| Det forebyggende arbeidet med skolemiljøet skal jevnlig være tema på ledermøter og avdelingsmøter for å bidra til deling av erfaringer og sikre god praksis. KRAFT: Kultur, Resultat, Ansvar, Fokus og Tankekraft - et opplegg som gjennomføres i klassene i løpet av de tre årene elevene er hos oss. Alle emnene har fokus på et trygt og godt læringsmiljø. | Rektor
i samarbeid med avdelingslederne | Handlingsplanen tas opp i ledermøte ved skolestart og i avdelingene på plandagene ved skolestart og oppstart av 2. termin |
| Kontaktlærermøte på en av plandagene ved skolestart. Skal trygge kontaktlærerne ved oppstart av skoleåret | Rektor | Skolestart |
| Det lages en plan for de første skoledagene, hvor det skal være fokus på å bli kjent, bygge gode relasjoner mellom lærerne og elevene i klassen og gode arbeidsvaner/forhold. Samtidig skape ”vi-følelse” i klassen, lage kjøreregler – ordensregler. Strukturert, ryddig, faglig arbeid og aktivitet, med fokus på relasjonsbygging. K’en i KRAFT | Kontaktlærer og andre involverte lærere har ansvar for opplegget og at det blir gjennomført. | Skolestart |
| Mottakssamtaler/startsamtale for alle elevene på alle trinn (med foresatte på Vg1) | Kontaktlærer | 1. og 2. skoledag |
| Fagdag i nat.fag/krø (også bli-kjent-dag) utenfor skolen | Lærere | Skolestart |
| Møter i tverretatlig team - også med fokus på et trygt og godt læringsmiljø for enkeltelever som trenger ekstra oppfølging. Viktig fora i bygging av laget rundt eleven | Leder
elevtjenesten | Ukentlig |
| Klassens
time/basistime brukes til å ta opp temaet: Hvordan har vi det i klassen –
klassemiljøet/læringsmiljø. | Kontaktlærerne i samarbeid med tillitselevene. | jevnlig |
| Aulaverter – en leder og tre lærere (går på rundgang, ny gruppe hver dag)) spiser sammen med elevene i aulaen hver dag i matpausen. Sosialt, hyggelig og miljøskapende. | Ledelsen | Daglig |
| Etablering av elevråd og elevrådsstyre - oppsett av jevnlige møter | Elevrådskontakt | August/september |
| Aktivitetsdag
for alle trinn | Ledergruppen | September |
| Foreldremøter Vg1, Opprette kontakt, Informere om §9A og elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø | Rektor | Uke 38 |
| Sosiogram lages av klasseteamet for å undersøke evt. utenforskap | Kontaktlærerne | Uke 41/42 - rett etter høstferien |
| Relasjonskart utarbeides for alle undervisningsgrupper. I etterkant repareres dårlige/manglende relasjoner mellom faglærer og enkeltelever | Alle faglærere | Uke 41/42 - rett etter høstferien |
| Opprettelse av skolemiljø-/skoleutvalg og jevnlige møter i dette fora ca 5 – 6 ganger i løpet av skoleåret | Rektor
elevrådskontakt | Etter etablering av elevråd |
| Elevundersøkelsen, Forarbeid, gjennomføring og etterarbeid – med fokus på forsterking av det som er bra i de enkelte klasser, tiltak mot det som ikke er bra og et særlig fokus på mobbing. | Rektor + AMU + SMU + kontaktlærere + tillitselever | Oktober/november |
| Elevsamtaler med foresatte i Vg1 og Vg2 | Kontaktlærerne | November |
| Halloween, St. Niklas Tag, Luciadag, Grøtdag, Valentin-dag | Lærerne + merkantilt personale og ledergruppen | |
| Møter mellom trinnleder/avd.leder og kontaktlærerne etter terminslutt om elever som sliter og trenger ekstra oppfølging for å fullføre og bestå og klassemiljø/ evt. mobbing | Avdelingsledere | Januar |
| Elevsamtaler alle trinn og klasser | Kontaktlærerne | April |
| Skolen evaluerer det forebyggende arbeidet med skolemiljøet basert på blant annet synspunkter fra elevrepresentantene i SMU | Rektor | Før skoleslutt |