Det forebyggende arbeidet med skolemiljøet skal jevnlig være tema på ledermøter og avdelingsmøter for å bidra til deling av erfaringer og sikre god praksis. KRAFT: Kultur, Resultat, Ansvar, Fokus og Tankekraft - et opplegg som gjennomføres i klassene i løpet av de tre årene elevene er hos oss. Alle emnene har fokus på et trygt og godt læringsmiljø.
|
Rektor
i samarbeid med avdelingslederne
|
Handlingsplanen tas opp i ledermøte ved skolestart og i avdelingene på plandagene ved skolestart og oppstart av 2. termin
|
Kontaktlærermøte på en av plandagene ved skolestart. Skal trygge kontaktlærerne ved oppstart av skoleåret
|
Rektor
|
Skolestart
|
Det lages en plan for de første skoledagene, hvor det skal være fokus på å bli kjent, bygge gode relasjoner mellom lærerne og elevene i klassen og gode arbeidsvaner/forhold. Samtidig skape ”vi-følelse” i klassen, lage kjøreregler – ordensregler. Strukturert, ryddig, faglig arbeid og aktivitet, med fokus på relasjonsbygging. K’en i KRAFT
|
Kontaktlærer og andre involverte lærere har ansvar for opplegget og at det blir gjennomført.
|
Skolestart
|
Mottakssamtaler/startsamtale for alle elevene på alle trinn (med foresatte på Vg1)
|
Kontaktlærer
|
1. og 2. skoledag
|
Fagdag i nat.fag/krø (også bli-kjent-dag) utenfor skolen
|
Lærere
|
Skolestart
|
Møter i tverretatlig team - også med fokus på et trygt og godt læringsmiljø for enkeltelever som trenger ekstra oppfølging. Viktig fora i bygging av laget rundt eleven
|
Leder
elevtjenesten
|
Ukentlig
|
Klassens
time/basistime brukes til å ta opp temaet: Hvordan har vi det i klassen –
klassemiljøet/læringsmiljø.
|
Kontaktlærerne i samarbeid med tillitselevene.
|
jevnlig
|
Aulaverter – en leder og tre lærere (går på rundgang, ny gruppe hver dag)) spiser sammen med elevene i aulaen hver dag i matpausen. Sosialt, hyggelig og miljøskapende.
|
Ledelsen
|
Daglig
|
Etablering av elevråd og elevrådsstyre - oppsett av jevnlige møter
|
Elevrådskontakt
|
August/september
|
Aktivitetsdag
for alle trinn
|
Ledergruppen
|
September
|
Foreldremøter Vg1, Opprette kontakt, Informere om §9A og elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø
|
Rektor
|
Uke 38
|
Sosiogram lages av klasseteamet for å undersøke evt. utenforskap
|
Kontaktlærerne
|
Uke 41/42 - rett etter høstferien
|
Relasjonskart utarbeides for alle undervisningsgrupper. I etterkant repareres dårlige/manglende relasjoner mellom faglærer og enkeltelever
|
Alle faglærere
|
Uke 41/42 - rett etter høstferien
|
Opprettelse av skolemiljø-/skoleutvalg og jevnlige møter i dette fora ca 5 – 6 ganger i løpet av skoleåret
|
Rektor
elevrådskontakt
|
Etter etablering av elevråd
|
Elevundersøkelsen, Forarbeid, gjennomføring og etterarbeid – med fokus på forsterking av det som er bra i de enkelte klasser, tiltak mot det som ikke er bra og et særlig fokus på mobbing.
|
Rektor + AMU + SMU + kontaktlærere + tillitselever
|
Oktober/november
|
Elevsamtaler med foresatte i Vg1 og Vg2
|
Kontaktlærerne
|
November
|
Halloween, St. Niklas Tag, Luciadag, Grøtdag, Valentin-dag
|
Lærerne + merkantilt personale og ledergruppen
|
|
Møter mellom trinnleder/avd.leder og kontaktlærerne etter terminslutt om elever som sliter og trenger ekstra oppfølging for å fullføre og bestå og klassemiljø/ evt. mobbing
|
Avdelingsledere
|
Januar
|
Elevsamtaler alle trinn og klasser
|
Kontaktlærerne
|
April
|
Skolen evaluerer det forebyggende arbeidet med skolemiljøet basert på blant annet synspunkter fra elevrepresentantene i SMU
|
Rektor
|
Før skoleslutt
|