Fylkesordfører Tore Opdal Hansen åpnet Buskerudkonferansen 2025 i Drammen torsdag formiddag.
Carsten Øhrn / Buskerud fylkerskommune
- Det er viktig at vi får flere til å fullføre og bestå videregående skole, slik at de kan komme tilbake til kommunene som skattebetalere og viktige bidragsytere. Kommunene og fylkeskommunen må samarbeide om tiltak for å få dettet til, innledet fylkesordfører Tore Opdal Hansen, før han ga ordet videre til første foredragsholder, Mari Rege.
Hvorfor har familiebakgrunn så stor betydning for innenforskap?
Spørsmålet ble stil at professor Mari Rege.
Rege er professor ved Universitetet i Stavanger og har forsket på læring og motivasjon i tidlig barndom, skole og arbeidsliv.
Rege la vekt på viktigheten av sosial og emosjonell kompetanse. Med dette menes blant annet evnen til å bygge relasjoner og utvikle empati. Det å forstå følelser og tanker, og vite hvordan disse skal håndteres.
– Å inneha denne kompetansen for barn er viktig for hvordan de takler oppturer og nedturer resten av livet, inkludert skolehverdagen. Den viktigste arenaen for å utvikle slik kompetanse er familien, sier Rege.
Forskeren har også sett at sammenhengen mellom forhold hos foreldrene, for eksempel psykisk helse og arbeidstilknytning, og økonomiske forhold i familien, har en påvirkning på barnets utvikling på kort og lang sikt.
Resultatene viser at disse faktorene er viktige, kanskje viktigere enn mange har trodd. Nettopp derfor er det viktig å hjelpe lavinntektsfamilien, både økonomisk, men også sosialt.
Store utfordringer i norsk skole
- Jeg har vært skoleforsker i mange år, men har aldri opplevd så store utfordringer i skolen som nå. Jeg har heller aldri opplevd så dårlig respons. Det virker neste som om vi tror at disse utfordringene vil gå over av seg selv, sier professor og forsker Thomas Nordahl.
Tallene Nordahl sikter til, er mildt sagt nedslående
- 27% av norske 15-åringer er på nivå 1 av 6 i lesing i den internasjonale PISA-testen, hvilket blant annet vil si at de ikke leser godt nok til å kunne følge tekstingen på TV. 33% er på nivå 1 i matematikk.
- 9 av 10 skoler rapporterer at de aldri har hatt så dårlige resultater på Elevundersøkelsen som de har nå, særlig innenfor trivsel og motivasjon. Vi har heller aldri hatt høyere mobbetall enn vi har nå.
- Fraværet i skolen øker. Grunnskolen har bekymringsfullt høyt fravær, og vi får det ikke ned igjen.
- Dette er fakta. Det er ikke bare et kunnskapsproblem, dette er et demokratisk problem. Vi utdanner unge mennesker som er lette å fange for de politiske retningene som ikke er så nøye på hva som er sant og ikke. Våre unge har ikke forutsetninger for å forstå hva som er sant og ikke, sa Nordahl.
Utfordringen er ifølge Nordahl at den norske skolen har dreid i en retning av å bli mer individuelt basert, med læreplaner og lovverk som har et stort fokus på individ- og behovsorientert pedagogikk. Dette har gått på bekostning av fellesskapets behov.
For å snu denne negative trenden mener Nordahl det må satses mer på langsiktige, konkrete målbare mål. Lærerne og skoleledere må få et kollektivt kompetanseløft og et læringsmiljø der elevene deltar aktivt i fellesskapet.
– Mitt budskap er blant annet at vi må få fellesskapet tilbake i den norske skolen, avslutter Nordahl.