Gratulerer med å være representant i et av skolens viktige utvalg
Du som forelder sitter nå i et utvalg der du gis mulighet til å være med å påvirke skolehverdagen til ditt og andres barn. Som FAU-representant er din stemme viktig, og du spiller nå en viktig rolle i arbeidet med det trygge og gode skolemiljøet for alle elever på skolen.
Denne veilederen og alt materiell du nå har fått, er utviklet av ombudet for barn og unge i samarbeid med Foreldreutvalget for grunnopplæring (FUG). Medietilsynet, Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO), Rosa kompetanse skole (Foreningen FRI) og Organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD) har bidratt med innspill.
FAUs medvirkning i skolens arbeid
Alle FAU bør ta en gjennomgang av egne oppgaver slik at utvalget fungerer etter målsettingen om reell foreldremedvirkning i elevenes læring, utvikling og trivsel. Det er i tillegg viktig at skolen og FAU samarbeider om å definere FAUs rolle, ansvar og muligheter.
Dere bør dere bli enige om:
- hvilke saker FAU skal få/gi informasjon om
- hvilke oppgaver skolen gjerne ser at FAU gjennomfører
- hvilke saksområder FAU er med på å legge premisser for. (FAUs rolle og oppgaver er forskjellig fra skole til skole).
Det første møtet
Uansett om du er nyvalgt representant eller om du har sittet i utvalget tidligere, er det viktig at det første møtet legger til rette for best mulig arbeid i FAU.
Vi anbefaler at dere i utvalget ber om å få:
- presentasjon av skolen v/skolens ledelse
- informasjon fra skolenes ledelse om FAUs mandat og oppgaver
- bli kjent-aktivitet for FAU-representantene, slik at dere kan skape et godt samarbeidsklima innad i utvalget
- anledning til å få gjennomføre samtaleplakaten «FAU – hva nå?»
Roller og oppgaver
Ved noen skoler er FAU-representantene delt inn i et styre som koordinerer og leder arbeidet.
FAU-representantene kan også deles inn i mindre undergrupper som jobber med definerte oppgaver eller prosjekter, eksempelvis skolens systematiske arbeid for et trygt og godt skolemiljø, gjennomgang og oppfølging av elevundersøkelsen, digital dømmekraft (se gjerne samtaleplakat på tema (PDF, 439 kB)), skolevurdering, utviklingsprosjekter, arrangementer, informasjonstiltak, flerkulturell satsning, ressurser til skolen, nettverksansvarlig for foreldrekontaktene og trafikkspørsmål. Noen av oppgavene krever samarbeid med skolen, mens andre kan løses selvstendig av FAU.
Det bør være likt antall kvinner og menn i FAU, og sammensetningen bør gjenspeile mangfoldet i elev- og foreldregruppen.
Som FAU-representant, får du mulighet til å:
- bli godt kjent med skolens virksomhet
- bli kjent med skolens ledelse
- bli kjent med andre foreldre
- bidra til kvalitetsutvikling av skolen
- bidra i arbeidet for en bedre skolehverdag for elevene
Hvem er det viktig å samarbeide med?
- skolens ledelse og ansatte
- skolens samarbeidsutvalg og skolemiljøutvalg
- foreldrekontaktene, og bidra til at samarbeidet på gruppe-/klassenivået fungerer
- foreldre ved skolen
- elevrådet
Hva skal FAU gjøre?
- fremme fellesinteressene til foreldrene
- medvirke til at foreldre tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø
- bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole
- legge til rette for positiv utvikling hos elevene
- skape kontakt mellom skolen og nærmiljøet
- sikre kontakt og kommunikasjon mellom FAU, eventuelle klassekontakter og foreldre
Hva bør FAU gjøre?
- ha god dialog og jevnlige møter med skolens ledelse og andre utvalg
- sikre god kommunikasjon internt i FAU, med foreldrekontaktene og resten av foreldrene ved skolen
- sikre godt samarbeid med elevrådet
- utarbeide mål for eget arbeid og finne et realistisk nivå på antall oppgaver og aktiviteter
- diskutere hva som er viktigst å prioritere
- lage et årshjul der oppgaver og aktiviteter legges inn
- sende ut referater fra FAU-møtene til eventuelle klassekontakter og foreldre, alternativt publisere referatene på skolens nettside
Hva kan FAU gjøre?
