Disse reglene gjelder i påvente av at Buskerud fylkeskommune vedtar skoleregler etter den nye opplæringsloven § 10-7. Reglene er en videreføring av tidligere forskrift om ordensreglement for Buskerud fylkeskommune, med tilpasninger til ny opplæringslov fra 1. august 2024.
§ 1 Hensikten med skolereglene
§ 2 Hvem skolereglene gjelder for
§ 3 Hvor og når skolereglene gjelder
§ 4 Rettigheter og organisering av skoledemokratiet
§ 5 Plikter
§ 6 Nærvær og fravær
§ 7 Orden
§ 8 Oppførsel
§ 9 Sanksjoner
§ 10 Rettigheter og plikter ved bruk av sanksjoner
§ 11 Erstatning og politianmeldelse
§ 12 Lokale utfyllende regler
§ 1 Hensikten med skolereglene
Skolereglene skal legge grunnlaget for et trygt og godt skolemiljø for alle og bidra til læring, trivsel, respekt og toleranse. Reglene inneholder rettigheter og plikter, regler om orden og atferd og regler om hvordan skolen vil reagere dersom du bryter reglene. Reglene handler også om hvordan skoledemokratiet skal organiseres.
§ 2 Hvem skolereglene gjelder for
Skolereglene gjelder for deg som er elev i en av Buskerud fylkeskommunes videregående skoler. I all hovedsak gjelder reglene også for voksenopplæringens deltakere og andre som får opplæring i fylkeskommunens regi.
§ 3 Hvor og når skolereglene gjelder
Reglene gjelder i skoletiden, på skoleveien og ved forskjellige arrangementer i skolens regi, også når du er på en alternativ opplæringsarena. Reglene gjelder også utenom skoletiden for saker som har klar sammenheng med skolegangen, også digital kommunikasjon.
§ 4 Rettigheter og organisering av skoledemokratiet
Skolen skal gi deg et opplæringstilbud som følger opplæringsloven, styringsdokumenter og vedtak som gjelder for fylkeskommunen.
Opplæringsloven gir deg rett til å medvirke, både når det gjelder selve opplæringen og skolemiljøet. Det vil si at du har rett til å være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere forskjellige aktiviteter og tiltak som har med opplæringen eller skolemiljøet å gjøre. Skolen skal legge til rette slik at du får mulighet til å delta i dette arbeidet.
Organisering av skoledemokratiet:
A. Elevråd
De videregående skolene i Buskerud skal som hovedregel skal ha et elevråd som er valgt av elevene. Elevene kan likevel selv velge å organisere seg på annen måte.
Elevene bestemmer selv størrelsen på elevrådet.
Elevrådet er et rådgivende organ med rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen. Elevrådet skal blant annet arbeide for læringsmiljøet og for arbeidsforholdene og velferdsinteressene til elevene.
Alle skoler skal ha en elevrådskontakt som har som oppgave å hjelpe elevene med elevrådet eller den alternative organiseringen.
B. Skolemiljøutvalg
Alle videregående skoler i Buskerud skal ha et skolemiljøutvalg, som er et rådgivende organ for rektor. Skolemiljøutvalget har rett til å uttale seg i saker som gjelder skolen.
Skolemiljøutvalget skal bestå av rektor, representanter fra elevene og representanter fra de ansatte.
C. Elevrepresentasjon
Representanter for elevene har møte- og talerett i fylkeskommunale nemder på samme måte som de ansatte har etter kommuneloven § 13-4.
§ 5 Plikter
Du skal bidra til at skolemiljøet er trygt og godt, og til at alle i skolesamfunnet har et godt arbeidsmiljø. Du skal derfor være hensynsfull og høflig, og rette deg etter de lover og regler som gjelder i skolen og i samfunnet ellers. Når de ansatte på lærestedet gir beskjeder og håndhever reglene, skal du respektere og følge dette. Det betyr blant annet at du skal delta i undervisningen i den formen den blir gitt.
