Riksvei 7 over Hardangervidda
Google Maps
Det skriver fylkesordfører Tore Opdal Hansen (H) i et brev til Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.
I dag utgjør riksvei 7 en hindring for villreinens trekk mellom Hardangervidda og Nordfjella, og fylkeskommunen ber staten prioritere miljøtunneler, med tunnel under Dyranut som første tiltak.
Gjenåpner trekkruter og øker trafikksikkerheten
Miljøtunneler vil bidra til å gjenåpne tradisjonelle trekkruter for villrein og frigjøre viktige beiteområder. Tiltakene vil også øke trafikksikkerheten og sikre en robust øst–vest-forbindelse med stor samfunnsøkonomisk gevinst.
Langvarig regionalt samarbeid
Siden 2011 har Buskerud fylkeskommune tatt et regionalt ansvar for helhetlig forvaltning av villreinens leveområder sammen med Telemark og Vestland fylkeskommuner og berørte kommuner. Gjennom Hardangerviddarådet er det utviklet et sterkt samarbeid mellom lokale, regionale og statlige aktører. Nå forventer Buskerud at staten følger opp med kraftfulle tiltak, for villreinen.
Villrein
Anders Mossing/Norsk Villreinsenter
Tiltaksplan og NTP-forankring
Regjeringen utarbeider nå en tiltaksplan for villreinens leveområder på Hardangervidda. Buskerud fylkeskommune er tydelig på at realisering av tunneler på riksvei 7 må prioriteres både i tiltaksplanen og i oppstarten av reguleringsplanarbeidet. Stortinget vedtok i NTP 2018–2029 at riksvei 7 skal være hovedvei mellom Østlandet og Vestlandet for reiseliv og persontrafikk, mens riksvei 52 Hemsedalsfjellet skal være hovedvei for næringstransport. Hardangerbrua, som åpnet i 2013, har doblet trafikken over Hardangervidda, men veien har fortsatt utfordringer med snørike vintre og hyppige stengninger.
Les brevet fra fylkesordføreren til transport- og kommunikasjonskomiteen (PDF, 151 kB)