1/2024 Spørsmål fra representant Simon S. Nordanger (Sp) om skoleskyss for Gårdsnr. 201 Bruksnr.1

  • Dato innsendt: 09.01.24
  • Dato besvart: 25.01.24

Gårdsnr.201 Bruksnr.1 ligger som kommunedirektøren sikkert er kjent med midt i
Drammenselva. En av fylkeskommunens få bebodde øyer uten fastlandsforbindelse. I tidligere Nedre Eiker kommune og gamle Buskerud fylkeskommune har det eksistert en ordning med beboerne som har muliggjort skoleskyss for barn på øya. Dette ser imidlertid ut til å være vanskelig å gjennomføre etter kommunereformen 2019. Hvorfor lar ikke denne ordningen seg
videreføre?

Opplæringslova §7-1 stadfester barnets rett til gratis skoleskyss ved behov for båt. Likevel er man i den situasjonen at det fortsatt ikke eksisterer en ordning som muliggjør skoleskyss, med den konsekvens at barnet til tider mister muligheten til å benytte sin rett og utføre sin plikt til å motta opplæring gjennom den offentlige grunnskolen.

Kommunedirektøren i Drammen har blant annet svart ut på mitt spørsmål 24/00101-5 ved at det arbeides med å etablere et alternativt undervisningstilbud når barnet er nødt til å holdes hjemme. Med andre ord er man kommet til det punktet hvor man arbeider aktivt med å legge til rette for et svekket undervisnings- og sosialiseringstilbud for barnet. Jmf. Kommunedirektøren i Drammen sitt svar på mitt tidligere nevnte spørsmål så avventer man fortsatt avklaring fra Statsforvalteren, da foreldrene ikke var fornøyd med vedtaket fattet av Drammen kommune. Konsekvensen av dette er jo at barnet går glipp av egen skolegang, en
konsekvens ingen andre enn barnet betaler for.

  • Er fylkeskommunen av den oppfatning at beboere på aktuell gårds og bruksnummer ikke har krav på gratis skoleskyss?
  • Hvor mange undervisningsdager mener Fylkeskommunedirektøren det er akseptabelt at eleven går glipp av som følge av at barnets lovfestede rett til skoleskyss ikke blir oppfylt av Fylkeskommunen?
  • Hvilket tidsperspektiv har Fylkeskommunedirektøren på å få ordnet opp i forholdet?

Svar fra fylkeskommunedirektør Jan Sivert Jøsendal:

Buskerud fylkeskommune har delegert ansvar for skoleskyss til fylkeskommunens administrasjonsselskap, Brakar AS. Det er derfor Brakar som fatter vedtak om skoleskyss på vegne av fylkeskommunen.

Ifølge opplæringsloven § 7-1 Skyss og innlosjering i grunnskolen, har elever, når det er nødvendig, rett til gratis båttransport uavhengig av reiselengde. Fra angitt adresse til fastlandet er det hverken veiforbindelse eller et offentlig transporttilbud. Brakar er ikke kjent med at det finnes en leverandør av taxibåt i Drammen, eller Buskerud. Beboere på denne adressen er derfor avhengig av å ta hånd om all transport, mellom øya og fastlandet, i egen regi. Brakar har derfor ikke mulighet til å sørge for skoletransport for bosatte fra denne adressen til fastlandet, men er avhengig av at familien ordner skyss selv.

Brakar fattet først et vedtak om skoleskyss som var basert på en godtgjøring til familien for at de ordnet skoleskyss til og fra skolen på egenhånd. Brakar har tilbudt en sats på 7,50 kroner per kilometer som følger statens satser for reise og kost innenlands for bruk av egne fremkomstmidler – båt med motor. I tillegg til dette har Brakar tilbudt en daglig
kompensasjon for at familien selv ordner skyss til fastlandet.

Statsforvalteren har mottatt klage på Brakars vedtak. Statsforvalter opphever Brakars vedtak, og ber Brakar fatte et nytt vedtak, med bakgrunn i at Brakar har bygget vedtaket på feil lovgrunnlag. I oversendelsesbrevet fra Statsforvalteren opplyses det om at foresatte har rett til å få refundert sine utlegg til skyss hvis de senere får medhold i sin klage. Saksbehandling pågår nå hos Brakar som gjennom dialog forsøker å fastsette riktig godtgjørelse for den skyss som familien selv må stå for.

Det er et stort sprang mellom den kostnadsdekning Brakar tilbyr og det familien ber om for å ordne skyss på egenhånd. Dersom partene ikke kommer til enighet om riktig godtgjørelse vil saken måtte behandles av Statsforvalteren som vil fatte endelig vedtak i saken. Brakar har i hele prosessen fulgt forvaltningslovens bestemmelser. Saksbehandling tar noen ganger lang tid da det kan være kompliserte avgjørelser som skal tas, og som kan sette presedens for liknende saker. Fylkeskommunedirektøren vil oppfordre Brakar til å være rask i sin videre behandling av denne saken. Dersom saken på nytt påklages, har hverken Brakar eller fylkeskommunen kontroll over den saksbehandlingstid som Statsforvalteren finner nødvendig for å fatte endelig vedtak i saken.