Fylkestinget har vedtatt å jobbe for en vinteråpen vei over Imingfjell.Fylkestinget gikk dermed mot forslaget fra Arbeiderpartiet om å ikke igangsetter en prosess med ny vurdering av vinteråpen vei over Imingfjell. Forslaget fra Ap sammenfaller med den opprinnelige innstillingen fra fylkeskommunedirektøren.
Ønsker nytt faktagrunnlag
Flertallet, bestående av H, FrP, Sp, INP, FrP og Pensjonistpartiet, ønsket å fortsette arbeidet for en vinteråpen vei, og at administrasjonen skal igangsetter en prosess med innsamling av nytt faktagrunnlag som spesielt ser på virkningen på turisme, næringsliv, hyttebebyggelse og mobilitet for befolkningen i de berørte kommuner. Mindretallet, bestående av Ap, Rødt, Sv, MDG og Venstre, mente at det er feil tidspunkt å bruke hardt tiltrengte samferdselsmidler og ressurser på å lage et nytt faktagrunnlag.
Diskusjonen om vinteråpen vei har pågått i mange år. De som ønsker en vinteråpen vei, peker på viktigheten av kontakten mellom innbyggene i kommunene Hol og Nore og Uvdal i Buskerud og Tinn i Telemark. En vinteråpen vei vil også være viktig for næringslivet og turismen i området mener tilhengerne.
Motstanderne av vinteråpen vei peker blant annet på de nasjonale og internasjonale forpliktelsene vi har til å ta vare på villreinstammen.
Om Imingfjellveien
Imingfjellveien en del av fylkesvei 2814, som går mellom Austbygde i Tinn i Telemark og Bjørkeflåta i Nore og Uvdal i Buskerud. Veien avgrenser fjellområdet Lufsjåtangen fra resten av Hardangervidda.
Fylkesveien over Imingfjell har aldri vært brøytet om vinteren, men har hvert år vært stengt i perioden fra 30. november til 1. april, eller til påske når denne er i mars. I gjennomsnitt kjører 115 kjøretøy daglig over Imingfjell , med 5 % lange kjøretøy. Tellinger viste at trafikken var høyest i helger, med søndag som topp, noe som tilsier at fritidsreiser utgjør en stor del av trafikken. Statens vegvesen vurderte driftskostnadene for å holde veien åpen til 3-4 mill. kr per år (2018-tall).
Imingfjellveien en del av fylkesvei 2814, som går mellom Austbygde i Tinn i Telemark og Bjørkeflåta i Nore og Uvdal i Buskerud
Buskerud fylkeskommune
Beiteområde for villrein
Området er et viktig vinterbeiteområde for villrein, spesielt etter at Dagalitangen opphørte som vinterbeiteområde fordi menneskelig aktivitet og ferdsel på fylkesvei 40 er for stor.
Plansamarbeidet om å bevare vinterbeitene for villreinen startet allerede i 1992/93 og resulterte i Fylkesdelplan for Hardangervidda Aust som ble vedtatt i 1998.
Sist saken om vinteråpen vei over Imingfjell ble behandlet, var i prosessen med rullering av Regional plan for Hardangervidda (2019-2035). Saken var gjenstand for diskusjon både internt mellom fylkeskommunene og med kommunene Tinn og Nore og Uvdal og fylkesmennene (nå statsforvalterne) og ble til slutt avgjort av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (brev 01.10.2021). Departementet stadfestet Hardangerviddarådets forslag og fylkeskommunenes vedtak både om vinterstengt vei over Imingfjell og åpningen for å brøyte opp til Småroi fjellstugu, men ba i tillegg fylkeskommunene vurdere hvordan bruken av veien opp til Småroi kunne begrenses gjennom å forbeholde bruken av vegen til brukerne av hyttene.