23/2024 Spørsmål fra Magnus Weggesrud (Sp) om fremtiden til skoleprosjektet i Vikersundbakken (Fremtidens skole)

  • Dato innsendt: 22.05.2024
  • Dato besvart: 27.05.2024

Undertegnede er gjort kjent med at det er besluttet å ikke ta inn nye elever til skoleprosjektet i Vikersundbakken (Fremtidens skole) neste skoleår. Dette skaper stor usikkerhet rundt fremtiden til tilbudet.

Hva slags begrunnelse ligger til grunn for denne avgjørelsen?

Hvorfor er den ikke lagt til frem til politisk behandling?

Fylkeskommunedirektørens svar

Fylkeskommunen har siden 2016 hatt et samarbeidsprosjekt med anleggsbransjen om et pilotprosjekt hvor bransjen har tilbudt en arena for å bygge Vikersund hoppbakke i samarbeid med de videregående skolene, Ung Invest i midtfylket og NAV Modum. Det er nå Buskerud videregående skole som deltar i samarbeidet.

Tidsperioden for pilotprosjektet skulle vare i ett skoleår, men det har hvert år blitt forlenget som et prosjekt uten fast varighet. Det foreligger ikke en skriftlige avtaler som setter rammer for samarbeidet. 

De fleste som har deltatt, er elever i videregående skole. Det har også vært deltakere fra grunnskole og NAV, men det er elevene i videregående skole som fylkeskommunen har ansvar for.

Fylkeskommunedirektøren har siden oppstart av nye BFK gått grundig gjennom samarbeidet,  ut fra elevenes rettigheter. Fra 01.08.2024 gjelder ny opplæringslov med forskrift, og fylkesdirektøren må derfor sikre at alle opplæringstilbud som tilbys våre elever innfrir elevenes rettigheter, også etter ny lov. 

Denne gjennomgangen er ikke en del av BFKs økonomiske omstillingsarbeid, som går etter oppsatt plan.

Når en elev får opplæring på en arena utenfor skolen, så gjelder alle rettigheter eleven har etter opplæringsloven. Eleven bruker av opplæringsretten sin, og dette er viktig for elevens mulighet for å velge videre utdanning senere. Eventuelle avvik og tilpasninger i fagtilbudet kal være dokumentert, og begrunnet ut fra elevens behov.

Partene har et sterkt engasjement for at elevene skal få et løp som gir dem resultater, og det er svært positivt. Men fylkeskommunedirektøren ser etter grundig gjennomgang ikke at det foreligger noen skriftlig avtale om samarbeidet, som sier hvem som har hvilke roller og hvilket ansvar. Dette skaper usikkerhet. Fylkeskommunedirektøren forventer at en slik avtale må kunne utarbeides, og tenker at samarbeidspartnerne må være godt tjent med dette. Da vil det også være klart hva bedriften kan beslutte, og hva fylkeskommunen og skolen har ansvar for. Det gjelder tilbudet til elevene, og det gjelder samarbeidets økonomi.

Fylkeskommunedirektøren ønsker at et godt samarbeid mellom skole og bransje kan videreføres. Men fylkeskommunedirektøren kan ikke ta ansvar for at det tas inn flere elever i dette samarbeidet før en klar, skriftlig avtale er på plass.

Fylkeskommunedirektøren ser for seg å legge en slik avtale frem for Hovedutvalget for opplæring når denne er utarbeidet.

Formelt er det slik at alle elever tas inn til en av skolene våre i henhold til inntaks- og formidlingsforskriften. Samarbeid med bedrifter om opplæringsarenaer for enkeltelever avtales administrativt. Slike samarbeid har vi mange av i Buskerud.