20/2024 Spørsmål fra Trine Raknes (AP) om Brakar Fleks

  • Dato innsendt: 02.05.2024
  • Dato besvart: 06.05.2024

Jeg har blitt kontaktet av personer som ikke opplever å få hjelp til å finne løsning på innlogginsproblemer på Brakar Fleks. Problemet er at de ikke mottar bekreftelseskode på sms, slik at de får ikke logget seg inn. De får derfor kun bestilt Brakar Fleks i åpningstiden til Kundeservice. De mottar da heller ikke beskjeder om eventuelle endringer på bestilte turer på sms.

Mine spørsmål blir derfor:

  1. Hvor omfattende er disse problemene?
  2. Når forventer dere at dere har løsning på plass?
  3. Hvilke midlertidige ordninger settes inn, som også ivaretar informasjon til kundene ved eventuelle endringer i bestillingen?
  4. Medfører det riktighet at bestillingssystemet til Brakar Fleks administreres fra Canada?

Svar fra fylkeskommunedirektøren:

  1. Brakar har mottatt noen henvendelser om dette problemet, men tilbakemeldinger fra sjåførene tyder på at det kan være flere.
  2. Det jobbes kontinuerlig hos systemleverandøren sammen med deres leverandør av SMS-tjenesten. Vi håper at dette løser seg raskt.
  3. Det er lagt ut melding i bestillingssystemet til Brakar Fleks om at noen kan ha problemer med å motta SMS og at disse kundene da må ringe Brakars kundesenter (177). De som bestiller via app skal nå få varsel i appen istedenfor SMS. Videre er det gitt informasjon til sjåførene om at kunder må ringe Brakars kundesenter ved problemer.
  4. Brakar gjennomførte konkurranse om leveranse av programvare til bestillingssystemet våren 2023. Spare Labs, med hovedkontor i Vancouver, Canada, vant konkurransen. Dette er et selskap som også har avtale med andre kollektivselskaper, f.eks. Skyss (Vestland) og Kolumbus (Rogaland). Kundestøtte og kontaktpersoner er lokalisert i Barcelona, Spania, så de er tilgjengelige i våre åpningstider. Det er for øvrig ikke anledning til å stille krav om at leverandøren skal holde til i Norge.