Når skolen skal vurdere deg og sette karakter i orden og atferd vil skolen legge vekt på om du følger skolereglene, se forskrift til opplæringsloven § 9-2. Det vil si at du kan få nedsatt karakter i orden og atferd hvis du gjentatte ganger har brutt skolereglene.
Vanligvis skal ikke skolen legge avgjørende vekt på enkelthendelser ved fastsettelse av karakter i orden eller oppførsel. Unntaket er ved særlig uakseptable eller alvorlige hendelser, for eksempel grov vold. I slike tilfeller kan vedtak om nedsatt karakter i orden eller oppførsel også benyttes som en sanksjon.
§ 6 Nærvær og fravær
- Du skal være til stede i opplæringen dersom ikke annet er avtalt med skolen
- Kommer du mer enn 15 minutter for sent til opplæringen, blir fraværet registrert i VIS lik opplæringsøktas lengde
- Skolen fører fraværet i dager og enkelttimer
- Fraværet ditt kommer på vitnemålet og kompetansebeviset, se forskrift til opplæringsloven § 9-53
- Fravær kan føre til at du ikke får halvårsvurdering med karakter eller standpunkt, se forskrift til opplæringsloven § 9-8.
Hvis årsaken til fraværet ditt ligger utenfor din kontroll, for eksempel stans eller forsinkelser i kollektivtrafikken, kan rektor avgjøre om det likevel ikke skal føres fravær.
§ 7 Orden
Du skal:
- møte presis og forberedt og delta aktivt i opplæringen
- utføre skolearbeid til avtalt tid
- oppdatere deg på arbeid som foregår og oppgaver du har fått når du har vært borte fra skolen
- ha med nødvendige læremidler og utstyr til undervisningen
- holde orden på arbeidsplassen din og bidra til å holde det rent og ryddig rundt deg
- varsle kontaktlæreren din så snart som mulig ved fravær, både planlagt og ikke planlagt
- gi ny melding til skolen hvis fraværet varer mer enn tre dager
§ 8 Oppførsel
Du skal:
- følge vanlige regler for god oppførsel
- bidra til arbeidsro, ta hensyn og vise respekt for andre
- behandle skolens eiendom, undervisningsmateriell og utstyr forsvarlig og vise respekt for andres eiendeler
- følge verneregler, bruke påbudt verneutstyr og særskilte arbeidsklær som kreves for faget
- gjøre deg kjent med skolens brannreglement og delta i brannøvelser
- delta i skolens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid
- bruke kildehenvisning hvis du siterer
- ikke jukse eller forsøke å jukse (fuske)
Kommuniserer du, eller bruker hjelpemidler når dette ikke er tillatt, vil skolen regne dette som juks. Juks eller forsøk på juks til eksamen, fag-svenneprøve og kompetanseprøve er regulert i forskrift til opplæringsloven § 9-42 og § 69. - ikke bruke vold eller grovt språk, krenke, mobbe eller true andre
- ikke bruke elektronisk utstyr som for eksempel mobiltelefoner mens opplæringen foregår, hvis dette ikke er avtalt med lærer
- ikke bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet når du er i undervisningen, i en vurderingssituasjon, på turer og arrangement i regi av skolen eller ved leksehjelp, se opplæringsloven opplæringslovens § 27-2.
- ikke ta bilder eller gjøre lyd- eller filmopptak av andre uten tillatelse fra de du tar bilder eller opptak av
- ikke bruke tobakk, snus eller elektroniske sigaretter, se tobakksskadeloven § 27 og 28A.
- ikke ha med, laste ned, lese eller spre noen form for pornografisk, rasistisk eller annet krenkende eller ulovlig materiale
- ikke ha med deg våpen eller andre farlige gjenstander
- ikke ha med deg, selge, kjøpe eller bruke rus- eller dopingmidler
§ 9 Sanksjoner
Hvis du bryter skolereglene, kan rektor eller fylkeskommunen bestemme sanksjoner mot deg. Sanksjoner er reaksjoner som følge av at du har brutt skolereglene.
