10 Samfunnssikkerhet og beredskap
Samfunnssikkerhet er definert som samfunnets evne til å verne seg mot og håndtere hendelser som truer grunnleggende verdier og funksjoner, og setter liv og helse i fare.
Fylkeskommunen har et selvstendig ansvar for samfunnssikkerhet og beredskap på fylkesveinettet. Ansvaret er beskrevet i vegloven §10. Dette inkluderer ansvar for transportevne og framkommelighet på fylkesveinettet.
Fylkeskommunen har også et særskilt ansvar for sivil transportberedskap. Ansvaret er beskrevet i vegloven § 3, og utdypet i forskrift for sivil transportberedskap. Fylkeskommunene har ansvar for å sikre og tilrettelegge for en nødvendig og regionalt tilpasset sivil transportberedskap i fylket, og skal samarbeide med statsforvalter, politiet, transportnæringen og andre sivile og militære myndigheter for en best mulig koordinert transportberedskap
Beredskapsarbeidet i Buskerud fylkeskommune bygger på de nasjonale prinsippene for ansvar, likhet, nærhet og samvirke slik de er definert i stortingsmeldingen om samfunnssikkerhet. Meld.St.29 (2011-2012).
Fylkeskommunens ansvar for samfunnssikkerhet og beredskap gjelder i fred, krise og krig.
For å ivareta samfunnssikkerhet og beredskapsansvaret har fylkeskommunen følgende planverk:
- Overordnet beredskapsplan for Buskerud fylkeskommune
- Beredskapsplan – Beredskap og hendelseshåndtering på fylkesveinettet
- Sivil transportberedskapsplan – Buskerud fylkeskommune
Beredskapsplanene er grunnlag for å håndtere alvorlige hendelser. Dette kan være ulykker, naturkatastrofer eller andre uventede hendelser som fører til at fylkesveiene må ta imot mer trafikk enn vanlig, eller stenges for kortere eller lengre perioder.
Helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse for Buskerud fylkeskommune (69/2024) gir en felles forståelse av risikobildet, og er kunnskapsgrunnlaget for samferdsel i det videre arbeidet med risikovurderinger og beredskapsplanlegging.
Fylkeskommunen har jevnlige dialogmøter og deltar i øvelser med de regionale aktørene i beredskapsarbeidet.
Buskerud fylkeskommune har som mål å være en profesjonell, synlig og tydelig aktør innenfor vårt ansvarsområde for samfunnssikkerhet og beredskap for transportsektoren. Fylkeskommunen skal tidlig i handlingsprogramperioden opprette et beredskapsnettverk innenfor transportsektoren med deltagelse fra offentlige og private aktører.
Fylkeskommunen vil planlegge, gjennomføre og delta i beredskapsøvelser internt og eksternt. Beredskapshendelser skal håndteres på en måte som gir minst mulig ulempe for Buskerudsamfunnet.
Det er behov for å tydeliggjøre fylkeskommunens beredskapsplikt i lovverket, herunder det fylkeskommunale ansvaret i forskriften om sivil transportberedskap. Buskerud fylkeskommune skal sammen med de andre fylkeskommunene ta dette opp med Samferdselsdepartementet på politisk nivå.
De senere årene har mer ekstremvær skapt utfordringer for transportnettet. Fylkeskommunen arbeider med forebygging for ekstremvær på fylkesveiene. Preventive tiltak for ekstremvær skal gjennomføres i handlingsprogramperioden. Beredskapsansvaret i driftskontraktene for fylkesveiene skal gjennomgås og tydeliggjøres overfor entreprenørene. Helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse vil avdekke sårbarhet og konsekvenser ved alternative omkjøringsveier.
Fylkeskommunen vil tidlig i handlingsprogramperioden utarbeide en felles beredskapsplan for beredskap på fylkesveinettet og for sivil transportberedskap. Som en del av dette arbeidet vil det bli gjennomført ROS-analyse for samfunnssikkerhet og beredskap på fylkesveinettet og sivil transportberedskap. Den felles beredskapsplanen skal blant annet ivareta forsvarets behov for transportinfrastruktur.