22/2024 Spørsmål fra Tonje Enersen (AP) om dialog mellom Brakar og kommunene

  • Dato innsendt: 15.05.2024
  • Dato besvart: 23.05.2024

Vi er kjent med at Brakar har hatt dialogmøter med kommunene i Numedal om hvilke avganger som skal endres. Det har vært bekymring i kommunene spesielt med tanke på transport til og fra vekstbedriften NUPRO, som er avhengige av enkeltavganger. I den forbindelse ble det snakket om en medfinansiering fra kommunen (Flesberg).

Vi har også blitt gjort kjent med kommunene ønsker å beholde kveldsbussen (rute 420) fra Kongsberg på hverdagene om sommeren og heller kutte avgangen kl 11.35, men at dette ikke er mulig på grunn av sjåførens bosted. Etter vårt syn bryter dette med prinsippene om at kuttene skulle vurderes ut fra passasjertall, ettersom kveldsbussen har mange flere passasjerer enn formiddagsbussen. 

Spørsmål:

  1. Hvilke muligheter er diskutert med kommunene i Numedal utover medfinansiering av denne ruten for å dekke behovet til de som skal på jobb på NUPRO?
  2. Hvor stort vil beløpet kommunen må dekke være?
  3. Er bestillingstransport vurdert for å dekke dette behovet for transport til og fra NUPRO?
  4. Er det rimelig at én sjåførs bosted skal være avgjørende for at en rute som i praksis er eneste tilbud på kveldstid, spesielt for ungdom, kuttes eller beholdes? 

Svar fra fylkeskommunedirektøren:

  1. Konkrete avganger relevant for jobbreiser både til NUPRO og til Kongsberg er diskutert med kommunen. For å dekke behovet for sommerruter for reisende til NUPRO samtidig som det ikke rammer øvrige jobbreiser for hardt er det enighet om å opprette et eget tilbud for jobbreiser til NUPRO. Dette rutetilbudet har en kostnad på kr 60.000,-. 

    Ved endringer i ruter må Brakar ta hensyn til hvordan vognløpet som transportøren (Vy) har lagt opp til, for å unngå merkostnader ved at sjåføren må kjøre tom buss i retur, eller får mange timer pause. Går det for lang tid så må ny sjåfør inn i forhold skiftene til sjåførene.
  2. Samlet beløp som kommunene skal dekke er 30 000,-. Brakar dekker 30 000,-
  3. Basert på tidligere erfaringer er bestillingstransport en dyrere løsning. Dette fordi transportøren skal ha betalt for tur/retur og at de må binde seg opp til turer. Brakar har på bakgrunn av dette ikke vurdert bestillingstransport for å dekke behovet til/fra NUPRO.
  4. En sjåførs bosted har ikke vært avgjørende for kutt. Brakar hensyntar bussens stasjoneringssted og vognløpet til Vy for å utnytte både buss og sjåfør mest mulig effektivt. Et ruteopplegg basert på lange strekninger fører til flere delte skift og trolig flere deltidsstillinger for sjåførene fordi arbeidstiden blir for lang. Rekruttering av sjåfører i bransjen er generelt krevende.