Buskerud fylkeskommune kan benytte følgende sanksjoner hvis du bryter skolereglene:
- Lærer eller andre ansatte ved skolen kan gi deg irettesettelse eller anmerkning
- Skolen kan inndra ulovlige gjenstander
- Skolen kan gi deg pålegg om å rette opp skade du har påført skolens eiendom eller eiendeler, for eksempel rydde søppel, vaske golv, fjerne tagging
- Skolen kan bestemme at du må komme på skolen før og etter undervisningstid, for eksempel for å møte rektor, eller for å utføre oppgaver
- Rektor kan avgjøre at du skal bytte klasse eller gruppe
- Nedsatt karakter i orden eller oppførsel (se skolereglene § 5)
- Lærer kan vise deg bort fra klassen eller gruppen din for resten av undervisningsøkten i inntil to klokketimer
- Rektor kan vise deg bort fra skolen ut over to timer og resten av skoledagen
- Rektor kan vise deg bort fra og med en hel skoledag og inntil fem skoledager.
- Rektor kan vise deg bort eller sende deg hjem fra skoletur.
- Fylkeskommunen kan vedta at du skal bytte skole
- Fylkeskommunen kan vedta å vise deg bort fra undervisningen for resten av skoleåret
§ 10 Rettigheter og plikter ved bruk av sanksjoner
Sanksjonen må være nevnt i skolereglene og stå i rimelig forhold til regelbruddet. En hel gruppe kan ikke straffes for noe som en eller få gruppemedlemmer har gjort.
Skolen skal på forhånd ha gjort deg kjent med hva som er sanksjoner hvis du bryter reglene. Sanksjonen skal komme så raskt som mulig etter at regelbruddet har skjedd.
Du skal få mulighet til å forklare deg
Før rektor eller fylkeskommunen kommer med sanksjoner, skal du ha mulighet til å forklare deg muntlig for den som skal ta avgjørelsen, se opplæringsloven § 13-1 fjerde ledd. Hvis du ikke retter deg etter det som er bestemt, kan rektor eller fylkeskommunen bestemme nye sanksjoner.
Enkeltvedtak
Hvis rektor eller fylkeskommunen skal bruke reaksjonene som er nevnt i § 9 bokstav h til l, vil dette være et enkeltvedtak, se forvaltningsloven kapittel V.
Dette betyr blant annet at rektor eller fylkeskommunen skal varsle deg på forhånd om at det kan bli aktuelt å fatte et enkeltvedtak. Før vedtaket blir fattet, har du rett til å uttale deg muntlig for den som skal ta avgjørelsen. Rektor eller fylkeskommunen skal alltid vurdere om det er mulig å bruke andre, mindre inngripende reaksjoner eller tiltak, se opplæringsloven § 13-1.
Rektor eller fylkeskommunen skal i vedtaket begrunne hvorfor en sanksjon blir gitt, gi informasjon om muligheten din til å klage, hvordan du klager, hvilken tidsfrist du har for å klage og at du har rett til å se dokumenter som har med saken å gjøre. Vedtaket skal fortelle deg om at du kan søke om å få sanksjonen utsatt til klagesaken er avgjort.
§ 11 Erstatning og politianmeldelse
I tillegg til sanksjoner for brudd på skolereglene, kan du eller dine foresatte bli erstatningsansvarlig etter erstatningsrettslige regler. Rektor vil som hovedregel anmelde straffbare forhold til politiet.
§ 12 Lokale og utfyllende regler
Skolereglene er felles for de videregående skolene og opplæringsarenaene i Buskerud fylkeskommune. Skolen din kan ha behov for regler ut over dette, som for eksempel regler for bruk av kantine, bibliotek og parkeringsplass.
Lokale regler må være i tråd med de felles skolereglene og de lover og forskrifter som gjelder, og skolen skal involvere elevene i arbeidet med å lage dem. Fylkesdirektøren for opplæring og kompetanse skal godkjenne dem. Utfyllende regler er tillegg til skolereglene.