God stemning i ledergruppa! Fra venstre Inger Marie Holst, Anne Line Berglia, Gro Solberg, Bjørn R. Nyhus, Kristine Utengen og Lise Lotte Holm Bjarnadottir.
Monica Rostad Mæhlum / Buskerud fylkeskommune
Fredag 8. mars markeres den internasjonale kvinnedagen.
I Buskerud fylkeskommune er vi stolte over å ha mange kvinnelige ledere i en bransje som kanskje er kjent for å være mannsdominert.
– Ledergruppa vår består av fem kvinner og en mann. Det er veldig bra, men det viktigste for meg er at vi har kvalifiserte ledere som jobber godt sammen, sier samferdsselsdirektør i fylkeskommunen, Gro Solberg.
Ledergruppa møtes hver mandag. Avdelingen har et budsjett på over 1,1 milliard kroner og i møtet diskuterer de økonomi, planer og strategiske saker.
40 prosent kvinner
Fylkeskommunen har ansvar for å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde fylkesveiene og kollektivtilbudet i fylket. Utfordringene innenfor området samferdsel er store og mange.
Samferdselsavdelingen teller 88 medarbeidere – 40 prosent kvinner.
– Det skal ikke være noen forskjell om vi har mannlige eller kvinnelige ledere, sier Solberg.
– Men i en bransje som ofte forbindes med å ha et mannsdominert miljø, så trenger kanskje vi kvinner et lite ekstra dytt for å ta lederjobbene, fortsetter hun.
Trives godt
Eneste mann i ledergruppa, Bjørn Ragnvald Nyhus, trives godt med kollegaene.
– Denne ledergruppa fungerer veldig godt, og jeg tenker virkelig ikke over at jeg er eneste mann, sier Bjørn Ragnvald Nyhus, som er leder for drift- og vedlikeholdsseksjonen.
– Jeg er stolt over hvordan vi jobber sammen, og i dag er det veldig kjekt å kunne gratulere alle kvinner med dagen, sier han.
- Fylkeskommunen har ansvar for å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde fylkesveiene.
- Buskerud fylkeskommune har ansvaret for 1 886 kilometer bil-, gang- og sykkelvei.
- Vårt mål er å tilby gode og trafikksikre fylkesveier.
- Fylkeskommunen har ansvar for kollektivtilbudet i fylket.
- Kollektivtilbudet er organisert gjennom kollektivselskapet Brakar, som er heleid av Buskerud fylkeskommune.