- være en ressurs i arbeidet med å komme med innspill rundt temaer i skolen
- på eget initiativ ta opp saker
- ha kontakt med lag, organisasjoner og næringsliv i nærmiljøet
Samtaleplakater
FAU ved grunnskoler kan laste ned samtaleplakater som kan være til god hjelp i arbeidet med sikre elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø.
Last ned samtaleplakater og se hvordan du bruker dem i praksis
Samarbeid med skoleleder, skoleeier, ansatte i skolen og andre foreldre
Rektor har ikke møterett i FAU, men kan inviteres med hvis det er ønskelig. Det kan være nyttig å ha faste møtepunkter med rektor for å ha god dialog mellom FAU og skolens ledelse. Eksempler på god praksis kan være at rektor har formøte med FAU-leder eller styre før FAU-møtet, at alle FAU-møter starter med informasjon fra rektor og at rektor sitter tilgjengelig på kontoret under FAU-møtet – i tilfelle det er behov for spørsmål og avklaringer.
FAU må holde god kontakt med alle foreldrekontakter. Det kan blant annet gjøres ved å ha egne nettverkssamlinger for foreldrekontakter. Her kan det tilrettelegges for skolering og erfaringsutveksling mellom foreldrekontaktene på skolen. Slik kan man bidra til felles forståelse for oppgaven og sikre at råd, tips og ideer deles mellom alle grupper/klasser.
Skolen bør tilby FAU-representantene skolering for å bidra til et velfungerende FAU. Det er særlig viktig at nyvalgte representanter kjenner sine oppgaver og blir trygge i rollen. FAU kan, i samarbeid med skolens ledelse, lage en «kurspakke» som gjennomføres jevnlig. Flere skoler kan slå seg sammen og arrangere felles kurskvelder, eller kommunen kan samle FAU-ene fra alle skolene i kommunen til temamøter. I noen kommuner tar det kommunale foreldreutvalget initiativ til slike samlinger.
Ønsker dere i FAU å engasjere dere ytterligere i arbeidet for elevenes rett til å ha det trygt og godt på skolen, har FUG, KS og Skolelederforbundet utarbeidet et samtaleopplegg som går dypere på dette temaet. Dette kan dere for eksempel bruke ved foreldremøter eller i samarbeidsmøter med andre råd/utvalg på skolen.
Hvem har ansvar for at FAU kommer i gang med sitt arbeid?
Det er skolen, ved rektor, som har ansvaret for hjem-skole-samarbeidet og for at FAU kommer i gang med sitt arbeid. Skolen skal legge til rette for et godt samarbeid, god dialog og likeverd mellom skolen og FAU. FAU har også et ansvar for å følge opp samarbeidet slik at det holdes vedlike og videreutvikles.
Lover og regler
Om veilederen
Har du behov får å skrive ut veilederen som en brosjyre for å ha på skolen?
Last ned veilederen til foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) (PDF, 303 kB)
10 tips til et bra FAU
- Gi FAU-representantene god opplæring om hva FAUs mandat og deres oppgaver er.
- Bli godt kjent i FAU og gjør noe hyggelig sammen. Da er det lettere å samarbeide.
- Lag et årshjul med møteplan for FAU og når ulike aktiviteter skal gjennomføres.
- Del FAU opp i ulike komiteer med hvert sitt ansvarsområde. Da får dere gjennomført mer.
- Ha faste møter og godt samarbeid med skoleledelsen.
- Ha faste møter med elevrådet og samarbeid for å få en god skolehverdag.
- Ha tett dialog med foreldregruppen og gjennomfør flere av tiltakene de foreslår. Dere representerer alle foreldrene, og ikke bare FAU.
- Inviter eksterne fagpersoner til temamøter for FAU, foreldrene, elevrådet, elevene og/eller ansatte.
- Ta ansvar og initiativ til å gjøre en forskjell på skolen!
- Vær synlige! Vis skolen og foreldrene hva dere jobber med, og hva dere oppnår.