Tømmerbiler
GettyImages
24. november møtte han og representanter fra styringsgruppen for ny tømmerterminal kommunal- og distriktsminister Bjørnar Selnes Skjæran og statssekretærer fra henholdsvis Nærings- og fiskeridepartementet og Landbruks- og matdepartementet.
Ber om konkrete avklaringer
I møtet ba styringsgruppen om statlige avklaringer på fem områder. Nå har fylkesordføreren sendt et brev der han ber om konkrete avklaringer på disse punktene.
De fem punktene er som følger:
- Statens eierskap til problemstillingen: Skal utskiping av tømmer fortsatt behandles som et lokalt arealspørsmål, eller mener staten at dette er et spørsmål om nasjonal næringspolitikk, godstransport og havnestruktur?
- Skognæringens posisjon og verdikjede: Skogbruket er en framtidsnæring med stort potensial. Effektiv logistikk er avgjørende for konkurransekraft. Styringsgruppen ba om en tydelig statlig strategi for å sikre skogbruk og treindustri i planleggingen av fremtidens havner og transportløsninger.
- Behov for ny tømmerstrømsanalyse: Dagens analyse er fra 2017. Markedet, transportmønstre og klima- og utslippskrav har endret seg betydelig siden den gang. Styringsgruppen ba derfor om statens vurdering av behovet for en ny, oppdatert analyse.
- Kommunenes rolle og kapasitet: Lier har en godkjent byutviklingsplan for Lierstranda, og Drammen står midt i store utviklingsprosesser. Begge kommuner mener saken går langt utover deres ansvar og myndighet. Styringsgruppen ba om statens vurdering av denne situasjonen.
- Koordinering mellom departementene: Saken berører flere departementer, herunder Kommunal- og distriktsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet, og i realiteten også Finansdepartementet, dersom det blir aktuelt med statlige investeringer. Styringsgruppen ba om en avklaring av hvordan staten vil koordinere dette arbeidet, hvem som blir vår primære kontakt og hvordan dialogen videre skal organiseres.
Viktige avklaringer før fase to
Bakgrunnen for møtet var ferdigstillelsen av første fase i mulighetsstudien for ny tømmerterminal i området Drammensfjorden og Oslofjorden. Studien viser tydelig at utfordringene med utskiping av tømmer går langt utover kommunenes og fylkeskommunens ansvar og myndighet. Det er behov for statlige avklaringer på flere sentrale spørsmål før en eventuell fase to kan starte.
Flyfoto av tømmerterminalen på Lierstranda
Egil Granum, Viken Skog
«Uten statlig ansvarliggjøring vil det være svært krevende å finne en gjennomførbar vei videre,» skriver fylkesordføreren i brevet.
«Vi ønsker primært at Kommunal- og distriktsdepartementet nå tar et koordinerende ansvar og samler berørte departementer til et eget møte, med tilstrekkelig tid til faglig og politisk drøfting, og med mål om å finne løsning på veien videre.»
I brevet ber fylkesordføreren kommunal- og distriktsdepartementet om en skriftlig tilbakemelding på hvordan staten vurderer sitt ansvar og hvordan de ser for seg den videre prosessen.
Dette er nødvendig for å kunne ta stilling til om, og eventuelt hvordan, arbeidet kan føres videre.
«Vi har vanskeligheter med å se vår rolle i det videre arbeidet med denne, for tømmernæringen, viktige saken,» heter det i brevet.
Tømmerterminalen i Lier er Norges største. Nedleggelse av dagens tømmerterminal er varslet innen 2028. Dette gir svært kort tid i et plan- og utredningsperspektiv.
Her kan du lese hele brevet fra fylkesordføreren (PDF, 189 kB)
Les også Møtte statsråden om ny tømmerterminal