Revidert budsjett: – Ingen styrking av busstilbudet og dårligere veier

Torsdag 15. mai la regjeringen frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2025 og kommuneproposisjonen 2026.

Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) la torsdag formiddag frem årets reviderte nasjonalbudsjett. – Revidert budsjett skulle bringe med seg sårt tiltrengte midler. Men det var dessverre lite å juble over, sier fylkesordfører Tore Opdal Hansen. Carsten Øhrn / Buskerud fylkeskommune / Skjermdump regjeringen.no

I revidert nasjonalbudsjett får Buskerud tilført mellom anslagsvis 8 - 13 millioner kroner i økt handlingsrom. 

– Dette er en dråpe i havet i forhold til det vi trenger i Buskerud, sier fylkesordfører Tore Opdal Hansen (H).

Fylkestinget i Buskerud vedtok før jul i fjor kutt på 210 millioner kroner fordi det kommer for lite penger fra staten til å videreføre tjenestenivået til innbyggerne.

– Det kommer fortsatt ikke nok penger fra staten. Det som er kommet fra regjeringen i dag, endrer ikke omstillingsbehovet. Vi står fortsatt overfor et stort omstillingsarbeid som spesielt vil ramme vei og kollektivtrafikken, fortsetter Opdal Hansen.

Det kommer fortsatt ikke nok penger fra staten.

– Hvis vi skal opprettholde kollektivtilbudet på 2023-nivå så trenger vi 90 millioner kroner i år, men vi får ikke i nærheten av det, så vi får ikke styrket kollektivtilbudet vårt, sier han.

Opdal Hansen sier han er skuffet på vegne av alle som reiser kollektivt.

– De siste årene har vi hatt en kraftig økning i utgiftene til kollektivtrafikken, langt utover det vi får i statsbudsjettet, fortsetter fylkesordføreren.

– Her kommer det ingen nye penger i revidert budsjett som vil hjelpe oss å gi det tilbudet som innbyggerne trenger, sier han.

Her kommer det ingen nye penger.

Buskerud fylkeskommune har ansvaret for å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde fylkesveiene. 

– Vi bevilger årlig over 460 millioner kroner til drift og vedlikehold av fylkesveiene våre. Vi investerer i tillegg 180 millioner. Mer penger har vi ikke i Buskerud, understreker Opdal Hansen.

– Med dette nivået økes vedlikeholdsetterslepet årlig med 126 millioner kroner og totalt er etterslepet nå på 4,7 milliarder kroner. 

– Vårt mål er å tilby gode og trafikksikre fylkesveier, men manglende støtte til veivedlikehold vil føre til at etterslepet på fylkesveiene våre bare fortsetter å øke i årene som kommer, og det er skuffende at ikke regjeringen satser mer for å bedre veiene, sier han.

En bil som kjører på en vei med dårlig asfalt - Klikk for stort bildeFylkesordføreren er bekymret for det enorme vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet Morten Brakestad

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier i Buskerud er kartlagt i 2024 og estimert til 4,7 milliarder kroner.

– Utregninger viser at vedlikeholdsetterslepet på våre fylkesveier øker årlig med 126 millioner, poengterer fylkesordføreren.

For å stoppe den negative utviklingen er det behov for en årlig ramme til drift og vedlikehold av fylkesveiene i Buskerud på 583 millioner.

– Pengene som nå kommer er ikke i nærheten av å bidra til å få våre fylkesveier i balanse i forhold til drift og vedlikehold, sier Opdal Hansen.

Krevende økonomi i fylkene

Mange av landets fylkeskommuner står i en krevende økonomisk situasjon. 

– Regjeringen er godt kjent med fylkeskommunenes økonomi, og vi i Buskerud hadde håp om at det skulle komme økninger, fortsetter fylkesordføreren.

Opdal Hansen legger til:

– Dette er i stedet med på å øke forventningsgapet. Regjeringen kunne vært ærlige på dette ikke er noen redningsplanke til fylker og kommuner, men at innbyggerne må regne med nye kutt, dårligere tilbud og mer omstilling fremover. I stedet presenteres det et glansbilde av at det kommer nye milliarder til kommune-Norge som ikke stemmer, sier han.

I tillegg til revidert budsjett så ble kommuneproposisjonen lagt frem. Den presenterer regjeringens politikk for kommunesektoren og det økonomiske opplegget for det kommende året.

– Den skulle bringe med seg sårt tiltrengte midler. Men det var dessverre lite å juble over, avslutter fylkesordføreren.