Nå haster det med ny belønningsavtale for Buskerudbyen

Politisk styringsgruppe i Buskerudbyen får fullmakt til å søke staten om belønningsmidler for perioden 2026 til 2029. Det vedtok fylkesutvalget tirsdag 13. mai.

Buskerudbyen

– Dette er en spennende sak. I utgangspunktet litt for spennende med tanke på tiden vi har før dagens avtale går ut ved årsskiftet, sier leder av hovedutvalget for samferdsel, Christopher A. Wand (H).

Dagens avtale varer ut 2025, og det haster derfor med å få sendt inn en søknad til staten om midler for de neste fire årene.

– Det er kritisk at vi får på plass en avtale om belønningsmidler med staten. Det handler til syvende og sist om hvordan folk skal komme seg fra A til B, fortsetter Wand.

Det handler til syvende og sist om hvordan folk skal komme seg fra A til B.

Svært viktig for kollektivtilbudet

Å få på plass en ny avtale er avgjørende for kollektivtilbudet i Buskerudbyen, som geografisk rommer kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg.

Uten en avtale vil busstilbudet bli vesentlig redusert.

Søknaden skal ta utgangspunkt i dagens avtale, men politisk styringsgruppe i Buskerudbyen ønsker å be om økt tilskudd til drift av busstilbudet. 

Årsaken er den ekstraordinære kostnadsøkningen for bussdrift de siste årene, samt ønsket om styrket busstilbud.

Nåværende belønningsavtale for perioden 2022–2025 er på totalt 425,2 millioner 2022-kroner, inkludert tilskudd til lavere billettpriser i kollektivtrafikken. Beløpene er prisjustert flere ganger.

Buskerudbyen

Hva er en belønningsavtale?

Belønningsordningen er et statlig virkemiddel for å bidra til attraktive byer med god fremkommelighet og mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp.

En forutsetning for å få belønningsmidler fra staten er at de brukes på tiltak som reduserer behovet for transport med personbil og styrker kollektivtrafikken, gange og sykkel.

En annen forutsetning staten har satt, er at disse belønningsmidlene ikke skal være en erstatning for midler fra lokale og regionale myndigheter, men komme som et tillegg til disse.

Buskerudbyen er ett av to byområder i Norge som har belønningsavtale med staten. De andre byområdene har byvekstavtaler. Samferdselsministeren har i møte med Buskerudbyen tidligere i vår gitt positive signaler om en ny avtale.

Staten setter krav om nullvekstmål

For at et byområde skal få belønningsmidler, må nullvekstmålet for personbiltrafikken nås. 

Buskerudbyen har nådd nullvekstmålet hittil i avtaleperioden, men det har vært en tendens til økt personbiltrafikk de siste årene. Dersom veksten fortsetter, vil det trolig bli behov for flere tiltak for å greie nullvekstmålet fremover.

Antall kollektivreiser har økt i hele perioden, med unntak av årene preget av Covid19-pandemien. Passasjertallene nå er nå høyere enn før pandemien.

Endelig belønningsavtale vil bli lagt fram for godkjenning i kommunestyrene i de berørte kommunene og i fylkestinget.

 

Dette er Buskerudbyen

Buskerudbyen er et offentlig samarbeid for å løse felles utfordringer innen transport, miljø og arealutvikling.

Geografisk består Buskerudbyen av kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg. Området er regnet som det byområdet i Norge med størst befolkningsvekst. Målet er å få til vekst, samtidig som byområdet utvikles til et attraktivt, bærekraftig og konkurransedyktig byområde for både innbyggere og næringsliv.

Kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg, Buskerud fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet er partnere i samarbeidet. Statsforvalteren er observatør.

Buskerudbyen styres av politikerne og lederne i statsvirksomhetene. Det er de folkevalgte i kommunene og fylkeskommunen som tar alle avgjørende beslutninger.

Ordfører i Drammen, Kjell Arne Hermansen er for tiden leder av politisk styringsgruppe.