27/2024 Spørsmål fra Magnus Weggesrud (Sp) til sakene i fylkesutvalget 14.06.2024

  • Dato innsendt: 07.06.2024
  • Dato besvart: 12.06.2024
  1. Spørsmål om disposisjonsfond
    I sak 42/2024 Overføring av mer og mindreforbruk fra Viken fylkeskommune foreslår fylkeskommunedirektøren (FKDIR) å avsette 71 647 966 til disposisjonsfondet. Fylkestinget har vedtatt et økonomisk resultatmål om minimum 5% til reservefond (frie disposisjonsfond). Med den foreslåtte avsetningen, hvor er vi forhold til å nå 5%? Hvor mye bidrar den foreslått avsetningen til å redusere det totale omstillingsbehovet
  2. Spørsmål om resterende omstillingsbehov
    Kan FKDIR gi et anslag på ca. resterende omstillingsbehov, etter effektene av RNB 2024, Kommuneproposisjonen 2025, foreslått avsetning til disposisjonsfond fra mindreforbruk i 2023 og økonomiske tilpasninger vedtatt i årsbudsjett 2024 er regnet inn?
  3. Spørsmål om reisekostnader pasienter tannhelse
    I sak 46/2024 Retningssak for nødvendig omstilling til en bærekraftig økonomi i Buskerud fylkeskommune 2025 – 2028 skriver FKDIR følgende på side: Pasienter som får en vesentlig reisekostnad for transport til ny tannklinikk, kan søke om refusjon for kostnadene, fratrukket en egenandel. Hva mener FKDIR er en vesentlig reiseavstand målt i kilometer? Hva mener FKDIR er en rimelig egenandel?
  4. Spørsmål om innsparing ved å nedlegge klinikker
    I sak 46/2024 foreslår FKDIR å nedlegge totalt 12 tannklinikker. Kan FKDIR gi et anslag hva den totale innsparingen på dette vil være?

Fylkeskommunedirektørens svar:

  1. Fylkeskommunedirektøren ser at tabellen i vedtaksforslag i sak 42/2024 kan leses feil. Det som står, er at bruken av disposisjonsfond øker, dvs at fondet reduseres, hvis fylkestinget vedtar forslaget.

    I saken om fordeling av eiendeler, gjeld og egenkapital fra Viken, følger det at Buskerud fylkeskommune overtar ca 640 mill kr av Vikens totale disposisjonsfond. Av dette er ca 290 mill kr avsatt til spesifikke tiltak som tilskudd til trafikksikkerhetstiltak, premieavviksfond, energiutjevningsfond, bygdemiljøpakker, naturrestaurering, satsing Oslofjorden og mange andre tiltak.

    Det helt frie reservefondet utgjør 354 mill kr pr 1.1.24. I økonomiplan 2024 – 2027 er det allerede vedtatt å bruke 56 mill kr av dette fondet. I sakene som nå er fremmet til fylkesutvalg og fylkestinget i juni, foreslår fylkeskommunedirektøren å bruke ytterligere 109 mill kr mer av reservefondet. Hvis forslagene blir vedtatt, vil budsjettert fritt reservefond pr 31.12.24 være på 189 mill kr. Dette utgjør 4,9 % av frie inntekter.

    Fylkeskommunedirektøren mener at størrelsen på reservefondet ikke reduserer omstillingsbehovet. Selv om reservefondet nå er nært fylkestingets målsetting, vil 
    fylkeskommunens gjeld fortsatt øke vesentlig i årene fremover. Hvis gjeldsveksten ikke reduseres, vil rente- og avdragsnivå etter hvert bli svært krevende å håndtere for Buskerud fylkeskommune. 
  2. RNB 2024 og kommuneproposisjonen 2025 har liten betydning for omstillingsbehovet. Fylkeskommunen får ca 16 mill kr ekstra i årlig tilskudd til tannhelse, men dette skal dekke ekstrakostnadene fylkeskommunen får for å behandle flere prioriterte pasienter i tannhelsetjenesten. Fylkeskommunen får ca 17 mill kr mer grunnet feil i statsbudsjettet 2024 for kriteriet for fylkesvei. Fylkestinget har forventninger om at budsjettet for veivedlikehold øker, og fylkeskommunedirektøren har foreslått vedtak i henhold til dette for 2024. For 2025 og videre kan fylkestinget velge å ikke øke veivedlikeholdet, men heller bruke disse midlene til å redusere omstillingsbehovet noe.

    Avsetninger og bruk av mindreforbruk 2023 er en engangseffekt. Dette kan påvirke 
    hastigheten på omstillingsbehovet, men vil ikke påvirke det langsiktige omstillingsbehovet. Økonomiplan 2024 – 2027 er satt opp med 0 i årsresultat etter omfattende forslag til tiltak. En del av kuttene som nå ligger inne er heller ikke varige kutt. For å nå netto driftsresultat på 3 %, må det vedtas tiltak for ca 100 mill. kr mer enn det som allerede er lagt inn i økonomiplanen i tillegg til kutt tilsvarende nødvendige reverseringer knyttet til vedlikehold.
  3. Viken fylkesting vedtok 14.12.22 forskrift om dekning av skyssutgifter i den offentlige tannhelsetjenesten i tråd med lov om tannhelsetjenester §5-1 tredje ledd om å dekke skyssutgifter for pasienter ihht. loven §1-3 som søker tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten.

    Refusjonsbeløp og egenandel er lagt på samme nivå som satsene for Pasientreiser. Det forutsettes at pasienten ikke får dekket utgifter på annen måte, for eksempel gjennom trygdesystemet eller fra institusjoner som disponerer eget transportmiddel. Denne forskriften gjelder for Buskerud fylkeskommune i henhold til § 11 i forskrift om gjennomføring av deling av Viken fylke til Østfold fylke, Akershus fylke og Buskerud fylke.

    Når det gjelder spørsmål om hva fylkeskommunedirektøren mener er en vesentlig 
    reiseavstand målt i kilometer har ikke fylkeskommunedirektøren vurdert dette i den fasen vi er i nå. Gjeldende forskrift stiller ikke krav til reiseavstand.
  4. Konsulenten BDO har vurdert at den økonomiske effekten av å legge ned de 12 
    tannklinikkene i 2025 på 5 mill kroner, deretter årlig besparelse på i drift på 6,7 mill. kr. BDO har i denne vurderingen forutsatt at alle klinikkene legges ned fra 1.1.25. I tillegg kommer reduserte vedlikeholdskostnader og andre eiendomsmessige investeringer. Fylkeskommunedirektøren påpeker at flere av klinikkene er under tilfredsstillende standard, og med behov for vedlikehold, oppussing og oppgradert utstyr. Dette er omtalt i rapporten fra BDO, men det er ikke beregnet økonomisk effekt. Dette gjelder økonomisk effekt av unngåtte investerings- og vedlikeholdsbehov for avviklede klinikker, mindre kjøp av private 
    grunnet høyere kapasitet, lavere lønnskostnader over tid som følge av ressurssammensetning, noen omstillingskostnader til administrasjon og kommunikasjon, samt økt tidsbruk ifm reisetid for ansatte i Buskerud-kommuner (ledsagere). Fylkeskommunedirektøren legger til grunn at dersom fylkestinget gir et oppdrag om å tilpasse antall klinikker vil rammene for tannhelsetjenesten og eiendomsseksjonen tilpasses etter mer grundigere vurderinger av økonomiske effekter