
- Fem representanter som oppnevnes etter forslag fra arbeidstakerorganisasjonene.
- Én representant for lærlinger, elever eller lærekandidater.
- To representanter for Buskerud fylkeskommune som møter fast i fylkestinget.
- En representant oppnevnes etter forslag fra Utdanningsforbundet
- En representant oppnevnes etter forslag fra Skolenes Landsforbund.
Det oppnevnes inntil to varamedlemmer for hvert medlem.
Medlemmer og varamedlemmer velges for fire år, unntatt representanten for elever, lærlinger eller lærekandidater som velges for to år om gangen.
Yrkesopplæringsnemnda velger selv leder og nestleder.
Yrkesopplæringsnemnda kan innkalle faglig ekspertise etter behov.
Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for å heve kvaliteten av hele fag- og yrkesopplæringen. Yrkesopplæringsnemnda skal særlig:
- Fremme forslag til organisering, arbeidsmåter og strategier for å utvikle kvaliteten av fag- og yrkesopplæringen.
- Vurdere og uttale seg om rutinene i fylkeskommunen for å sikre kvaliteten av fag- og yrkesopplæringen.
- Vurdere hvordan partene i arbeidslivet skal bidra til kvalitetsutvikling og -sikring i fag- og yrkesopplæringen.
- Vurdere hvordan samarbeidet mellom skoler og lærebedrifter kan bedres.
- Vurdere hvordan kompetanseutvikling kan sikres.
- Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for best mulig dimensjonering av den videregående opplæringen, og gi fylkeskommunen råd om tiltak i sammenheng med den årlige fastsettelsen av tilbud.
- Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for at rådgivingen om fag- og yrkesopplæringen blir best mulig, og foreslå tiltak der nemnda finner det nødvendig.
- Yrkesopplæringsnemnda skal gi råd om hvordan utvikling av fag- og yrkesopplæringen og samarbeidet mellom skoler og bedrifter kan medvirke til regional utvikling, bla. utvikling av nye virksomheter og arbeidsplasser.
- Yrkesopplæringsnemnda kan gi fylkeskommunen fullmakt til å gjøre den faglige vurderingen av bedrifter eller til å utføre andre oppgaver som etter lov eller forskrift er lagt til yrkesopplæringsnemnda.
4.1 Informasjonsinnhenting
Yrkesopplæringsnemnda kan beslutte å innhente informasjon gjennom temamøte eller orienteringer i forbindelse med behandlingen av konkrete saker eller for belysning av ulike saksforhold. Det må organiseres slik at det ikke er en del av det formelle møtet, men tas i en pause eller før møtet settes.
4.2 Politisk sekretariat
Fylkeskommunen skal gi yrkesopplæringsnemnda tilstrekkelig sekretariats hjelp. Fylkeskommunedirektøren administrerer sekretariatet.
Oppdatert etter Fylkestingets vedtak desember 2023.