14/2024 Spørsmål fra Odd Terje Fønnebø Svendsen (Ap) om fylkesveg 2806 Tunhovd - Øygardsgrend

  • Dato innsendt: 13.03.2024
  • Dato besvart: 20.03.2024

Fått en del henvendelser angående fylkesveg 2806 strekning mellom Tunhovd og Øygardsgrend. Det er en strekning som har blitt veldig dårligere over årene og ikke gjort særlig mye med.

Veien er et bindeledd for Tunhovd og kommunesentrum i Nore og Uvdal. For utrykningskjøretøy er det en strekning som er blitt så dårlig at her kan det stå mellom liv og helse ved f.eks en brann eller helse, der det kan stå om tid. Det er også en skolevei som barn helt ned i 6 års alderen bruker daglig. Det er telehiv, dumper og groper som gjør at biler slår nedi og blir ødelagt. Hvis man ikke er kjent på veien kan man få seg større overraskelser når man kjører her. Dette er også veien som er bindeledd mellom Nesbyen og Nore og Uvdal og derfor i stor bruk for både person radikal som tungtransport. 

1: Hva tenker fylket om denne strekningen?

Høy trafikk i forhold til for noen få år siden. Hytteutbygging og mye tung transport, i tillegg til mer hytter og turister. En gjennomfartsåre til Nesbyen og Rødberg. Et viktig bindeledd i Buskerud.

2: Har dere noen tall på hvor mange som passerer denne veien i løpet av en høysesong/ellers?

Veien er 72 år i år. Det dårlige grunnarbeidet har det gått gjete ord om i alle år, men likevel har denne strekningen i all hovedsak samme fundamentet/grunnmassen som den fikk i 1956. (Utfra det jeg har klart å finne ut. Rett på meg om jeg tar feil ) Rv7 har alltid vært hovedåra, men i dag er Tunhovdveien blitt en god nummer 2. Dette mener i alle fall dem som ferdes på denne veien ofte, og som har sett forandringer av trafikkbelastningen gjennom dem siste årene. 

3: Ble det tatt i betraktning om så høy trafikk og hard belastning da denne veien ble laget?

4: Burde disse betraktningene med utrykning, skoleskyss, gjennomfart og større trafikk være med å sette veien på prioriteringslisten?

6: Finnes det midler til å gjøre noe med denne slitne, gamle men høyst nødvendige gjennomfartsåren?

Svar fra fylkeskommunedirektøren:

Svarene fra fylkeskommunedirektøren er satt inn under hvert av representantens spørsmål under.

  1. Hva tenker fylket om denne strekningen?
    Veien på strekningen mellom Tunhovd og Øygardsgrend preges på denne årstiden av en del telehiv og påfølgende setninger. Dette varsles med skilt og eventuelle hull fylles ved behov. Strekningen er viktig for ferdselen mellom kommunene Nore og Uvdal og Nesbyen, men som trafikktallene viser er bruken begrenset.
    Det har blitt gjennomført en del tiltak på strekningen med blant annet bytte av 24 stikkrenner på strekningen i 2023, og flere partier har blitt forsterket og dypdrenert. Noe av dette arbeidet ble gjort senhøstes, og det gjenstår asfaltering på noen av punktene. Dette vil bli utført i 2024. I tillegg planlegges det for å bytte 11 stikkrenner i år. I forbindelse med bytting av renner blir massene spleiset ut for å begrense telehivproblematikken. Det ble i årene 2018/19 utført et betydelig rassikringstiltak i Klavefjell med etablering av fjellsikring og fangnett lang strekningen. 
     
  2. Har dere noen tall på hvor mange som passerer denne veien i løpet av en høysesong/ellers?
    Fylkesvei 2806 har en registrert årsdøgntrafikk (ÅDT) på 400 kjøretøy, med en andel lange kjøretøy på 8 %. Det kan vurderes å foreta en konkret trafikktelling på strekningen for å gjøre en nærmere verifisering av trafikkmengden.
     
  3. Ble det tatt i betraktning om så høy trafikk og hard belastning da denne veien ble laget?
    Veien ble bygget i en tid da det var mindre trafikk og ikke minst mindre tungtransport på veiene, og ble veien dimensjonert etter de veinormaler og krav som var på den tiden.
     
  4. Burde disse betraktningene med utrykning, skoleskyss, gjennomfart og større trafikk være med å sette veien på prioriteringslisten?
    Det vises til gjeldende handlingsprogram for samferdsel, vedtatt i Viken fylkesting 21. februar 2022, gjeldene for perioden 2022-2025. Arbeidet med å utarbeide et nytt handlingsprogram for Samferdsel i Buskerud fylkeskommune har startet opp og forventes ferdigstilt for vedtak i juni 2025. Gjennom arbeidet med handlingsprogrammet skal prioriteringene for perioden 
    2026 – 2029 fastsettes.
     
  5. Finnes det midler til å gjøre noe med denne slitne, gamle men høyst nødvendige gjennomfartsåren?
    Det er ikke satt av midler til oppgradering av denne veien utover normalt vedlikehold og tiltakene som tidligere nevnt. Det vil være behov for reasfaltering av strekningen om noen år og rekkefølgen på dette prioriteres opp imot andre veier med stort behov for tiltak.